تحلیل استخوان فک

استخوان فک بخش اصلی چهره شماست. این ساختار ویژگی­ های صورت شما را شکل می ­دهد و به شما امکان درست جویدن و صحبت کردن را می ­دهد. هنگامی که دچار تحلیل استخوان فک می ­شوید، این امر می­ تواند جنبه ­های دیگری از سلامت دهان و دندان شما را نیز تحت تأثیر قرار دهد. آتروفی یا تحلیل استخوان فک می ­تواند ناشی از دلایل مختلفی از جمله ریزش دندان، بیماری لثه و برخی مشکلات پزشکی باشد. عدم درمان تحلیل استخوان فک می­ تواند سبب بروز مشکلاتی در دندان ­های باقیمانده شما گردد. پیوند استخوان، متداول­ترین درمان برای تحلیل استخوان فک است. اگر به تحلیل استخوان احتمالی در فک خود مشکوک هستید، هر چه سریع­تر با یک متخصص جراحی لثه صحبت کنید. آنها می ­توانند بهترین مسیر درمانی را به شما پیشنهاد کنند.

علائم تحلیل استخوان

بسیاری از بیماران مبتلا به بیماری پریودنتال یا بیماران با دندان­ های از دست رفته، دچار تحلیل استخوانی در فک خود می­ شوند. به طور کلی، این روند تدریجی است و ممکن است شما فوراً متوجه آن نشوید که استخوان فک شما دچار تحلیل می ­شود. مراجعه به متخصص جراحی لثه موثرترین روش برای تشخیص تحلیل استخوان فک شما است. آنها می ­توانند از پرتو های ایکس و تصویر برداری پرتو مخروطی برای ارزیابی چگالی فک شما استفاده کنند تا تشخیص دهند که آیا شما به درمان نیاز دارید یا خیر.

تحلیل استخوان فک

تحلیل استخوان فک

چه عواملی باعث تحلیل استخوان فک می ­شوند؟

تحلیل استخوان فک می ­تواند از دلایل زیادی نشات بگیرد. در حالی­که شایع­ترین دلایل آن افتادن دندان ­ها و بیماری ­های لثه است، طیف وسیعی از دلایل دیگر نیز می­ تواند منجر به تحلیل بافت فک شما شود. به عنوان مثال، سیگار کشیدن می ­تواند بر تراکم استخوان در تمام نواحی بدن از جمله فک تأثیر بگذارد.

جای خالی دندان ­های از دست رفته

دندان ­های شما به حفظ ارتفاع و ضخامت طبیعی استخوان فک کمک می ­کند. استخوانی که اطراف ریشه دندان ­های شما را می ­پوشاند به استخوان آلوئولار معروف است. در طول زندگی روزمره، ریشه ­ها این بخش از استخوان را تحریک می ­کنند و به مغز نشان می ­دهند که در یک ناحیه خاصی از فک منابعی مورد نیاز است. بر اساس این تحریک، بدن کلسیم و سایر مواد مغذی را به فک می ­فرستد و از ادامه رشد استخوان ­ها حمایت می ­کند.

هنگامی که یک دندان می ­افتد، دیگر ریشه­ای برای تحریک استخوان آلوئولار وجود ندارد. با گذشت زمان، بدن از ارسال منابع به ناحیه­ای که دندان در آن قرار داشت خودداری می ­کند و آن بخش از فک به آرامی تحلیل می ­رود.

بیماری پریودنتال

عفونت مزمن در بافت لثه، که به نام بیماری پریودنتال شناخته می ­شود، بر ساختار های پشتیبان دندان مانند استخوان آلوئولار و سایر رباط­ ها تأثیر می­ گذارد. در مراحل پیشرفته، باکتری ­های مرتبط با بیماری پریودنتال منجر به عدم حمایت لثه و بافت استخوان می ­شوند و باعث از بین رفتن دندان و تحلیل استخوان فک می  ­شوند.

پروتز ها (دنچر) و بریج دندانپزشکی

روش­های سنتی تعویض دندان­ های افتاده شامل پروتز و بریج­ های دندانپزشکی است. این ترمیم­ ها می­توانند دندان­ های افتاده را جایگزین کنند تا لبخند طبیعی­تری ایجاد کرده و توانایی شما در غذا خوردن و صحبت کردن به طور طبیعی بهبود یابد. با این حال، پروتز ها و بریج ­های دندانپزشکی از فک شما در برابر تحلیل استخوان محافظت نمی ­کنند.

از آنجا که بریج­ ها روی دندان­ های طبیعی قرار می­گیرند، تحلیل استخوان فک در زیر این دندان ­ها همچنان ادامه دارند. از طرف دیگر پروتز ها در واقع می­ تواند تحلیل استخوان فک را تشدید کند. پروتز های سنتی بطور مستقیم بر روی بافت لثه مستقر می­ شوند. آنها تحریک کافی برای جلوگیری از زوال بافت را ارائه نمی­ دهند. با گذشت زمان، این فرایند می ­تواند باعث تحلیل بافت فک شود.

شرایط پزشکی

برخی شرایط پزشکی احتمالا باعث افزایش بروز تحلیل استخوان فک می ­شود. پوکی استخوان، بیماری که باعث ضعف و شکنندگی استخوان ­ها می ­شود، می ­تواند بر روی فک تأثیر بگذارد و سبب وخیم­تر شدن بافت آن شود. بیماری بیماری پاژه استخوان (PDB)، نوعی بیماری است که باعث جایگزینی طبیعی بافت استخوان قدیمی با جدید می­ شود، و استئومیلیت ، نوعی التهاب استخوان که از عفونت حاصل می­ شود، می­تواند منجر به تحلیل استخوان دندان شود. تومور ها یکی دیگر از دلایل شایع برای وخامت شرایط فک است.

آسیب­ دیدگی (تروما)

آسیب ­دیدگی فک و ضرب­دیدگی دندان نیز منجر به تحلیل استخوان می ­شود. اگر دندان افتاده یا شکسته باشد، تحریک استخوان فک متوقف می­ شود و این امر منجر به زوال بافت می­ شود. به علاوه، شکستگی فک یا سابقه آسیب در برخی دندان ­های خاص می ­تواند باعث مرگ بافت شود و سال ­ها پس از آسیب اولیه منجر به از بین رفتن استخوان شود.

تحلیل بافت استخوان فک شما می ­تواند تا حد بسیاری بر ظاهر شما و همچنین سلامت دهان شما تأثیر بگذارد.

ناهنجاری و مشکلات بایت

نیرو های غیرطبیعی و عدم توازن بایت می­توانند بر توانایی دندان ­های شما در خرد کردن و جویدن درست تأثیر بگذارند. در این مواقع، عدم وجود نیروی مخالف که باعث تحریک طبیعی فك می ­شود، منجر به تحلیل استخوان می ­شود. مشکلات مربوط به مفصل تمپورودیبیبولار (TMJ)، ساییدگی طبیعی و شکستگی در سطح دندان­ ها و دندان ­های نامنظم، برخی از مواردی هستند که می ­توانند نیروی غیر طبیعی ایجاد کنند.

سایر علل

عفونت ها، وجود نقایص در زمان تولد، و استعمال دخانیات علل دیگری هستند که می­ توانند منجر به تحلیل استخوان فک شوند. تراکم و حجم استخوان فک همچنین می­ توانند تحت تاثیر برخی دارو های تجویزی مانند بیس­فسفونات ­ها نیز قرار بگیرند.

تحلیل استخوان فک

تحلیل استخوان فک

پیامد های تحلیل استخوان فک

تحلیل بافت استخوان فک شما می ­تواند تا حد زیادی بر ظاهر شما و همچنین سلامت دهان شما اثر بگذارد. تحلیل قابل توجه استخوان فک می ­تواند ویژگی­های صورت شما را از چند روش تغییر دهد. هنگامی که برای طولانی مدت تحلیل استخوان فک درمان نشود، ممکن است شرایطی که با نام فروپاشی صورت شناخته می ­شود ایجاد شود.

در فردی كه دچار تحلیل استخوان صورت شده است، به نظر می­رسد كه دهان به عقب و در صورت فرو می­ رود. چانه نیز زاویه­دارتر می­ شود. عضلات صورت نیز ضعیف می ­شوند و در نتیجه چین و چروک زودرس در اطراف دهان پدیدار می ­شود و لب­ ها نیز نازک می ­شوند. همه این تغییرات با هم اتفاق می ­افتند و شما را بسیار پیر تر از سن خود جلوه می­ دهند.

تحلیل استخوان فک نیز می ­تواند بر ثبات مابقی دندان ­های شما تأثیر بگذارد و باعث شود آنها از جای خود حرکت کنند. سایر مواردی که می ­تواند به دلیل تحلیل استخوان فک صورت گیرد شامل موارد زیر است:

  • سردرد
  • درد صورت و فک
  • مشکل در صحبت کردن و غذا خوردن
  • تغذیه ناکافی
  • انبساط سینوس

در برخی موارد، تحلیل استخوان فک نیز می ­تواند منجر به محدود شدن توانایی شما در انجام برخی از کار های خاص دندانپزشکی از جمله کاشت دندان شود. کاشت دندان ­ها، به معنای تعبیه پایه­های تیتانیومی کوچک در فک برای پشتیبانی از طیف وسیعی از انواع ترمیم از جمله روکش و پروتز است. آنها از جمله موثرترین روش ها برای ترمیم دندان ­های افتاده هستند. با این حال، ایمپلنت­ ها برای پشتیبانی به بافت استخوان اطراف متکی هستند. اگر میزان قابل توجهی از بافت فک را از دست داده باشید، ممکن است برای کاشت دندان واجد شرایط نباشید.

تحلیل استخوان فک

تحلیل استخوان فک

 

درمان تحلیل استخوان دندان

متداول­ترین و مؤثرترین روش برای ترمیم بافت فک تحلیل رفته، پیوند استخوان است. در حین انجام پیوند استخوان دندان، دندانپزشک یا جراح لثه شما بافت تحلیل رفته را با مواد پیوندی جایگزین می ­کند. در طی چند ماه، بدن شما آن مواد پیوندی را جذب می­کند و آن را با بافت سالم و طبیعی جایگزین می ­کند و تراکم و حجم فک شما را ترمیم می ­کند. برای پیوند استخوان می­ توان از مواد استخوانی خودتان، استخوان اهدا شده یا مواد پیوند مصنوعی استفاده کرد.

نحوه جلوگیری از تحلیل استخوان فک

گزینه­ های درمانی مشخصی وجود دارد که به شما کمک می­ کند تا از تحلیل رفتن استخوان فک خود جلوگیری کنید. با اقدام زود هنگام، می­توانید از نیاز به پیوند استخوان و سایر روش­های گران ­قیمت در آینده جلوگیری کنید.

عدم استعمال سیگار و حفظ یک سبک زندگی سالم می ­تواند هم به سلامت کلی شما و هم به حفظ سلامت فک شما کمک کند.

ایمپلنت ­ها / کاشت دندان

مؤثرترین راه­ حل جایگزین کردن دندان، کاشت دندان است. این پایه ­های کوچک تیتانیوم از ویژگی­ های یک ریشه دندان طبیعی تقلید می ­کنند و تحریک لازم را برای استخوان فک شما فراهم می­ کنند. ایمپلنت، مغز شما را با تحریک بافت اطراف ترغیب به ارسال منابع به سمت فک و حفظ استحکام و پایداری فک می­ کند.

پیوند حفظ سوکت (Socket Preservation Grafts)

اگر شما قرار است دندان خود را بکشید و واجد شرایط جایگذاری فوری ایمپلنت دندان نیستید، یک پیوند حفظ سوکت می ­تواند به جلوگیری از تحلیل بافت در ناحیه کمک کند. این نوع پیوند همزمان با جراحی کشیدن دندان انجام می ­گیرد. دندانپزشک شما می ­تواند جای خالی دندان کشیده شده را با مواد پیوندی پر کند و بدن شما را به فراهم کردن منابع برای این بخش از فک ترغیب کند.

تغییر سبک زندگی

مانند سایر استخوان­های بدن، فک شما نیز به مواد مغذی خاصی نیاز دارد. استخوان­ها نیاز به کلسیم، ویتامین D، پروتئین و فسفر و همچنین سایر مواد مغذی ضروری دارند. داشتن یک رژیم غذایی متعادل و حجم زیادی از میوه و سبزیجات می ­تواند سلامت استخوان­ها را تضمین کند. اگر مواد مغذی لازم در غذای شما وجود ندارد، استفاه از مکمل ­های غذایی روزانه می­ توانند به شما کمک کنند.

استعمال سیگار و مصرف دخانیات برای سلامتی استخوان­ ها مضر است. خودداری از سیگار کشیدن و حفظ سبک زندگی سالم می ­تواند سلامت کلی شما و همچنین سلامت فک شما را تضمین کند.

‫4.2/5 ‏‫(5 نظر)‬
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *