پیشگیری از بیماری های لثه با نخ دندان

امروزه دندانپزشکان معتقدند، استفاده از نخ دندان مانند مسواک زدن، یکی از روش های درمان بیماری های لثه است. همچنین شواهد جدید حاکی از آن است که مسواک زدن به تنهایی به هیچ عنوان برای پیشگیری و درمان بیماری های لثه کافی نیست.

در یک مطالعه، تحقیقاتی که روی دو گروه مشابه انجام گرفته، در یکی از گروه ها، تنها از مسواک زدن برای رعایت بهداشت دهان و دندان استفاده می‌شد و گروه دیگر دو بار در روز علاوه بر مسواک زدن، نخ دندان نیز استفاده می کردند.

 نتایج نشان داد بیماری های لثه مانند خونریزی و التهابات آن در افرادی که از نخ دندان استفاده می کنند حدود ۴۰ درصد نسبت به افرادی که فقط از مسواک استفاده می کنند کمتر رخ داده است

علاوه بر این رئیس آکادمی پریودنتولوژی آمریکا بیان کرد: بوی بد دهان در افرادی که به طور مرتب دندان ها و لثه های خود را مسواک می کنند و از نخ دندان نیز استفاده می نمایند، کمتر اتفاق می افتد.

 وی هم چنین بیان کرد: خونریزی لثه یکی از نشانه های وجود بیماری های پریودنتال مزمن نیز می ‌تواند باشد و بوی بد دهان ممکن است در اثر وجود تجمع باکتری های خاصی در نواحی دهان و دندان اتفاق بیفتد.

به همین دلیل وی بیان کرد ممکن است این موارد در اثر عدم استفاده از نخ دندان اتفاق بیفتد. پس مطالعاتی روی تاثیر نخ دندان در کاهش بیماری های دهان و دندان انجام گرفت. نتایج این مطالعات در مجله پریودنتولوژی آمریکا منتشر شد.

نخ دندان و بیماری لثه

نخ دندان و بیماری لثه

فواید نخ دندان کشیدن به صورت مداوم و روزانه

در یک تحقیق گسترده، محققان اثرات استفاده از نخ دندان و دو بار مسواک زدن در روز را  در مقایسه با افرادی که تنها از مسواک برای حفظ بهداشت دهان و دندانشان استفاده می ‌کردند، مقایسه کردند.

افراد مورد بررسی در گروه سنی ۱۲ تا ۲۱ سال بودند. گروهی که مورد بررسی قرار گرفتند از نظر عوامل محیطی یعنی رژیم غذایی، سلامت کلی بدن و شیوه‌ های زندگی که ممکن است در بروز بیماری ‌های لثه نقش داشته باشند، کاملاً در شرایط یکسانی به سر می ‌بردند و تنها تفاوت آن ها استفاده کردن و عدم استفاده از نخ دندان در طول شبانه روز بود.

قبل و بعد از تحقیق، محققان هر دو گروه را از نظر چگونگی خونریزی لثه و بوی بد دهان مورد بررسی قرار داده، نتایج را با یکدیگر مقایسه کردند. نتایج نشان داد گروهی که از نخ دندان استفاده کرده بودند، حدود ۳۸ درصد خونریزی لثه کمتری نسبت به افرادی که از نخ دندان استفاده نمی‌کردند، داشتند و به طور کلی ۴۲ درصد بهتر از گروه دیگر بهبود یافته بودند.

در واقع در گروهی که تنها مسواک می ‌زدند هیچ بهبودی حاصل نشده بود و حتی خونریزی لثه نیز در میان این افراد تا ۴ درصد افزایش یافته بود.این تحقیق اهمیت استفاده از نخ دندان به منظور رعایت بهداشت دهان و دندان را به خوبی نشان می داد.

با توجه به این اهمیت روز افزون، در ادامه این مقاله قصد داریم طریقه صحیح استفاده از نخ دندان و سایر نکات مربوط به آن را برای شما شرح دهیم.

نخ دندان و بیماری لثه

نخ دندان و بیماری لثه

همیشه قبل از مسواک زدن نخ دندان بکشید

لازم است توجه داشته باشید، همواره باید قبل از مسواک زدن از نخ دندان استفاده کنید. در این صورت هنگام مسواک زدن باکتری ها و باقی مانده مواد غذایی که با نخ دندان از لابلای دندان ها خارج شده، به راحتی کاملا تمیز و پاک خواهند شد.

علاوه بر این به دلیل تمیز شدن بین دندان ها و خالی شدن آن ها از مواد غذایی، فلوراید موجود در خمیر دندان هنگام مسواک زدن در میان دندان ها نفوذ کرده، از  پوسیدگی دندان ها جلوگیری می کند. ( اما این امر در کودکان باید بر عکس انجام شود تا اگر کودک نتواند به خوبی مسواک زده مواد غذایی را از دهان و دندان خارج کند، نخ دندان به خروج مواد غذایی و باکتری ها از بین دندان ها کمک کند.)

 زیرا مسواک به تنهایی نمی تواند باقی مانده ذرات در بین دندان ها را از بین ببرد. با استفاده از نخ دندان می توان ذرات باقی مانده در میان دندان ها را خارج کرد.

در نتیجه نخ دندان مانع از پوسیدگی دندان ها و بوی بد دهان خواهد شد. علاوه بر این نخ دندان از خونریزی لثه ها نیز جلوگیری می کند. توجه داشته باشید ممکن است در ابتدای شروع به استفاده از نخ دندان کردن، به دلیل عادت نداشتن لثه ها، لثه ها دچار خونریزی شوند، ولی پس از چند بار استفاده مرتب، لثه ها به نخ دندان عادت کرده، مقاوم خواهند شد.

مزیت دیگر استفاده مداوم از نخ دندان این است که شما به طور مرتب در شبانه روز سلامت دهان و دندان خود را بررسی می کنید و بنابراین اگر مشکلی در دهان خود مشاهده کنید، می توانید خیلی زود در جهت رفع آن اقدام کنید. برای مثال شما هرگونه علائم نشان دهنده وجود عفونت، مانند تورم و قرمزی لثه ها را می توانید هنگام نخ دندان کشیدن مشاهده کنید.

تحقیقات نشان می دهد افرادی که به طور مرتب از نخ دندان استفاده می کنند، 38 درصد کمتر از افرادی که تنها از مسواک استفاده می کنند دچار بیماری های لثه خصوصا خونریزی لثه ها خواهند شد.

نخ دندان و سلامت لثه

نخ دندان و سلامت لثه

میوه ها و تنقلاتی که در طول مدت شبانه روز مصرف می کنید، باعث افزایش روند پوسیدگی دندان ها می شود. اما استفاده مرتب از نخ دندان و پس از استفاده از این خوراکی ها می تواند خطر پوسیدگی دندان را تا حد زیادی کاهش دهد.

استفاده از نخ دندان نسبت به مسواک در طول مدت شبانه روز، ساده تر است. زیرا شما می توانید در هر زمانی از شبانه روز و در هر مکانی از نخ دندان برای تمیز کردن دندان های خود استفاده کنید. این در حالی است که استفاده از مسواک برای تمیز کردن دندان ها ممکن است در هر مکان و هر زمانی امکان پذیر نبوده، گاهی اوقات مشکل به نظر برسد.

البته با این وجود هنوز برخی از مردم، نداشتن وقت کافی را بهانه ای برای استفاده نکردن از نخ دندان بیان می کنند. اما تحقیقات نشان داده است که حتی 2 الی 3 بار استفاده از نخ دندان در طول هفته، برای کاهش خطرات پوسیدگی دندان و بیماری های لثه بسیار مفید و تاثیرگذار است.

اما ایا نخ دندان انواع مختلفی دارد یا خیر؟

نکاتی درباره نخ دندان ها

نخ دندان ها انواع مختلفی مانند نخی و مومی و طعم دار یا بدون طعم دارند. اما همه انواع این نخ دندان ها به جلوگیری از فاسد شدن غذا در بینی دندان ها و تجمع پلاک ها کمک می کند.

نخ دندان های مومی نخ دندان های محکم و با دوامی هستند که بیشتر مناسب افرادی است که فاصله بین دندان هایشان زیاد است. اما اگر لثه های حساس و نازکی دارید، توصیه می کنیم از نخ دندان های نرم استفاده کنید که لثه های شما را کمتر تحریک کند.

شاید برایتان جالب باشد که حتی افراد دارای دندان مصنوعی نیز می توانند از نخ دندان استفاده کنند. نخ دندان های سفت و محکم مانند نخ دندان های مومی برای این افراد گزینه مناسبی است.

نخ دندان و سلامت لثه

نخ دندان و سلامت لثه

کودکان از سنین 5 سال به بالا پس از مشورت با دندانپزشک می توانند از نخ دندان استفاده کنند. البته دقت کنید، نخ دندان های مخصوص کودکان باید نرم باشد و حتما دندانپزشک یا والدین کودک را در جهت استفاده صحیح از نخ دندان راهنمایی کنند.

بنابراین همانطور که مشاهده کردید، نوع نخ دندان مناسب هر فرد وابسته به سن و نوع دندان های او است و بهتر است در خصوص انتخاب درست نخ دندان حتما با دندانپزشک خود مشورت نمایید.

روش صحیح نخ دندان کشیدن

اما یک نکته مهم و حائز اهمیت دیگر هنگام نخ دندان کشیدن، روش آن است.  به منظور استفاده از نخ دندان لازم است مقدار مشخصی از نخ دندان را ببرید ( بهترین اندازه 18 اینچ یا 48 سانتی متر است). سپس آن را به دور دو انگشت میانی بپیچانید (حدود 25 سانتی متر از نخ را در دست خود گرفته، یک طرف آن را دور یکی از انگشت های وسطی و طرف دیگر آن را دور انگشت وسطی دست مخالف بپیچانید، سعی کنید نخ  تا حد امکان به محکمی دور انگشتتان بپیچد، اما مراقب پوست دستتان  باشید که نخ دندان آن را نبرد. اگر نخ کثیف شود نیز می توانید از ادامه نخ استفاده کنید.( سپس دقت کنید به آرامی و با ملایمت نخ دندان را به میان دندان های خود هدایت کنید. در صورتی که نخ دندان را با فشار زیاد به میان دندان ها بفرستید، موجب آسیب رسیدن به لثه ها و خونریزی آن ها خواهد شد.

نخ دندان و سلامت لثه

نخ دندان و سلامت لثه

توجه داشته باشید نخ دندان را هر بار در بین هریک از دندان های خود چندین بار بالا و پایین کنید و دقت کنید نخ دندان با لثه های شما برخورد نداشته باشد.

در ابتدا دندان های بالایی را نخ دندان بکشید و سپس به سراغ دندان های پایینی بروید. هم چنین مراقب باشید پشت دندان های آسیا را ازقلم نیندازید. زیرا پشت دندان های آسیا بیشترین محل تجمع باکتری ها است.

بهتر است دو بار در روز دندان های خود را مسواک کنید. اما یک بار در روز استفاده از نخ دندان در راستای حفظ سلامت دهان و دندان کافی است زیرا به طور میانگین هر 24 ساعت الی 48 ساعت، باکتری ها و پلاک ها در بین دندان ها جمع خواهند شد. در ضمن بهتر است زمان استفاده قبل از خواب باشد زیرا در مدت خواب که ترشح بزاق دهان کاهش می یابد، زمان تخریب دندان توسط باکتری ها و پلاک ها است و با ازبین بردن و خارج کردن آن ها قبل از خواب می توان از پوسیدگی دندان ها تا حد بسیار زیادی جلوگیری کرد.

توصیه می شود حتما پس از استفاده از نخ دندان و مسواک زدن، از دهانشویه نیز استفاده کنید. دهانشویه به خروج راحت تر باکتری ها و ذرات باقی مانده در دهان و دندان کمک کرده، احساس تازه تری به شما می بخشد.

نخ دندان و سلامت لثه

نخ دندان و سلامت لثه

سخن نهایی

رعایت بهداشت و حفاظت از سلامت دهان و دندان به دلیل تاثیر زیادی که روی سلامت کلی بدن دارد، بسیار حائز اهمیت است.

همانطور که در این مقاله به آن اشاره شد، استفاده از نخ دندان به صورت مداوم در شبانه روز می تواند بهداشت دهان و دندان را ارتقا داده، خطر پوسیدگی دندان ها را تا حد زیادی کاهش دهد. پس توصیه می شود حتما به صورت منظم از نخ دندان، مسواک و دهانشویه برای پاکیزگی دندان های خود استفاده نمایید.

‫5/5 ‫(1 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *