جراحی لیفت سینوس و راهنمای کامل آن

جراحی لیفت سینوس یکی از مراحلی است که در برخی افراد برای کاشت ایمپلنت باید انجام گیرد. در واقع، لیفت سینوس عبارت است از اضافه کردن استخوان به ناحیه مولر و پر مولر در فک بالا. ممکن است گاهی این جراحی تحت عنوان بالا کشیدن سینوس و یا بزرگ کردن سینوس نیز شناخته شود.

در جراحی بالا کشیدن سینوس باید یک قسمت استخوانی در بین سینوس های فک بالا و فک، اضافه شود که محل آن در دو طرف بینی است. برای اینکه بتوان فضای لازم برای استخوان را فراهم کرد باید حین جراحی، دیواره سینوس به سمت بالا حرکت داده شود. جراحی لیفت سینوس یکی از جراحی های مهمی است که باید توسط یک پریودنتیست یا متخصص جراحی لثه انجام گیرد.

در این مقاله قصد داریم تا در مورد آنچه لازم است درباره عمل جراحی لیفت سینوس بدانید، توضیحاتی را ارائه دهیم.

سینوس چیست؟

در قسمت های مختلفی از استخوان های سر و صورت حفره های تنفسی وجود دارد که اصطلاحا سینوس نامیده می شوند. یکی از انواع سینوس ها سینوس ماگزیلری نام دارد که همان سینوس فک بالا است. سینوس ماگزیلری مربوط به دندان های کوچک و بزرگ عقب یا همان مولرها و پر مولرها می شود. به طوری که حتی گاهی ریشه دندان های یاد شده در داخل سینوس ماگزیلری قرار گرفته اند.

جراحی سینوس لیفت

جراحی سینوس لیفت

چرا لازم است جراحی سینوس لیفت انجام شود؟

در مواردی که شخص دندان های فک بالا، مخصوصا دندان های مولر و یا پر مولر خود را از دست می دهد، به مرور زمان در اثر تحلیل رفتن استخوان، فک بالا نسبت به فک پایین استخوان کمتری خواهد داشت. حتی گاهی ممکن است در اثر بیماری های لثه ای که شخص قبلا داشته، دچار تحلیل استخوان فک شده باشد. در حقیقت، حذف دندان ها از فک بالا به مرور زمان تحلیل استخوان های فک را در پی خواهد داشت.

حتی اگر دندان ها برای مدت طولانی پوسیده و بدون درمان باقی بمانند، منجر به تحلیل استخوان خواهد شد که این خود باعث می شود استخوان کافی برای قرار دادن ایمپلنت وجود نداشته باشد.

با توجه به این توضیحات، اگر فرد بخواهد از ایمپلنت استفاده کند، باید جراحی لیفت سینوس را انجام دهد. زیرا برای اینکه کاشت دندان به خوبی انجام شود باید با توجه به آناتومی جمجمه، نواحی استخوانی لازم برای قرار دادن ایمپلنت فراهم شود.

گاهی ممکن است سینوسی که در فک بالا قرار دارد، به فک بالایی خیلی نزدیک باشد. در این حالت، یک متخصص ایمپلنت باتجربه برای اینکه بتواند کاشت دندان را به خوبی انجام دهد، حتما باید با استفاده از عمل لیفت سینوس، فضای کافی را ایجاد نماید.

جراحی لیفت سینوس یکی از جمله عمل های جراحی در زمینه دندانپزشکی است که در مدت 15 سال گذشته به صورت یک عمل معمول انجام می گیرد. علت این مساله هم از افزایش طرفداران ایمپلنت و متقاضیان کاشت دندان در این سال ها ناشی می گردد.

جراحی سینوس لیفت

جراحی سینوس لیفت

بهترین زمان برای انجام عمل لیفت سینوس چه موقع است؟

عمل لیفت سینوس زمانی باید انجام گیرد که استخوان فک بالا ارتفاع لازم را نداشته باشد. به عبارت دیگر زمانی که سینوس ها خیلی به فک نزدیک شده باشند و فضای استخوانی مورد نیاز وجود نداشته باشد، شخص باید تحت عمل لیفت سینوس قرار بگیرد. این کار از آن نظر ضروری است که در هنگام جراحی ایمپلنت دندان، باید فضای لازم برای قرار گرفتن ایمپلنت در فک وجود داشته باشد.

برای اینکه عمل سینوس لیفت انجام شود، چه اقداماتی لازم است؟

همان طور که اشاره شد، انجام جراحی لیفت سینوس برای آن است تا حجم استخوان مورد نیاز برای ایمپلنت را در فک ایجاد نمایند. استخوانی که برای بالا کشیدن سینوس مورد استفاده قرار می گیرد، یا از بدن خود فرد تامین می گردد و یا با استفاده از پروتزها و استخوان گاو جایگزین می شود.

برای حالتی که استخوان بدن خود فرد در جراحی بزرگ کردن سینوس استفاده شود، این استخوان می تواند از هر قسمت بدن جدا گردد. معمولا متخصصان ایمپلنت، از استخوان باسن یا ران خارجی شخص جهت استخراج استخوان مورد نیاز لیفت سینوس استفاده می کنند.

قبل از اینکه جراحی بالا کشیدن سینوس انجام شود، دندانپزشک باید با استفاده از اشعه ایکس و عکس برداری از فک، ساختار و آناتومی سینوس ها و فک را مشخص نماید.

نوع دیگری از تصویربرداری نیز تحت عنوان اسکن توموگرافی (CT) وجود دارد که معمولا متخصص ایمپلنت آن را در دستور کار قرار می دهد. این نوع اسکن به او کمک می کند تا اندازه و موقعیت دقیق استخوان های فک را به خوبی مشخص کند تا سطح سلامت سینوس نیز به دست آید. در این صورت برنامه ریزی عمل را می تواند به شکل صحیح انجام دهد.

جراحی سینوس لیفت

جراحی سینوس لیفت

نحوه جراحی لیفت سینوس به چه صورتی است؟

پس از انجام عکس برداری و اسکن های مورد نیاز، در هنگام انجام جراحی، در گام اول، بافت لثه توسط متخصص ایمپلنت برش داده می شود. سپس بافت برش خورده را از استخوان فک جدا می کند تا یک حفره بیضوی شکل در ناحیه استخوان فک بالا ایجاد گردد.

در مرحله بعدی، جراح دیواره سینوسی که پس از حفره بیضی شکل قرار گرفته است و فک را از سینوس جدا می کند، با احتیاط و به آرامی از فک جدا می کند.

حالا وقت آن است که استخوان استخراج شده از بدن یا جایگزین های دیگر، در فضای سینوس قرار داده شده و پیوند بخورد. حجم مورد نیاز استخوانی که لازم است باید با توجه به وضعیت سینوس و فک شخص تعیین گردد. با این حال، معمولا حدود چند میلی متر استخوان نیاز است تا لیفت سینوس فک بالا به خوبی انجام گیرد. تا اینجا عمل اصلی که همان پیوند استخوان در فک بود انجام شد و وقت آن است که با بخیه محل جراحی را ببندند.

پس از آن که جراحی لیفت سینوس کامل شد، باید تا بهبود کامل آن صبر کنید. نکته ای که وجود دارد این است که جراحی ایمپلنت نباید بلافاصله بعد از انجام جراحی سینوس انجام شود. برای اینکه بتوانید ایمپلنت موفقی انجام دهید، باید 4 تا 9 ماه از این عمل زمان بگذرد. در طی مدت زمان یاد شده استخوان پیوند زده شده به فک، زمان کافی دارد تا به خوبی به فک بالا جوش بخورد. اینکه چقدر زمان لازم است تا این پیوند به طور کامل درمان و قابل استفاده شود به میزان استخوانی بستگی دارد که در حین پیوند درون فک جاسازی شده است.

جراحی سینوس لیفت

جراحی سینوس لیفت

عوارض جراحی لیفت سینوس چیست؟

جراحی لیفت سینوس نیز مانند هر نوع جراحی دیگری عوارضی در پی دارد که در طول دوره نقاهت رفع می شوند. ایجاد ورم در ناحیه فک بالا یکی از نتایج قطعی عمل بالا کشیدن سینوس است. تورم و درد ناشی از جراحی یک تا دو روز بعد از عمل کاهش پیدا می کند.

خونریزی از دهان و بینی نیز ممکن است بعد از عمل لیفت رخ دهد. خونریزی بعد از گذشت یک الی دو روز متوقف می شود. با این حال، برای اینکه هر کدام از این مسائل شدت کمتری داشته باشد باید از فین کردن از طریق بینی خودداری کنید. همچنین، برای عطسه کردن باید از طریق دهان این کار را انجام دهید. اگر هر کدام از این موارد را رعایت نکنید، استخوان پیوند خورده شده می تواند جا به جا شده و بخیه های محل جراحی شل می گردد.

لیفت سینوس می تواند پاره شدن یا سوراخ شدن غشای سینوسی را در پی داشته باشد. در صورتی که غشای یاد شده سوراخ داشته باشد باید پیش از عمل پیوند، تحت جراحی ترمیمی قرار بگیرد. در صورتی که حفره به وجود آمده به خوبی ترمیم نگردد لازم است تا زمان بهبود این سوراخ، عمل پیوند به تعویق بیفتد. به هر حال اگر غشای سینوسی نیاز به درمان داشته باشد ممکن است تا چند ماه زمان لازم باشد تا غشا ضخیم تر شده و درمان شود. تمامی این عمل ها توسط متخصص ایمپلنت انجام می گیرد.

ایجاد عفونت در هر جراحی می تواند به وجود آید که جراحی لیفت سینوس هم از این قاعده مستثنا نیست. در موارد بسیار محدودی هم ممکن است استخوان جایگزین شده به خوبی پیوند نخورده و خونرسانی به بافت زنده استخوان به طور صحیح انجام نشده باشد. در چنین شرایطی استخوان جایگزین را از فک خارج کرده و چند ماه بعد مجددا عمل لیفت انجام می شود. بنابراین، جای نگرانی در این مورد نیست.

در صورتی که بعد از گذشت دو الی سه روز از جراحی، درد و خونریزی کم نشده باشد باید حتما با جراح خود در میان بگذارید. خونریزی قرمز رنگ از بینی که به همراه لخته خون باشد نیز باید به پزشک اطلاع داده شود.

مراقبت هایی که لازم است بعد از جراحی سینوس لیفت انجام شود

متخصص ایمپلنت پس از عمل بالا کشیدن سینوس، اسپری نمکی به همراه مقداری دارو برای شما تجویز خواهد کرد. آنتی بیوتیک های تجویز شده هم برای کاهش عفونت های ناحیه دهان حتما باید سر وقت مصرف شوند. دهانشویه آنتی میکروب نیز باید پس از جراحی لیفت سینوس مصرف شود تا جلوی تجمع عوامل عفونت زا را بگیرد. بهتر است بدانید که وجود احساس درد در ناحیه تحت جراحی طبیعی است. برای کاهش درد و تورم بلافاصله بعد از جراحی باید از کمپرس سرد استفاده کنید و پس از گذشت 48 ساعت کمپرس گرم به بهبود سریع تر کمک خواهد کرد. پس از اینکه جراحی بزرگ کردن سینوس را انجام دادید به مدت دو هفته به هیچ عنوان سیگار مصرف نکنید.

در مدت زمان 7 تا 10 روزه بعد از عمل بالا کشیدن سینوس، جراح ایمپلنت باید وضعیت محل عمل را چک کند. این کار باعث می شود تا اگر بخیه ها به خوبی جوش نخورده باشند و یا محل جراحی درمان نشده باشد، اقدام لازم را انجام دهد. در هر صورت باید تا زمان بهبود کامل، به طور مرتب با جراح ایمپلنت خود در ارتباط باشید.

برای انجام عمل کاشت دندان باید 4 تا 9 ماه بعد از پیوند استخوان فک بالا اقدام کنید تا پیوند به طور کامل بهبود پیدا کرده باشد.

جراحی سینوس لیفت

جراحی سینوس لیفت

چرا باید برای انجام لیفت سینوس بهترین جراح را انتخاب نمود؟

عمل لیفت یا بالا کشیدن سینوس از جمله عمل های مهمی است که برای رفع تحلیل استخوان های فک بالا انجام می شود. این عمل در اصل به منظور آماده سازی فک بالا برای ایمپلنت انجام می گیرد.  بنابراین حساسیت این نوع جراحی بسیار زیاد است؛ به طوری که ممکن است بر نتیجه ایمپلنت نیز تاثیر داشته باشد.  به این ترتیب، همواره باید به دنبال با ماهرترین جراح لیفت سینوس باشید تا بهترین نتیجه را از لیفت و در نهایت عمل کاشت دندان خود دریافت کنید.

یک جراح لیفت سینوس عالی باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

در قسمت قبل اشاره کردیم که حساسیت عمل لیفت بسیار بالا است و باید همواره به دنبال بهترین جراح باشید. اما بهترین جراح لیفت سینوس کیست؟ در شهرهای بزرگ نظیر تهران ممکن است با تعداد زیادی دندانپزشک و متخصص دهان و دندان در اطراف خود آشنا باشید. با این حال، باید بدانید که از بین آن ها کدام یک می تواند بهترین انتخاب برای بهبود وضعیت فک و سینوس های شما باشد.

برخی ویژگی هایی که یک جراح لیفت سینوس حرفه ای باید داشته باشد، عبارتند از:

  • داشتن تخصص و دانش آکادمیک در زمینه آناتومی فک، دهان و صورت
  • شخص ماهری در زمینه معاینات دندان بوده و تجربه بالایی در زمینه بررسی های دقیق فک بالا داشته باشد؛ در این صورت تشخیص درباره لزوم و یا عدم ضرورت جراحی لیفت، با اطمینان صورت می گیرد.
  • باید توانایی و تجربه کافی برای انجام عمل جراحی بزرگ کردن سینوس را داشته باشد.
  • باید به راحتی در به کار بردن تکنیک های مختلف و یا ترکیب آن ها برای دریافت بهترین نتیجه تبحر داشته باشد. برای مثال در به کارگیری جراحی به روش باز و بسته مهارت داشته باشد.
  • مهارت انجام کاشت دندان به همراه جراحی لیفت سینوس باز را داشته باشد.
  • تجربه زیادی در زمینه موارد مختلف بالا کشیدن سینوس داشته باشد تا بتواند تشخیص دهد که آیا شخص می تواند کاشت دندان و لیفت را به طور همزمان انجام دهد یا خیر.
جراحی سینوس لیفت

جراحی سینوس لیفت

مراحلی که باید طی شود تا عمل لیفت سینوس انجام گیرد

قبل از هر چیزی به دنبال بهترین جراح لیفت باشید. پس از آن، جراح باید مراحلی را انجام داده و بنا بر تخصص و تجربه خود در مورد مراحل مختلف جراحی تصمیم بگیرد. برخی از این مراحل در ادامه ذکر شده اند.

  • انجام معاینات دقیق در قسمت های مختلف دهان و لثه ها
  • مشاهده دقیق عکس های رادیولوژی مربوط به استخوان های فک
  • تشخیص میزان حاد بودن مشکلات موجود در ناحیه فک
  • ارائه پیشنهاد بهترین کلینیک برای داشتن بهترین عمل و دریافت بهترین نتیجه
  • تعیین یک تاریخ دقیق برای شروع دوره درمان و انجام جراحی لیفت سینوس
  • تعیین بهترین روش جراحی بنا بر شرایط فرد
  • توضیح و آگاه کردن بیمار درباره مراقبت هایی که باید بعد از عمل انجام دهد.
  • برنامه ریزی برای حمایت ها و مراجعات بعد از عمل لیفت سینوس تا از هر گونه عوارض جدی و حاد جلوگیری شود.
جراحی سینوس لیفت

جراحی سینوس لیفت

توصیه هایی که لازم است برای انجام عمل جراحی سینوس لیفت در نظر بگیرید

برخی از مهم ترین توصیه هایی که در زمینه جراحی لیفت سینوس وجود دارند عبارتند از:

  • می توانید برای انجام جراحی بالا کشیدن سینوس، اقدام کنید اما به هیچ عنوان عجولانه جراحی را انجام ندهید. مشاوره با متخصصان مختلف و مطمئن می تواند به شما کمک کند تا بهترین تصمیم را بگیرید. در نهایت، می توانید بهترین جراح را انتخاب کرده و با خیال راحت عمل خود را به او بسپارید. یک جراح خوب و مطمئن باید بیمار خود را درباره عوارض پس از عمل لیفت و نیز مراقبت های بعد از آن آگاه سازد.
  • پس از آن که بهترین جراح را برای خود انتخاب کردید، باید سریعا عمل خود را انجام دهید. در این صورت از مشکلات بعدی تا حد زیادی جلوگیری خواهد شد. در اصل، تحلیل بیش از اندازه لثه و استخوان فک با شروع درمان و انجام جراحی متوقف شده و درمان را راحت تر می کند.
  • با جراح خود بیشترین همکاری را داشته باشید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

جمع بندی

با استفاده از این مقاله سعی کردیم تا اطلاعاتی را در زمینه جراحی لیفت سینوس یا بالا کشیدن سینوس در اختیار شما قرار دهیم. بهتر است با انتخاب یک جراح مطمئن و معتبر فرایند درمانی خود را آغاز کنید. فراموش نکنید که جراحی بزرگ کردن سینوس یکی از عمل های حساسی است که نتایج کاشت دندان بعد از آن را تحت تاثیر قرار خواهد داد. بنابراین غیر از انتخاب یک جراح ماهر باید مراقبت های بعد از عمل را نیز به خوبی انجام دهید تا ضمن حفظ سلامت دهان و دندان، بهترین نتیجه را از درمان خود دریافت نمایید.

‫0/5 ‫(0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *