افزایش طول تاج دندان به چه معناست؟

برای اینکه افراد مختلف بتوانند طرح لبخند زیبایی داشته باشند، داشتن دندان های سفید و درخشان، منظم و با تاج نسبتا بلند و البته متناسب می تواند کمک شایانی کند. از این رو روش های مختلف درمانی در دندانپزشکی وجود دارند که به جبران کمبودها در هر کدام از این زمینه ها کمک می نمایند. فرآیند افزایش طول تاج دندان از جمله روش هایی است که می تواند به اصلاح و زیبایی هر چه بیشتر طرح لبخند کمک نماید.

افزایش طول تاج دندان که در اصطلاح لاتین Crown Lengthening نامیده می شود، با انواع مختلفی از روش ها مانند جراحی لثه و یا کامپوزیت یا لیزر قابل انجام است. ممکن است شما هم در ابتدا با شنیدن نام جراحی لثه کمی درباره دردناک بودن فرایند افزایش طول تاج دندان نگران شوید. اما باید به شما بگوییم که این نوع جراحی به هیچ عنوان سخت و درد آور نخواهد بود.

در این مقاله قصد داریم تا به بررسی عمل افزایش طول تاج دندان پرداخته و جزییات این فرایند را شرح دهیم.

افزایش طول تاج دندان

افزایش طول تاج دندان

هدف از افزایش طول تاج دندان چیست؟

یکی از اولین دلایل برای انجام جراحی افزایش طول تاج دندان، فراهم آوردن شریط برای قرار دادن روکش روی دندان میباشد. در پاره ای از موارد به دلیل وارد شدن آسیب هایی به دندان و یا پوسیدگی های دندانی، شرایط برای قرارگیری محکم روکش روی دندان امکان پذیر نیست و در این مواقع از افزایش طول تاج دندان ها میتوان استفاده نمود. در طی این فرآیند، متخصص ابتدا بافت لثه را کاهش می دهد که در نتیجه آن و پس از تراش استخوان ( در صورت لزوم)، حجم زیادی از دندان قابل مشاهده شده و دندانپزشک راحت تر میتواند روکش دندان را روی آن قرار دهد.

مورد بعدی کاربرد این جراحی، افزایش طول تاج دندان به منظور برطرف شدن مشکل لبخند لثه ای است. لبخند لثه ای مشکلی شایع است که توسط جراحی افزایش طول تاج دندان قابل اصلاح است. در طی لبخند لثه ای، فضای بیشتری از لثه های فرد در هنگام لبخند زدن نمایان میشود که میتواند لبخندی غیر جذاب را برای فرد ایجاد نماید. به این ترتیب، دندانپزشک می تواند با افزایش طول تاج دندان لبخند زیباتری به افراد هدیه دهد.

افزایش طول تاج دندان

افزایش طول تاج دندان

قبل از درمان لبخند لثه ای چه مراحلی باید صورت گیرد؟

هرگاه تصمیم گرفتید که برای انجام جراحی افزایش طول تاج دندان اقدام کنید، باید جلسه مشاوره ای با دندانپزشک خود داشته باشید. به این ترتیب، او قادر است تمامی شرایط شما را بررسی کرده و از سوابق دندانپزشکی شما به خوبی مطلع گردد. از طرفی، عکس های رادیولوژی در حین فرایندهای درمانی دندانپزشکی می تواند به تشخیص و درمان هرچه بهتر کمک کرده و دندانپزشک را برای ادامه فرایند راهنمایی کند. بنابراین، ممکن است پیش از انجام فرایند جراحی، عکس برداری از محیط دهان و دندان ها تجویز شود که باید حتما آن را انجام داده و به دندانپزشک خود تحویل دهید.

سوابق پزشکی شما برای انجام چنین جراحی مهم است و باید به اطلاع متخصص برسد. به این ترتیب، در صورتی که در حال حاضر بیماری خاصی دارید و یا از داروی خاصی استفاده می کنید، باید حتما با دندانپزشک خود در میان بگذارید. این کار باعث می شود تا دندانپزشک راهنمایی های لازم درباره مصرف آن ها برای روز عمل را به شما ارائه کرده و مثلا خوردن برخی از آن ها را برای روز عمل ممنوع نماید. در صورتی که از انجام این کار سر باز زنید و یا آن را فراموش کنید، ممکن است در روز جراحی مشکلاتی به وجود بیاید و شرایط جراحی را پیچیده تر کند.

جراحی برای افزایش طول تاج دندان به چه شکلی انجام می شود؟

جراحی که با هدف افزایش طول تاج دندان انجام می گیرد، جراحی سخت و پیچیده ای نبوده و به صورت یک عمل سرپایی در نظر گرفته می شود. بنابراین، به محض اینکه دندانپزشک اعلام کرد که عمل شما تمام شده، می توانید به منزل برگردید. مدت زمانی که لازم است تا جراحی افزایش طول تاج دندان به اتمام برسد کاملا بستگی به شرایط بیمار، وضعیت دندان ها و تعداد دندان هایی دارد که قرار است طول تاج آن ها افزایش پیدا کند. بنابراین، نمی توان زمان واحدی را برای آن در نظر گرفت.

این امکان وجود دارد که قبلا بر روی دندان های مجاور دندان مورد نظر، روکش نصب کرده باشید. در چنین مواقعی لازم است تا دندانپزشک روکش ها را بردارد و پس از اینکه اقدامات لازم را انجام داد، آن ها را مجددا در جای خود نصب کند.

ممکن است تصور کنید که برای این جراحی به بیهوشی عمومی نیاز پیدا کنید. اما این طور نیست و با یک بی حسی معمولی دندانپزشکی می توان این جراحی را انجام داد. برای اینکه فرایند جراحی آغاز شود، جراح لثه باید بافت لثه را از دندان ها جدا سازد و به این ترتیب، عمل افزایش طول تاج دندان ها آغاز می گردد.

پس از آن، با توجه به اینکه بافت لثه ها برداشته شده است، ریشه دندان و استخوان ها در معرض دید قرار می گیرند. در این مرحله دندانپزشک قادر است به راحتی بافت لثه ها و دندان های مورد نظر را اصلاح نماید. عمده زمانی که برای جراحی افزایش طول تاج دندان صرف می شود به این مرحله مربوط شده و پس از آن نوبت به مرحله بخیه زدن می رسد.

در مرحله نهایی، پس از آن که تمامی دندان ها اصلاح شدند، باید لثه ها توسط دندانپزشک بخیه زده شود. به منظور حفظ و بهبود سریع تر زخم ها لازم است که محل زخم و برش های ایجاد شده با استفاده از باند پوشانده شوند.

یادآوری این نکته لازم است که پس از اتمام جراحی و از بین رفتن اثر داروی بی حسی درد به سراغ شما می آید. این مساله با توجه به اینکه بر روی لثه های خود جراحی داشته اید کاملا طبیعی خواهد بود. پریودنتیست معمولا برای چنین مواردی تعدادی مسکن تجویز می کند تا بتوانید از آن ها استفاده کرده و درد را کاهش دهید. علاوه بر مسکن، ممکن است دهانشویه و برخی داروهای دیگر نیز توسط جراح برای شما تجویز شود که باید آن ها را نیز طبق دستور مصرف نمایید تا عوارض ناشی از جراحی افزایش طول تاج دندان به حداقل برسد. با رعایت مراقبت های بهداشتی که از جانب دندانپزشک به شما آموزش داده می شود، می توانید خیلی زود به وضعیت عادی برگشته و سلامت لثه های خود را به دست آورید.

افزایش طول تاج دندان

افزایش طول تاج دندان

جراحی گامی اسمایل چه عوارضی می تواند داشته باشد؟

با اینکه جراحی لثه برای افزایش طول تاج دندان عمل آنچنان پیچیده ای نیست اما در هر حال، آن هم نوعی جراحی بوده و با ایجاد زخم و دستکاری هایی در فضای دهان همراه است؛ به همین دلیل، بروز برخی عوارض هر چند بسیار کمتر از جراحی های دیگر اجتناب ناپذیر خواهد بود.

یکی از عوارضی که ممکن است در اثر جراحی لثه با هدف زیاد کردن طول تاج دندان دیده شود این است که لثه ها دچار عفونت گردند. البته لازم است یادآوری کنیم که انجام دقیق و کامل مراقبت ها و توصیه های جراح لثه، تا حد زیادی بروز عفونت را کاهش داده و درمان را ساده تر می نماید. با این حال، در صورتی که بعد از عمل جراحی با مشکلی مواجه شده و یا سوالی داشتید باید حتما در مورد آن با دندانپزشک خود صحبت کنید تا به بهترین شکل مشکل را رفع کنید.

بروز بعضی حساسیت ها بعد از عمل کاملا طبیعی است. برای مثال، ممکن است بعد از اینکه جراحی تمام شد، خونریزی لثه داشته باشید. یا حتی در برخی افراد حساسیت به غذاها و نوشیدنی های گرم و سرد زیاد می شود. باید بگوییم نگران نباشید؛ این مسائل کاملا طبیعی بوده و پس از آن که چند روز از عمل بگذرد، این مشکلات نیز بر طرف خواهند شد.

از دیگر عوارض جراحی افزایش طول تاج دندان می توان به این نکته اشاره نمود که دندان های تحت درمان بعد از جراحی و نصب روکش ممکن است کمی بلندتر از دیگر دندان ها باشند. همچنین، برای افرادی که استخوان فک آن ها تراشیده شده است این امکان وجود دارد که کمی احساس سستی برای آن ها در پی داشته باشد.

همان طور که می دانید مراجعه به یک دندانپزشک که مهارت لازم را نداشته باشد، علاوه بر اینکه نتیجه عالی به شما نخواهد داد قادر است در آینده مشکلات زیادی را به وجود آورد. در صورتی که جراحی لثه خود را نزد بهترین جراح لثه انجام ندهید، ضرورت انجام ایمپلنت در سال های بعد می تواند امری اجتناب ناپذیر باشد.

افزایش طول تاج دندان

افزایش طول تاج دندان

پس از انجام عمل افزایش طول تاج دندان چه مراقبت هایی لازم است انجام گیرد؟

جراحی که با هدف افزایش طول تاج دندان انجام می گیرد، مانند هر نوع عمل جراحی دیگری نیاز به برخی مراقبت های بعد از عمل دارد تا بهبودی سریع تری حاصل گردد. این نوع مراقبت ها معمولا بعد از انجام عمل توسط جراح به بیمار ارائه می شود. در این قسمت به برخی از این مراقبت ها اشاره می کنیم.

بیماری که تحت جراحی لثه قرار می گیرد حدود سه ماه طول می کشد تا به بهبودی کامل دست یابد. اما این به آن معنا نیست که شخص نمی تواند مانند گذشته از دندان های خود استفاده کند.

وارد آوردن فشار به نواحی تحت جراحی به هیچ عنوان نباید انجام شود. به همین دلیل، باید تا حدود دو الی سه روز و حتی بیشتر پس از انجام جراحی افزایش طول تاج دندان از انجام فعالیت های سنگین و یا ورزش های شدید خودداری کنید. حتی بلند کردن اجسام سنگین در چنین شرایطی به هیچ عنوان توصیه نمی شود. زیرا تمامی این موارد به بدن فشار وارد کرده و باعث ایجاد خونریزی در لثه خواهد شد.

به هیچ عنوان دارویی را خودسرانه مصرف نکنید. بیمار تنها باید داروهایی که توسط متخصص برای او تجویز شده است مصرف نماید. یک متخصص جراحی لثه با تجربه و ماهر پس از اینکه جراحی به اتمام رسید تمامی داروهایی که شخص برای کاهش درد و عفونت نیاز دارد، تجویز می کند. به این ترتیب، اگر داروها به صورت برنامه ریزی شده و دقیق مصرف شوند، عوارض ناشی از عمل تا حد زیادی کاهش خواهد یافت.

قرار دادن کمپرس سرد از ایجاد تورم شدید جلوگیری می کند. یکی از جایگزین های خوبی که برای کمپرس سرد وجود دارد، خوردن بستنی است که به کاهش درد و تورم کمک خواهد کرد.

مصرف غذاهای گرم باعث می شود تا احتمال خونریزی نواحی تحت جراحی افزایش پیدا کند. به این ترتیب، بهتر است خوردن خوراکی های گرم (البته نه خیلی گرم) را از حدود 24 ساعت بعد از عمل شروع کنید.

ممکن است بعد از عمل کمی خونریزی داشته باشید. برای اینکه خونریزی سریع تر قطع شده و یا اصلا اتفاق نیفتد توصیه می شود به مدت 20 تا 30 دقیقه از گاز استریل استفاده کنید.

یک تا دو هفته طول می کشد تا شرایط برای برداشتن پانسمان زخم های حاصل از عمل فراهم گردد. البته در بازه زمانی یاد شده باید یک یا دو بار برای تعویض پانسمان به جراح لثه خود مراجعه کنید.

مسواک زدن را به هیچ عنوان در این دوران از برنامه خود حذف نکنید. با این حال، باید با احتیاط و به آرامی این کار را انجام دهید تا آسیبی به زخم ها وارد نشده و خونریزی نکنند.

در این بازه تا زمانی که بهبودی اولیه زخم ها حاصل گردد، لازم است از غذاهای نرم و خنک استفاده کنید. غذاهای نرم نیازی به جویدن زیاد نداشته و بنابراین، فشاری به دندان ها و لثه های تحت جراحی وارد نمی آورند. در نتیجه احتمال خونریزی مجدد کاهش می یابد.

مصرف سیگار و الکل عوارض زیادی برای دهان و دندان دارد. در مواقعی که جراحی لثه انجام می شود حساسیت محیط دهان به این گونه مواد افزایش می یابد. در نتیجه زخم های ناشی از جراحی افزایش طول تاج دندان دیرتر ترمیم شده و حتی ممکن است مرتب خونریزی کنند.

افزایش طول تاج دندان

افزایش طول تاج دندان

نتیجه گیری

این روزها به واسطه روابط اجتماعی گسترده تر افراد، داشتن ظاهری زیبا و از جمله طرح لبخندی جذاب می تواند بر اعتماد به نفس افراد تاثیر زیادی داشته باشد. افزایش طول تاج دندان یکی از جمله فرایندهای دندانپزشکی است که می تواند باعث زیبایی خط لبخند افراد شود. برای انجام این نوع جراحی زیبایی لازم است به یک متخصص ماهر و با تجربه مراجعه کنید تا بتوانید بهترین نتیجه را از عمل خود دریافت نمایید. انتخاب یک دندانپزشک ماهر باعث می شود تا سلامت دندان ها در عین زیبا شدن حفظ شده و بر طول عمر آن ها افزوده گردد.

‫0/5 ‫(0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *