پس زدن ایمپلنت دندان یکی از عوارض روش درمانی ایمپلنت است

ایمپلنت ها در سال های اخیر جزو برترین روش های درمانی دندانپزشکی شناخته میشود. در واقع این روش درمانی، طرفداران بسیار زیادی را به خود جذب کرده است. همان طوری که می دانید در صورتی که فردی دچار شکستگی دندان یا تحلیل دندان شد و یا دندان های خود را از دست داد،  جهت پر کردن فضای خالی دندان از دست رفته بهتر است از ایمپلنت استفاده کند. مزیت های این روش درمانی بسیار زیاد است اما در این بین مشکلاتی نیز به همراه دارد. به عنوان مثال یکی از این مشکلات احتمالی،  پس زده شدن ایمپلنت و عدم اتصال آن به فک فرد می باشد. این نوع عارضه تنها برای برخی از افراد رخ می دهد و اکثر افراد از این اتفاق مصون می مانند. با این حال باید دلیل و روش های درمان مشکل پس زدن ایمپلنت را بدانیم. با ما همراه باشید تا مطالبی فوق العاده مفید در این باره در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

پس زدن ایمپلنت دندان

پس زده شدن ایمپلنت در چه افرادی رخ می دهد؟

همان طوری که گفتیم این عارضه تنها برای برخی افراد رخ می دهد بنابراین باید افراد مستعد چنین عارضه ای را شناسایی کنیم. اکثر افرادی که با این عارضه مواجه شده اند به بیماری های لثه ای مبتلا بوده اند؛ بنابراین کسانی که به بیماری های لثه ای مانند عفونت فعال مبتلا باشند در درمان ایمپلنت دندان هایشان با مشکل مواجه خواهند شد. مهم ترین علت این عارضه مسواک نزدن کافی و مرتب و عدم رعایت اصول بهداشتی دهان و دندان می باشد. اگر می خواهید جز آن دسته از افرادی نباشید که ایمپلنت دندان هایشان پس زده می شود حتماً به طور روزانه مسواک بزنید و روزی یک بار از نخ دندان مرغوب استفاده کنید. افراد سیگاری و کسانی که دخانیات مصرف می کنند در معرض خطر شکست درمان ایمپلنت قرار دارند.

شما باید حدود یک الی دو هفته قبل از انجام ایمپلنت و حدود هشت هفته پس از انجام ایمپلنت سیگار نکشید. در این صورت قادر خواهید بود عملیات ایمپلنت را به خوبی پشت سر بگذارید. جالب است بدانید در برخی مواقع بیماری های زمینه ای همچون دیابت، آرتریت روماتوئید و اتوایمیون و… می توانند بر پس زدن ایمپلنت ها مؤثر واقع شوند. دلیل این امر این است که سلول های مورد نیاز جهت بسته شدن زخم های ناشی از انجام ایمپلنت سرعت بسیار پایینی از خود نشان می دهند و فرآیند جوش خوردن زخم ها با سرعت پایینی انجام می شود. مصرف برخی داروها مانند داروهای قلبی یا داروهای ضد افسردگی در عملکرد جوش پذیری ایمپلنت دندان خلل ایجاد خواهند کرد. در بیمارانی که از پوکی استخوان رنج می برند نیز احتمال اینکه در عملیات ایمپلنت گذاری دچار مشکل شوند بالا است. انتخاب جراح ایمپلنت متبحر نیز در جلوگیری از این مسئله بسیار تأثیرگذار است.

نشانه های تحلیل و پس زده شدن ایمپلنت دندان

ایمپلنت ها از سه جز اصلی که شامل فیکسچر، اباتمنت و روکش دندان می شوند، تشکیل شده است. فیکسچر یک پایه اصلی است که درون فک قرار می گیرد. درباره اباتمنت باید بگوییم که رابطی بین روکش ایمپلنت و فیکسچر می باشد. در واقع به کمک این قطعه می توان روکش را به راحتی به پایه یا فیکسچر آن متصل کرد. تاج یا روکش ایمپلنت که ظاهری ترین قسمت ایمپلنت است کاملاً متناسب با رنگ دندان های فرد بر روی ابانمتت قرار می گیرد. حال اگر بدن فرد به هر دلیلی از دلایل مذکور در متن فوق ایمپلنت را نپذیرد و آن را پس بزند فرد علائمی را در داخل دهانش احساس خواهد کرد.

به عنوان مثال بروز درد و متورم شدن نواحی ایمپلنت از جمله نشانه هایی است که می توان از آن به عنوان علائم پس زده شدن ایمپلنت یاد کرد. البته این درد و تورم تا سه روز طبیعی است. برخی افراد همراه با پس زدن ایمپلنت دچار تب و لرز می شوند و این نشان از حساسیت فرد نسبت به ایمپلنت می باشد. علاوه بر این ممکن است پس از گذشت چند روز فیکسچر لق شود و ایمپلنت به طور کلی از دهان خارج شود. لازم است بگوییم آسیب رسیدن به نواحی سینوسی در فک بالا نیز ممکن است سبب بروز علائمی همچون نشانه های پس زده شدن ایمپلنت شود.

پس زدن ایمپلنت دندان

چرا گاهی با گذشت ۶ الی ۱۲ ماه پس از انجام ایمپلنت، این درمان با شکست مواجه میشود؟

همان طوری که گفتیم پس زدن ایمپلنت ها دلایل متفاوت و گوناگونی دارد؛ اما در برخی مواقع دیده شده است که فرد قبل از انجام ایمپلنت هیچ یک از مشکلات مذکور را نداشته است و پس از گذشت یک سال  ایمپلنت پس زده شده است و از محل قرار گیری خود خارج شده است. عواملی همچون مصرف دخانیات و عدم رعایت اصولی بهداشت دهان و دندان می تواند با گذشت زمان منجر به عفونت لثه شود. در نتیجه به وجود آمدن این بیماری فک افراد قادر نخواهد بود ایمپلنت را بر روی خود نگه دارد و همین امر سبب پس زدن آن می شود. اگر به دقت متن مقاله را خوانده باشید در بالاتر ذکر شد که انتخاب جراح ایمپلنت ایده آل از جمله مواردی است که می تواند از بروز این حادثه جلوگیری کند.

این به این معنا است که اگر جراح ایمپلنت اگر فرایند درمان را با دقت و ظرافت انجام ندهد ممکن است سبب ایجاد حرکات کوچکی در محل ایمپلنت شود. با این حرکت های کوچک ممکن است کمی جابه جایی پیش آید که نتیجه آن شکستن و از بین رفتن ایمپلنت می باشد. در برخی مواقع جراح ایمپلنت وضعیت استخوان ها و فک فرد را به خوبی بررسی نمی کند و فرآیند ایمپلنت را بر روی آن انجام می دهد. همین امر ممکن است پس از انجام ایمپلنت حادثه به بار آورد و سبب شکست در درمان ایمپلنت شود.

حساسیت به تیتانیوم چگونه سبب پس زده شدن ایمپلنت می شود؟

حتماً می دانید که جنس ایمپلنت از تیتانیوم است و برخی افراد به این جنس از مواد حساسیت دارند. در افرادی که به تیتانیوم آلرژی دارند در ابتدا با گذاشتن ایمپلنت بر روی فک، بافت داخلی دهان متورم خواهد شد و فرد مدام احساس خارش خواهد کرد. در برخی موارد نیز میزان حساسیت آن قدر بالا است که فرد ممکن است حس چشایی خود را از دست بدهد. در صورت حساسیت به فلز تیتانیوم جراح ایمپلنت باید از فلز دیگری جهت درمان دندان های شما استفاده کند.

عوارض ایمپلنت دندان

قطعاً روش درمانی ایمپلنت نیز در کنار مزایای متعدد خود، مانند دیگر روش های درمانی عوارضی احتمالی به همراه دارد. این عوارض پس از گذشت چند روز یا چند هفته در بدن فرد ظهور می کنند. علائم و نشانه های این عارضه در تمام افراد یکسان نمی باشد. مهم ترین عارضه ایمپلنت ایجاد درد در ناحیه فک و بین دندان ها می باشد. اگر شما قبل از انجام ایمپلنت یا همزمان با آن دندان خود را کشیده باشید احتمالا با دردهای شدیدتری روبه رو خواهید شد. خوب است بدانید این موضوع که کدام دندانتان را ایمپلنت می کنید نیز در بروز عارضه ها بسیار تأثیرگذار هستند. به عنوان مثال فردی که دندان های جلویی خود را ایمپلنت می کند قطعاً با مشکلات احتمالی بیشتری روبه رو خواهد شد.

پس از انجام ایمپلنت چه اقداماتی انجام دهیم؟

به منظور جلوگیری از هرگونه عارضه پس از انجام ایمپلنت دندان لازم است راهنمایی های متخصص معالج را به خوبی گوش کنید و آن ها را به طور دقیق انجام دهید. داروهایی مانند مسکن ها جهت کاهش درد ناشی از فرآیند ایمپلنت برایتان تجویز خواهد شد. آن ها را به طور مرتب تا زمانی که متخصص ایمپلنت برایتان تعیین کرده است مصرف کنید. حتماً از دهانشویه کلر هگزدین استفاده کنید تا لثه و بافت داخلی دهان شما از هرگونه عفونت مصون بماند. تمام این نکات و موارد را با کمک گرفتن از متخصص ایمپلنت خود انجام دهید و به هیچ عنوان خودسرانه عمل نکنید. اگر لثه یا لپ شما متورم شده است می توانید از کیسه یخ جهت کاهش تورم بهره گیرید. به طور مرتب دهان خود را به کمک آب نمک بشویید و آب نمک را غرغره کنید.