پاپیلیت زبانی گذرا چیست؟

پاپیلیت زبانی گذرا چیست؟

پاپیلیت زبانی گذرا Transient lingual papillitis (TLP) نوعی بیماری التهابی دردناک است که یک یا چند پاپیلای قارچی روی زبان را تحت تأثیر قرار می دهد. این شرایط تحت عنوان “برجستگی های کاذب” نیز شناخته می شود و ممکن است مربوط به یا همان پاپیلیت زبانی گروهی (خانوادگی) و التهاب پاپیلاری قارچی شکل زبان باشد. یک نوع پاپولاکراتوتیک غیر دردناک گزارش شده است.

پاپیلای قارچی شکل چیست؟

پاپیلاهای قارچی شکل Fungiform papillae یکی از انواع خاص برجستگی های موجود روی سطح زبان هستند. پاپیل های قارچی شکل حاوی جوانه های چشایی (مخصوصا برای طعم تلخ)، و گیرنده های دما هستند و به خوبی خونرسانی می شوند.

آنها روی سطح بالا و طرفین زبان، عمدتاً به سمت نوک، پراکنده شده اند. معمولاً آنها آشکار نیستند، مسطح و صورتی هستند.

تعداد و اندازه پاپیلاهای قارچی شکل بر اساس موارد زیر متفاوت است:

  • زنان بیشتر از مردان پاپیلای قارچی شکل دارند.
  • آنها حتی پس از یائسگی بیشتر می شوند.
  • آسیب عصب ممکن است منجر به کاهش تعداد پاپیلاهای قارچی شکل و کاهش حس چشایی شود.

پاپیلای های قارچی شکل در برخی از شرایط می توانند آشکار شوند، شناخته شده ترین آنها عبارت است از “زبان توت فرنگی” تب مخملک، و اخیراً به عنوان شایع ترین تظاهرات دهانی کووید-19.

پاپیلیت زبانی گذرا

پاپیلیت زبانی گذرا

چه کسانی پاپیلیت زبانی گذرا را تجربه می کنند؟ چرا؟

شکل کلاسیک پاپیلیت زبانی گذرا بیش از 50٪ جمعیت را تحت تأثیر قرار می دهد. به نظر می رسد در زنان جوان شایع تر باشد، اما همه گروه های سنی را می توانند تحت تأثیر قرار دهد. به احتمال زیاد علت پاپیلیت زبانی گذرا، تحریک موضعی یا تروما به پاپیلای قارچیی شکل است. با این حال بسیاری از عوامل محرک احتمالی دیگر نیز پیشنهاد شده اند، از جمله استرس، نوسانات هورمونی، ناراحتی های دستگاه گوارش و غذاهای خاص.

پاپیلیت زبانی گروهی (خانوادگی) کودکان خردسال و خانواده های آنها را تحت تأثیر قرار می دهد. به نظر می رسد که آنها در فصل بهار بیشتر شایع تر هستند، گرچه آنها می توانند در تمام طول سال رخ دهند. کودکانی که با بسیاری از کودکان دیگر در تماس هستند، مانند مدرسه، مهد کودک یا پیش دبستانی، به نظر می رسد به احتمال زیاد در این شرایط منتشر شوند. به دلیل گسترش این شرایط در اعضای خانواده، حدس زده می شود که یک علت ویروسی عامل این وضعیت است. یک نظریه این است که، مانند ویروس هرپس سیمپلکس/ سرماخوردگی، این ویروس در دوران کودکی گرفته می شود و ممکن است پس از آن در طول عمر، به کرات بروز پیدا کند، در این مورد، در بزرگسالی به شکل کلاسیک پاپیلیت زبانی گذرا ظاهر شود.

پاپیلیت زبانی گذرا در بیماران مبتلا به کووید- 19 نیز گزارش شده است.

التهاب زبان پاپیلاری قارچی شکل در بیماران با سابقه اگزما، آسم یا تب یونجه نیر شرح داده شده است. این ممکن است نام دیگری برای پاپیلیت زبانی گذرا باشد. این نویسندگان پیشنهاد کردند که این وضعیت به دلیل افزایش حساسیت زیست محیطی زبان، به ترتیب شبیه به افزایش حساسیت پوست، ریه ها یا بینی ناشی از اگزما، آسم یا تب یونجه است.

ویژگی های بالینی پاپیلیت زبانی گذرا

شکل کلاسیک

شکل کلاسیک پاپیلیت زبانی گذرا به شکل یک برجستگی تکی، دردناک، برآمده، قرمز یا سفید رنگ روی زبان ظاهر می شود، که معمولاً جلوی نوک زبان است. آنها 1 تا 2 روز هستند سپس ناپدید می شوند، اغلب هفته ها، ماه ها، یا سال ها بعد تکرار می شوند. هیچ بیماری یا بزرگ شدن غدد لنفاوی مرتبط با آنها وجود ندارد. هر چه ضایعات کمتر شایع باشند، تعداد آنها بیشتر است، ممکن است در عرض چند ساعت ناپدید شوند یا چند روز طول بکشند، یا ممکن است با احساس سوزش یا خارش همراه باشد. به طور غیر معمول، ضایعه (ها) ممکن است هیچ علامتی ایجاد نکنند. برخی گزارش ها نشان دهنده ارتباط با زبان جغرافیایی یا نشانه های فرو رفته در کنار زبان هستند.

پاپیلیت زبانی گذرا

پاپیلیت زبانی گذرا

نوع پاپولاکراتوتیک

نوع پاپولاکراتوتیک به صورت چند برجستگی سفید تکرار شونده روی زبان ظاهر می شود که باعث بروز هیچ نشانه ای نمی شود. آنها ممکن است مقاوم باشند.

پاپیلیت زبانی گروهی

پاپیلیت زبانی گروهی یک بیماری سیستمیک است که اغلب با تب و بزرگ شدن لنفاوی همراه است. شروع آن ناگهانی است. یک کودک مبتلا ممکن است تمایلی به خوردن نداشته باشد و بزاق بیش از حد تولید کند. روی نوک و دو طرف نوک زبان، اما نه در روی آن، پاپیلاهای قارچی شکل ملتهب بزرگ شده ظاهر می شوند. این ممکن است مانند … به نظر برسد. فلفل های زاویه دار ممکن است مشاهده شوند.

بیماری به طور متوسط ​​1 هفته طول می کشد (بین 2 تا 15 روز). عود مجدد 1 تا 2 ماه بعد با ویژگی های بالینی مشابه گزارش شده است. در اعضای خانواده، والدین و خواهران و برادران، به طور متوسط ​​یک هفته بعد ممکن است علائم مشاهده شوند (بین 1 تا 15 روز). در افراد بزرگسال، بیماری به شکل یک سوزش ناگهانی شدید زبان ظاهر می شود که به وسیله غذا بدتر می شود. ظاهر بالینی آنها شبیه کودکان است.

پاپیلیت زبانی U-شکل گذرا

پاپیلیت زبانی U- شکل گذرا که اغلب با تورم زبان همراه است، گزارش شده است که شایع ترین تغییرات مخاطی دهانی مشاهده شده در بیماران مبتلا به کرونا ویروس است. این ممکن است به علت سارس- کووید، دو عفونت مخاطی یا ثانویه مانند بهداشت ضعیف دهان و دندان یا اکسیژن درمانی باشد.

پاپیلیت زبانی گذرا چگونه تشخیص داده می شود؟

پاپیلیت زبانی گذرا و پاپیلیت زبانی گروهی معمولاً به صورت بالینی بر اساس ظواهر معمول تشخیص داده می شوند.

نمونه برداری مخاطی، التهاب و تورم پاپیلای قارچی شکل را نشان می دهد، اما معمولاً لازم نیست. لکه های خاص قادر به تشخیص عفونت ویروسی، قارچی یا باکتریایی نیستند. در نوع پاپولاکراتوتیک، نمونه برداری هیپرپاراکراتوسیس شدید و التهاب مزمن خفیف را نشان می دهد.

پاپیلیت زبانی گذرا

پاپیلیت زبانی گذرا

درمان پاپیلیت زبانی گذرا

معمولاً هیچ درمانی برای شکل کلاسیک پاپیلیت زبانی گذرا لازم نیست، زیرا این وضعیت در عرض چند ساعت یا چند روز حل می شود.

درمان های گزارش شده توسط برخی از بیماران برای تسکین وضعیت عبارتند از:

  • شستشوی دهان با آب نمک
  • مایعات سرد
  • غذاهای آرام بخش مانند ماست
  • دهانشویه های ضد عفونی کننده یا بی حس کننده موضعی
  • استروئیدهای موضعی

با این حال، اکثر بیماران هیچ چیز برای تسکین علائم یا جلوگیری از عود مجدد آن پیدا نکرده اند.

در پاپیلیت زبانی گروهی، ثابت نشده است پاراستامول، ایبوپروفن و ضد عفونی کننده های موضعی، مدت زمان یا شدت علائم را در کودکان تغییر داده باشند.

‫0/5 ‫(0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *