چرا وقتی حال خوبی ندارم دندان درد می گیرم؟

در این نوشته می خوانید:

آیا تا به حال متوجه شده اید که زمانی که بیمار هستید، استرس دارید یا به طور کلی احساس خوبی ندارید، دندان هایتان شروع به درد می کنند یا حساس می شوند؟ در واقع یک توضیح علمی پشت این پدیده رایج وجود دارد.

در این مقاله جامع، به بررسی عمیق این موضوع خواهیم پرداخت:

  • ارتباط بین سلامت عمومی و درد دندان
  • علل بالقوه حساسیت دندان در هنگام ناخوشی
  • نکاتی برای رهایی از ناراحتی
  • وقتی زمان مراجعه به دندانپزشک فرا می رسد
  • و نکات بیشتر

بنابراین اگر تا به حال به این فکر کرده اید که چرا هنگام سرماخوردگی یا احساس فرسودگی دندان هایتان درد می کنند، برای دریافت اطلاعات مفید به خواندن این مقاله ادامه دهید.

ارتباط دهان و بدن

تحقیقات در حال ظهور همچنان در حال ادامه دادن کشف پیوندهای مهم بین سلامت دهان و سلامت عمومی هستند. بیماری پریودنتال یا لثه با افزایش خطر بیماری های جدی مانند بیماری قلبی، سکته مغزی، دیابت و ذات الریه مرتبط است.

اما این فقط یک رابطه یک طرفه نیست- سلامت جسمانی شما می تواند روی سلامت دهان و دندان های شما نیز تأثیر بگذارد. وقتی چیزی مانند یک بیماری، عفونت یا التهاب در بدن شما در حال وقوع است، ممکن است متوجه افزایش حساسیت دندان، درد یا مشکلات لثه شوید.

ارتباط دهان و بدن

ارتباط دهان و بدن

چگونه التهاب باعث درد دندان می شود؟

دندان های شما توسط الیاف پریودنتال- بافت نرمی که به عنوان ضربه گیر و سیستم پشتیبانی عمل می کند- محکم درون استخوان فک نگه داشته می شوند. این رباط دارای پایانه های عصبی ریزی است که نسبت به غذاهای سرد و گرم یا تغییرات فشار بسیار حساس هستند.

در شرایط عادی، این نحوه قرار گیری، از دندان های شما در برابر آسیب محافظت می کند. اما زمانی که بدن شما در حال واکنش التهابی به بیماری یا استرس است، این رشته های عصبی بسیار حساس می شوند و می توانند سیگنال های قوی تری درد را در پاسخ به چیزهایی مانند هوا، غذا یا نوشیدنی سرد یا گرم یا فشار روی دندان ها منتقل کنند.

بیایید این مکانیسم را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم:

  • هنگامی که یک عفونت ویروسی یا باکتریایی دارید، سیستم ایمنی شما واسطه های التهابی مانند پروستاگلاندین ها، سیتوکین ها، کموکاین ها و سایرین را وارد جریان خون می کند.
  • این ترکیبات شیمیایی در سراسر بدن اثرات سیستمیک دارند- یکی از آنها این است که آستانه درد را پایین می آورند و حساسیت اعصاب دندان را افزایش می دهند.
  • اعصاب متورم و تشدید شده هنگامی که توسط غذاهای گرم یا سرد یا تغییرات فشار تحریک می شوند، سیگنال های ناراحتی را به مغز شما ارسال می کنند.
  • عواملی مانند بیماری، استرس، تغییرات هورمونی، افزایش سن و مشکلات خودایمنی همگی می توانند باعث التهاب گسترده در بدن شوند- که توضیح می دهد چرا دندان های شما در هنگام ناخوشی بیشتر درد دارند.
  • هنگامی که شرایط زمینه ای بهبود یافت و التهاب فروکش کرد، معمولاً حساسیت عصب دندان نیز برطرف می شود.

حال بیایید نگاهی بیاندازیم به برخی از شایع ترین محرک های سلامتی که می توانند باعث درد دندان های شما در شرایط آب و هوایی شوند:

ارتباط دهان و بدن

ارتباط دهان و بدن

بیماری یا عفونت

عفونت های ویروسی

وقتی دچار سرماخوردگی، آنفولانزا، عفونت سینوسی، مونو (مونو نوکلئوز عفونی: عفونتی با علائم تب، گلو درد، خستگی، و یا بزرگ شدن غدد لنفاوی داخل گردن) یا سایر ویروس ها می شوید، سیستم ایمنی بدن شما فوراً با التهاب پاسخ می دهد. بدن شما مملو از مواد شیمیایی التهابی و پروتئین می شود که اعصاب دندان های شما را بیش از حد حساس می کند و احتمالاً سیگنال های درد را منتقل می کند.

سرماخوردگی و آنفولانزا نیز شما را در برابر حساسیت دندان آسیب پذیرتر می کنند زیرا احتقان و حملات سرفه می توانند فشار داخل دهان، فک و گوش های شما را افزایش دهند. ویروس هایی مانند مونو که باعث تورم غدد لنفاوی می شوند می توانند فشار بیشتری به اعصاب مجاور وارد کنند.

عفونت های باکتریایی

بیماری ها و عفونت های باکتریایی نیز باعث آزاد شدن مواد شیمیایی التهابی قوی می شوند، زیرا بدن شما سعی می کند با مهاجمان خارجی مبارزه کنند. برونشیت، ذات الریه، گلودرد استرپتوکوکی، عفونت های گوش و عفونت های ادراری شامل تورمی هستند که می تواند به دهان منتقل شود و حساسیت دندان را افزایش دهد.

عفونت های تنفسی

هر گونه عفونت یا التهابی که سیستم تنفسی فوقانی یا تحتانی شما را تحت تأثیر قرار دهد می تواند اعصاب متصل کننده را تحریک کرده و اثرات سیستمیک داشته باشد. پاسخ ایمنی پروتئین های التهابی تولید می کند که تمام اعصاب شما را بیش از حد حساس می کنند، از جمله آنهایی که سیگنال های دردی که از دندان های شما منتقل می شوند را کنترل می کنند. عود COPD، برونشیت، سینوزیت و حملات آسم در این دسته قرار می گیرند.

ناراحتی های گوارشی

التهاب در هر نقطه از دستگاه گوارش شما خواه مسمومیت غذایی باشد، خواه زخم، IBS یا بیماری های روده مانند کرون Crohn و کولیت Colitis  می تواند حساسیت دندان ها را افزایش دهد. هنگامی که سیستم گوارش شما دچار مشکل می شود، باعث آزاد شدن نشانگرهای التهابی داخل خون می شود. همانطور که اینها از طریق گردش خون شما حرکت می کنند، به رشته های عصبی داخل دندان ها می رسند و آنها را مستعد انتقال درد می کنند.

استرس و اضطراب

تجربه استرس گاه به گاه بخشی طبیعی از زندگی است. اما هنگامی که تحت استرس و اضطراب طولانی یا مزمن قرار می گیرید، می تواند اثرات مخربی روی سلامت روحی و جسمی شما داشته باشد:

  • هورمون های استرس مانند کورتیزول و آدرنالین زمانی که در درازمدت افزایش می یابند باعث التهاب گسترده در بدن می شوند. این باعث کاهش آستانه درد اعصاب می شود.
  • استرس مزمن همچنین باعث می شود که برخی افراد به صورت ناخودآگاه عضلات فک خود را منقبض کنند یا در شب دندان قروچه کنند. این فشار بیش از حد می تواند باعث شکسته شدن مینای دندان شود، عاج حساس را در معرض محیط دهان قرار دهد و اعصاب دندان ها و مفصل فک را تحریک کند.
  • جویدن لب یا ناخن- عادات شایع اضطراب- همچنین می تواند باعث لب پر شدن دندان ها شود و آنها را مستعد حساسیت کند.

درست مانند بیماری، التهاب ناشی از استرس معمولاً موقتی است و زمانی که زندگی پایدارتر شود، فروکش می کند. اما مراقب باشید از عادت هایی که می توانند به طور دائم به مینای دندان یا بایت شما آسیب وارد کنند، اجتناب کنید.

تغییرات هورمونی

از آنجا که هورمون ها بسیاری از عملکردهای بدن را تنظیم می کنند، منطقی است که نوسانات هورمونی می توانند روی سلامت دهان و دندانهای شما نیز تأثیر بگذارد. سناریوهای شایع که در آن رخ می دهند عبارتند از:

  • قاعدگی- تغییر سطح استروژن و پروژسترون در روزهای منتهی به قاعدگی باعث التهاب خفیف می شود. به همین دلیل بسیاری از زنان به مدت 12 روز قبل از شروع سیکل ماهانه خود حساسیت دندان ها را تجربه می کنند.
  • بارداری- افزایش هورمون ها و افزایش گردش خون در طول دوران بارداری اغلب منجر به تورم لثه ها و حساسیت دندان ها می شود. استروژن و پروژسترون در اوج خود هستند.
  • یائسگی- کاهش استروژن پس از یائسگی باعث خشکی دهان و نازک شدن بافت های لثه می شود. این می تواند عاج حساس تر را در معرض محیط دهان قرار دهد و باعث شود دندان ها بیشتر مستعد حساسیت شوند.
  • بلوغ- درست مانند سایر بافت های بدن، لثه ها و مخاط دهان در واکنش به افزایش آندروژن ها و هورمون های رشد در دوران بلوغ ملتهب و حساس می شوند.

بالا رفتن سن

با بالا رفتن سن، تحلیل رفتن لثه ها به دلیل بیماری پریودنتال شایع است. این از دست دادن لثه، باعث آشکار شدن ریشه های دندان می شود که عاج نرم تری دارند و توسط مینای سخت محافظت نمی شوند. بنابراین دندان های افراد سالخورده بیشتر مستعد حساسیت و پوسیدگی هستند.

بالا رفتن سن همچنین باعث مبهم شدن دردهایی می شود که اعصاب حسی منتقل می کنند. اما تحقیقات نشان می دهند که برخی در واقع با افزایش سن حساس تر می شوند و راحت تر درد می گیرند. این عوامل پیری با هم، افزایش میزان حساسیت دندان را در افراد مسن توضیح می دهند. مراقبت های خانگی مناسب و تمیز کردن دندان ها به حداقل رساندن این امر کمک می کند.

شرایط خود ایمنی

اختلالات خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید، لوپوس و سندرم شوگرن شامل التهاب سیستمیک هستند که می توانند روی بافت ها در هر نقطه از بدن، از جمله لثه ها و دندان ها تأثیر بگذارند. تورم گسترده اعصاب را حساس تر می کند و در عین حال خطر پوسیدگی و بیماری لثه را افزایش می دهد.

افرادی که دارای مشکلات خودایمنی هستند باید مراقبت های خانگی دهان و دندان را به دقت انجام دهند و هرگونه حساسیت دندانی را به دندانپزشک و پزشک خود برای رد کردن عوارض متذکر شوند.

داروها

برخی از داروهای خاص تجویزی خشکی دهان یا حساسیت دندان را به عنوان عوارض جانبی بالقوه ذکر می کنند. داروهایی که ممکن است این اتفاقات با آنها رخ دهند عبارتند از:

  • داروهای فشار خون و قلب
  • داروهای ضد افسردگی و اضطراب
  • آنتی هیستامین ها و ضد احتقان ها
  • شل کننده های عضلانی
  • داروهای شیمی درمانی
  • آگونیست های دوپامین

بزاق به بافر اسیدها و حفظ بافت های سالم داخل دهان کمک می کند. بزاق ناکافی این امکان را برای باکتری ها فراهم می کند تا تکثیر شوند، مینای دندان را فرسوده کنند و اعصاب را ملتهب کنند. تعویض داروها یا استفاده از جایگزین های بزاق می توانند ناراحتی را کاهش دهند. در صورت بروز عوارض جانبی دندانی، به همه پزشکانی که تحت نظر آنها هستید اطلاع دهید.

ارتباط دهان و بدن

ارتباط دهان و بدن

از بین بردن حساسیت دندان هنگامی که ناخوش هستید

در حالی که حساسیت دندان و درد ناشی از بیماری اغلب پس از بهبودی کامل بدن برطرف می شود، اما همچنان کنار آمدن با آن در آن لحظه می تواند ناراحت کننده باشد. در اینجا چند نکته برای کمک به تسکین ناراحتی و حساسیت دندان در زمانی که احساس خوبی ندارید تا زمانی که از بین برود آورده شده اند:

از غذا و نوشیدنی های محرک خودداری کنید.

از آنجا که غذاهای سرد و گرم محرک های شایع هستند، مراقب باشید در هنگام التهاب از خوردن آنها اجتناب کنید. تا زمانی که اعصاب آرام شوند، غذاها و نوشیدنی های با دمای اتاق بخورید. خوراکی های ترد، سفت، جویدنی و چسبناک که به دندان فشار می آورند نیز ممکن است درد را تشدید کنند. انتخاب غذاهای نرم تر عاقلانه است تا زمانی که علائم شما بهبود یابند.

از خمیر دندان ضد حساسیت استفاده کنید.

در حالی که از بیماری بهبود می یابید، خمیر دندانی را انتخاب کنید که به صورت ویژه برای دندان های حساس طراحی شده است. موادی مانند نیترات پتاسیم و فلوراید قلع با آرام کردن رشته های عصبی بیش از حد تحریک شده عمل می کنند. استفاده از یک مسواک نرم نیز از فشار روی لثه های ملتهب جلوگیری می کند. دو مرتبه در روز مسواک بزنید و از خمیردندان های سفید کننده خودداری کنید زیرا می توانند باعث تحریک بیشتر شوند.

ژل ضد حساسیت موضعی را امتحان کنید.

محصولاتی مانند Rapid Relief سنسوداین زمانی که بعد از مسواک زدن روی دندان های حساس استفاده می شوند، می توانند بی حس کردن و تسکین موقتی درد را ایجاد کنند. این ممکن است به شما کمک کند تا زمانی که التهاب و حساسیت از بین برود، وعده های غذایی را راحت تر بگذرانید.

مسکن های بدون نسخه را مصرف کنید.

داروهای ضد التهاب مانند ایبوپروفن، ناپروکسن و سایر NSAID ها می توانند به کاهش تورم و ناراحتی مرتبط با حساسیت دندان کمک کنند. دستورالعمل های دوز را دنبال کنید و از حد مجاز روزانه تجاوز نکنید مگر اینکه پزشک شما دستور دهد.

از کمپرس سرد استفاده کنید.

قرار دادن چیزی سرد مانند یک کیسه یخ یا کمپرس سرد روی گونه خود در خارج از ناحیه دردناک باعث انقباض عروق خونی می شود و سیگنال های درد را مهار می کند. در صورت نیاز، این کار را به مدت 10 تا 15 دقیقه انجام دهید تا ناراحتی دندان را کاهش دهید.

روتین بهداشتی دهان خود را بهبود بخشید.

نخ دندان کشیدن ملایم باعث پاک شدن پلاک ها و ذراتی می شود که در نزدیکی لثه گیر کرده و می توانند حساسیت را بدتر کنند. در صورت ابتلا به بیماری، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را بسیار دقیق کنید زیرا باکتری ها در محیط های ملتهب رشد می کنند. از محصولات سفید کننده تحریک کننده در طول بیماری خودداری کنید.

ویتامین D بیشتری دریافت کنید.

تحقیقات نوظهور ارتباط بین کمبود ویتامین D و میزان حساسیت دندان را پیدا کرده اند. سطوح ویتامین های بدن خود را بررسی کنید و پس از مشورت با پزشک خود مکمل مصرف کنید. ویتامین D به کنترل التهاب کمک می کند.

استرس را کاهش دهید.

استرس مزمن از طریق افزایش مداوم کورتیزول، آدرنالین و سیتوکین های التهابی مانند IL-6 به طور غیرمستقیم التهاب را فعال می کند. هنگامی که تحت فشار هستید، فعالیت های آرام بخش مانند تمرکز حواس، مدیتیشن، یوگا و تمرینات تنفس عمیق می توانند این مواد شیمیایی را کاهش دهند و التهاب سیستمیک که درد دندان را تشدید می کند را کاهش دهند.

برای معاینه به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

اگر دندان های حساس در عرض 2 تا 3 روز پس از بهبودی از بیماری شروع به بهبود نکردند، بهتر است توسط دندانپزشک خود معاینه شوید. گاهی اوقات حساسیت طولانی مدت می تواند نشان دهنده یک مشکل اساسی دندانی باشد که به درمان نیاز دارد، مانند ترک خوردگی دندان، حفره یا بیماری لثه. تشخیص زود هنگام مشکلات از بروز مشکلات بزرگتر در مسیر جلوگیری می کند.

چه زمانی به دندانپزشک خود مراجعه کنید؟

زمانی که بدن شما با یک بیماری مبارزه می کند و التهاب زیاد است، دندان ها به طور موقت حساس می شوند. با این حال، اگر این ناراحتی مدت ها پس از بهبود بیماری اصلی شما ادامه داشته باشد، با روش های تسکین OTC برطرف نشود یا شدید باشد، لازم است دندانپزشک شما آن را بررسی کند.

حساسیت طولانی مدت دندان ها حتی پس از بهبودی از بیماری به طور بالقوه می تواند نشان دهنده این مشکلات باشد:

  • پوسیدگی یا حفره دندان- آسیب پوسیدگی به مینای دندان این امکان را برای مایعات گرم یا سرد فراهم می کند تا عاج در معرض دید را تحریک کنند.
  • دندان های ترک خورده یا شکسته- ترک ها این امکان را برای محرک های داخل دندان فراهم می کنند تا اعصاب را فعال کنند. ترک های نامرئی مقصر شایع هستند.
  • مینای دندان فرسوده- مینای دندان از عاج حساس زیرین محافظت می کند. هنگامی که فرسایش می یابد، دندان ها بیشتر مستعد درد می شوند.
  • تحلیل رفتگی لثه- لثه های در حال تحلیل رفتن، ریشه های آسیب پذیر دندان تشکیل شده از عاج نرم تر را در معرض دید قرار می دهند که درد را راحت تر منتقل می کند.
  • دندان قروچه و TMJ از بین رفتن مینای دندان در اثر دندان قروچه یا اختلال عملکرد TMJ اعصاب را تحریک می کند.
  • عوارض ارتودنتیک- مشکلات مربوط به بریس ها، نگهدارنده ها یا جابجایی دندان ها می تواند به اعصاب آسیب وارد کند.
  • عفونت های دهان- بیماری لثه درمان نشده منبع التهابی است که اعصاب را تشدید می کند.

مراجعه به دندانپزشک برای معاینه این امکان را به شما می دهد تا مشکل اصلی که باعث ناراحتی مداوم می شود، را تشخیص دهید. از آنجا، آنها می توانند درمان هدفمندی مانند برداشتن پوسیدگی، قرار دادن روکش، تنظیم بایت، پیوند لثه، تجویز محافظ دندان شبانه، آنتی بیوتیک یا کشیدن دندان برای تسکین درد و جلوگیری از مشکلات بزرگتر را ارائه دهند. حساسیت مداوم دندان را نادیده نگیرید زیرا باعث گسترش آسیب می شود.

ارتباط دهان و بدن

ارتباط دهان و بدن

نکات کلیدی: چرا دندان ها هنگام ناخوشی درد می کنند؟

  • حساسیت موقت دندان در هنگام بیماری ناشی از التهاب ناشی از بیماری است که اعصاب را بیش از حد حساس می کند. این اغلب بعد از از بین رفتن پاسخ ایمنی برطرف می شود.
  • محرک های شایع عبارتند از عفونت های ویروسی یا باکتریایی، استرس مزمن، هورمون ها، افزایش سن، مشکلات خودایمنی و عوارض جانبی داروها.
  • داروهای مسکن OTC مانند خمیر دندان ضد حساسیت، ژل های دندان، مسکن ها، کمپرس سرد، ویتامین D و بهداشت دهان را امتحان کنید.
  • اگر بعد از بهبودی حساسیت باقی ماند، شدید بود یا خواب و غذا خوردن را مختل کرد، فوراً به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
  • درد طولانی مدت می تواند نشانه مشکلات دندانی باشد که به ارزیابی نیاز دارند مانند پوسیدگی، ترک خوردگی دندان، TMJ، بیماری لثه، مشکلات ارتودنتیک.
  • مراقبت از سلامت دهان، هم از دندان ها و هم از سلامت عمومی شما محافظت می کند. آگاهی از الگوهای حساسیت دندان این امکان را برای شما فراهم می کند تا به سرعت پاسخ دهید.

نظارت بر دهان و نحوه واکنش آن به بیماری، بینش ارزشمندی در مورد وضعیت التهابی بدن شما ارائه می دهد. در حالی که در شرایط کسالت حساسیت موقتی انتظار می رود، علائمی که نشان دهنده مشکلات بالقوه دندانی هستند و به ارزیابی حرفه ای نیاز دارند را نادیده نگیرید. با مراقبت صحیح، دندان های شما پس از گذراندن بیماری باید به حالت معمول خود برگردند.

سؤالات متداول

چرا در هنگام سرماخوردگی یا آنفولانزا دندان هایم به شدت درد می کنند؟

عفونت های ویروسی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا سیستم ایمنی شما را تحریک می کنند تا مقادیر زیادی از مواد شیمیایی التهابی را در جریان خون شما آزاد کنند. اینها شامل پروستاگلاندین ها، هیستامین ها، سیتوکین ها و غیره هستند. التهاب گسترده همه رشته های عصبی بدن شما از جمله رشته های عصبی در دندان ها را حساس می کند. این امر آستانه درد را کاهش می دهد، بنابراین حتی چیزهای کوچک مانند غذاهای گرم یا سرد می توانند سیگنال های درد اغراق آمیزی را ایجاد کنند. خبر خوب این است که حساسیت دندانی ناشی از بیماری های ویروسی معمولاً با بهبودی و کاهش التهاب در عرض چند روز برطرف می شود.

چرا دندان های من در پریود حساس هستند؟

نوسانات هورمونی درست قبل و در طول دوره قاعدگی می توانند باعث التهاب خفیف در بدن شود. سطح استروژن و پروژسترون در روزهای منتهی به چرخه قاعدگی شما به سرعت افزایش و کاهش می یابد. این باعث می شود که برخی از زنان به مدت 12 روز قبل از شروع قاعدگی، زمانی که هورمون ها در جریان هستند، مستعد حساسیت دندان ها شوند. پس از شروع قاعدگی و تثبیت هورمون ها، این حساسیت به سرعت برطرف می شود. استفاده از خمیردندان های ضد حساسیت برای آن دو روز می تواند تسکین دهنده باشد.

چرا دندان های من بعد از بچه دار شدن اینقدر حساس هستند؟

بارداری شامل افزایش های هورمونی است که می تواند لثه های شما را ملتهب کند و دندان ها را در دوران بارداری حساس کند. کاهش استروژن پس از زایمان نیز ممکن است حساسیت را بدتر کند. استفاده از مسواک نرم، خمیر دندان حاوی فلوراید و بهداشت دهان و دندان به جلوگیری از مشکلات طولانی مدت بعد از زایمان کمک می کند. در جلسه پاکسازی بعدی خود، به دندانپزشک خود در مورد هر گونه ناراحتی اطلاع دهید. به دلیل تغییر اشتها و تمایل به مصرف شیرینی جات در دوران بارداری و عدم امکان انجام کار دندانپزشکی در اکثر طول دوران بارداری، میزان پوسیدگی بیشتر شده و با سرعت بالایی پیش می‌رود. حتما باید پس از زایمان جهت چکاپ و بررسی وضعیت دندان ها به دندانپزشک مراجعه شود.

چه چیزی به دندان های حساس در برابر استرس کمک می کند؟

استرس مزمن از طریق افزایش هورمون های استرس مانند کورتیزول و آدرنالین، به طور غیر مستقیم باعث ایجاد التهاب می شود. همچنین رفتارهای ساییدن، فشردن و جویدن را تحریک می کند که نیروی بیش از حد به دندان ها وارد می کند. برای حساسیت های مرتبط با استرس، تکنیک های تمدد اعصاب مانند مدیتیشن، تمرکز حواس و یوگا را امتحان کنید تا بدن آرام شود. ماساژ ملایم فک، داروهای مسکن OTC، کمپرس گرم و پرهیز از غذاهای سفت و سرد که باعث ایجاد درد می شوند نیز می توانند تسکین دهنده باشند.

چه زمانی برای حساسیت دندان ها ناشی از بیماری باید به دندانپزشک مراجعه کرد؟

طبیعی است که دندان ها به طور موقت به عفونت یا التهاب حساس باشند. اما اگر این ناراحتی بیشتر از 2 تا 3 روز پس از بهبود بیماری اصلی شما باقی بماند، بسیار شدید باشد یا به داروهای OTC پاسخ ندهد، مراجعه به دندانپزشک توصیه می شود. گاهی اوقات، حساسیت طولانی مدت می تواند نشان دهنده مشکلات زمینه ای باشد که به درمان نیاز دارند مانند پوسیدگی دندان، بیماری لثه، اختلالات TMJ، فرسایش یا مسائل ارتودنسی. معاینه و درمان به موقع، از بدتر شدن مشکلات کوچک در طول زمان جلوگیری می کنند.

‫0/5 ‫(0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *