لبخند لثه ای یا لثه نما چیست و چگونه اصلاح می شود؟

لبخند لثه ای که به آن “نمایش بیش از حد لثه” نیز گفته می شود، زمانی است که شما لبخند می زنید و مقدار زیادی از خط لثه شما قابل مشاهده است. عوامل مختلفی وجود دارند که می توانند باعث ایجاد لبخند لثه ای شوند، از جمله فعالیت بیش از حد عضلات لب بالا، مشکلات رشد فک، یا مشکلات بایت.

لبخند لثه ای معمولاً به عنوان یک مشکل دندانپزشکی زیبایی در نظر گرفته می شود، نه موردی که برای بهبود سلامت دهان و دندان های شما به درمان نیاز داشته باشد. اما با این وجود، می تواند منبعی از خودآگاهی برای بسیاری از افراد باشد و اگر بخواهید در مورد گزینه های درمانی خود بدانید، قابل درک است.

در این مقاله به موارد زیر خواهیم پرداخت:

  • چگونه لبخند لثه ای را تشخیص دهیم؟
  • چه چیزی باعث لبخند لثه ای می شود؟
  • چه زمانی اصلاح لثه های بزرگ از نظر پزشکی مفید است؟
  • گزینه های درمانی برای لبخند لثه ای

امیدواریم این اطلاعات به شما کمک کنند تا در مورد بهترین روش برای اصلاح لثه و لبخند خود تصمیم بگیرید.

لبخند لثه ای چیست؟

لبخند لثه ای لبخندی است که در آن، هنگام لبخند زدن، مقدار زیادی از خط لثه شما دیده می شود. همچنین به عنوان نمایش بیش از حد لثه شناخته می شود. لبخند لثه ای لزوماً چیز بدی نیست. در بیشتر موارد، آنها یک مسئله زیبایی هستند و نه یک مسئله پزشکی.

در حالی که اندازه گیری هایی وجود دارند که آیا واقعاً لثه های شما بیش از حد بزرگ هستند یا خیر، تخمین زده می شود که حدود 10% از افراد 20 تا 30 ساله فکر می کنند که لبخند لثه ای دارند.

چگونه بفهمم که آیا لبخند من لثه ای است یا خیر؟

ممکن است فکر کنید که لبخند لثه ای دارید و ممکن است حق با شما باشد زیرا یک لبخند بسیار شایع است. بر اساس یک اندازه گیری توافق شده کلی، در یک لبخند معمولی 1 تا 2 میلی متر از لثه ها نشان داده می شوند. لبخند لثه ای زمانی است که 3 تا 4 میلی متر از خط لثه شما نمایان می شود.

اما نیازی نیست که برای اندازه گیری از متر استفاده کنید- اگر ظاهر لبخند خود را دوست دارید، به احتمال زیاد هیچ دلیل پزشکی برای انجام درمان وجود ندارد.

لبخند لثه ای یا گامی اسمایل

لبخند لثه ای یا گامی اسمایل

علت لبخند لثه ای چیست؟

دلایل زیادی برای قابل مشاهده بودن مقدار زیادی از لثه های شما وجود دارد، از جمله دلایل ژنتیکی، داروها و بهداشت نامناسب دهان. بیایید نگاهی داشته باشیم به برخی از شایع ترین آنها.

ناهماهنگی های لب

اگر لب بالای شما کوتاه تر از حد معمول باشد، وقتی لبخند می زنید، ممکن است خط لثه شما بیشتر از حد معمول در معرض دید قرار بگیرد. و به آن یک لب با عضلات بیش فعال اضافه کنید، به این معنی که وقتی لبخند می زنید، آنها تمایل دارند که به طور چشمگیری بالا بروند، سپس شما حتی بیشتر از آن خط لثه را خواهید دید.

بافت لثه بیش از حد بزرگ

ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما اگر به نظر می رسد که لثه های بزرگی دارید، ممکن است به این دلیل باشد که بافت لثه های شما بیش از حد بزرگ است. در این صورت، دندان های شما دارای طول طبیعی هستند و ممکن است لب های شما متناسب باشند، اما تنها لثه های شما بلند باشند.

تفاوت رشد دندان

ممکن است به دلیل نحوه رشد دندان های دائمی خود لبخند لثه ای داشته باشید، که در برخی موارد ممکن است به دلیل ژنتیک باشد. گاهی اوقات وقتی دندان های شما می رویند، نسبت به حالت معمولی، لثه ها قسمت بیشتری از سطح دندان های شما را پوشش می دهند.

این به عنوان رویش غیرفعال تغییر یافته شناخته می شود، و همچنین می تواند منجر به بروز لبخند لثه ای شود. همچنین ممکن است دندان های جلوی شما بیش از حد بیرون بیایند و برای حمایت از آنها لازم باشد لثه های شما نیز بلندتر شوند. به این اتفاق اکستروژن دندان آلوئولار گفته می شود.

یکی دیگر از مشکلات رشد دندان که می تواند منجر به لبخند با لثه های بزرگ یا لبخند لثه ای شود، افزایش عمودی فک بالا است. این وضعیت زمانی رخ می دهد که استخوان فک بالای شما بلندتر از آنچه که باید باشد.

دارو

برخی از داروهای تجویزی در واقع می توانند باعث بزرگ شدن لثه ها شوند. این ممکن است با داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی (برای بیماران پیوندی برای جلوگیری از رد بافت)، فنی توئین (بیماران صرع) و داروهای بیماری قلبی، از جمله وراپامیل، دیلتیازم، و نیفدیپین اتفاق بیفتد.

در صورت تجربه کردن این عارضه جانبی با این داروها، لثه های شما بیش از حد در اطراف دندان های شما رشد خواهند کرد، و در نتیجه وضعیتی به نام هیپرپلازی لثه ایجاد می شود. این موردی است که در آن لبخند لثه ای به احتمال زیاد به درمان نیاز خواهد داشت، زیرا رشد بیش از حد لثه می تواند منجر به بیماری لثه شود.

هیپرپلازی لثه

هیپرپلازی لثه، رشد بیش از حد و غیر طبیعی بافت لثه اطراف دندان است، و چهار علت بالقوه دارد:

  • بزرگ شدن التهابی لثه: التهاب ناشی از انباشته شدن پلاک روی دندان ها از غذا، باکتری ها و اقدامات بهداشتی ضعیف دهان و دندان است.
  • بزرگ شدن لثه ناشی از دارو: برخی داروهای خاص می توانند به عنوان عارضه جانبی باعث هیپرپلازی لثه شوند، از جمله مواردی که در بالا به آنها اشاره کردیم.
  • فیبروماتوز ارثی لثه: ژنتیک ممکن است در هیپرپلازی لثه نقش داشته باشد اما بسیار نادر است. در این مورد، علت، به تولید بیش از حد کلاژن مربوط می شود. به دلیل ماهیت تکرار شونده این وضعیت، ممکن است لازم باشد برداشتن مجدد با جراحی انجام شود.
  • علل سیستمیک بزرگ شدن لثه: برخی از بیماری ها می توانند منجر به هیپرپلازی لثه شوند مانند لوسمی، HIV، دیابت، کم خونی، بیماری کرون، لنفوم و کمبود ویتامین. زنان باردار نیز ممکن است این را تجربه کنند.

برای درمان هیپرپلازی لثه در خانه چه کاری می توان انجام داد؟

در حالی که موارد شدید هیپرپلازی لثه به درمان تخصصی نیاز خواهند داشت، کارهایی وجود دارند که برای درمان زود هنگام آن و کاهش خطر بیماری لثه می توانید آنها را در منزل انجام دهید:

  • دندان های خود را حداقل دو مرتبه در روز مسواک بزنید.
  • مسواک برقی را انتخاب کنید تا پتانسیل تمیز کردن خود را به حداکثر برسانید.
  • مطمئن شوید که مسواک شما دارای فرچه نرم یا بسیار نرم باشد.
  • هر سه ماه یکبار مسواک خود را تعویض کنید.
  • روزانه نخ دندان بکشید.
  • از دهانشویه طبیعی استفاده کنید.
  • حداقل سالی یک مرتبه به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

عضلات بیش فعال

ماهیچه های لب بالای شما نیز می توانند میزان نمایان شدن خط لثه شما را کنترل کنند. اگر ماهیچه های شما بیش فعال باشند، لب بالای شما بیشتر از حد طبیعی بالا می رود و لثه های شما خود را بیشتر نشان می دهند. این اتفاق همچنین می تواند ظاهر یک لبخند لثه ای را ایجاد کند.

ژنتیک

بسیاری از این عواملی که در حال ذکر آنها هستیم، ممکن است تا حدی به دلایل ژنتیک باشند و خود لبخند لثه ای نیز ممکن است به دلیل ژنتیکی بوجود آمده باشد. برای بسیاری از افراد، لبخند لثه ای ناشی از داشتن فک بزرگ، لب بالای کوتاه یا دندان های کوچک می توانند ناشی از عوامل ژنتیکی باشند.

لبخند لثه ای همچنین ممکن است به دلیل فیبروماتوز لثه اتفاق بیفتد، که یک بیماری ارثی است که در آن بافت لثه به آرامی رشد می کند و حتی می تواند به اندازه ای گسترش یابد که باعث ایجاد مشکلاتی در گفتار شود.

بهداشت ضعیف دهان و دندان ها

اگر مرتباً مسواک نزنید و نخ دندان نکشید، پلاک های دندانی روی دندان های شما انباشته می شوند و باکتری ها و پلاک ها زیر لثه های شما خانه می سازند. سپس بافت لثه ملتهب می شود، و ظاهری بزرگ تر به آنها می دهد.

افرادی که بریس دارند، به دلیل رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان در معرض این نوع بزرگ شدن لثه هستند زیرا مسواک زدن و نخ دندان کشیدن با بریس ها دشوارتر است. این اجازه می دهد تا باکتری های بیشتری در اطراف لثه تجمع کنند و در نتیجه التهاب بیشتر و در نتیجه لثه ها بزرگتر از لثه های معمولی می شوند.

بهداشت ضعیف اغلب می تواند به یک چرخه معیوب تبدیل شود، زیرا وقتی لثه های شما به دلیل التهاب بزرگ می شوند، مطمئناً حساس و دردناک خواهند شد. این امر می تواند باعث شود که بیماران حتی کمتر نخ دندان بکشند و مسواک بزنند تا از بروز درد جلوگیری شود و در نتیجه باکتری های بیشتری انباشته شوند. بنابراین این چرخه ادامه می یابد.

رویش دندان

رویش دندان زمانی رخ می دهد که دندان های شما راه خود را از داخل لثه باز کرده و نمایان می شوند. گاهی اوقات دندان به درستی نمی روید که به آن رویش غیرفعال تغییر یافته (APE) گفته می شود. با APE دندانی که به درستی نروییده است، تا حدی توسط لثه پوشانده شده است و زمانی که این اتفاق برای بیش از یک دندان رخ دهد، ممکن است به نظر برسد که فرد لبخند لثه ای دارد.

لبخند لثه ای یا گامی اسمایل

لبخند لثه ای یا گامی اسمایل

درمان های لبخند لثه ای

خوشبختانه برای افرادی که به دنبال یک راه حل هستند، طیف وسیعی از درمان ها وجود دارند که ممکن است برای اصلاح لبخند لثه ای کار کنند. بیایید نگاهی به آنها داشته باشیم.

ونیرها

دریافت ونیر یک راهکار زیبایی است که می تواند لبخند لثه ای را اصلاح کند، تا زمانی که هیچ مشکل اساسی وجود نداشته باشد که به بررسی نیاز داشته باشد. به عنوان مثال، اگر لثه های شما به دلیل بیماری پریودنتال ملتهب هستند، پوشاندن آنها با ونیر گزینه مناسبی نیست. ونیرها می توانند به لبخند لثه ای کمک کنند زیرا دندان های شما را بلندتر و متناسب تر با لثه های شما نشان می دهند.

ارتودنسی

اگر ظاهر لثه های بزرگ ناشی از ناهماهنگی بایت یا سایر مشکلات فک باشد، بریس ها و دیگر درمان های ارتودنسی می توانند به خلاص شدن از شر لبخند لثه ای کمک کنند.

هنگامی که لبخند شما در یک راستا قرار می گیرد، لثه های شما کمتر به چشم می آیند و جلب توجه می کنند و هنگام لبخند زدن کمتر ظاهر می شوند. در این مورد، بریس ها به طور همزمان از دو مشکل مراقبت می کنند: دندان های ناهمراستا و خط لثه ناقص.

روت پلنینگ یا تسطیح سطح ریشه

اگر بهداشت دهان و دندان های خود را رعایت نکرده اید، ممکن است لثه های شما از ریشه دندان های شما جدا شده و پاکت های ناخوشایند و دردناکی ایجاد شوند. همچنین ممکن است آنها در اثر رشد بیش از حد باکتری های بد و تجمع پلاک، ملتهب و بزرگ تر شوند.

اگر این اتفاق رخ دهد، تسطیح سطح ریشه می تواند کمک کند. این فریندی است که معمولاً به عنوان بخشی از یک درمان پاکسازی عمیق انجام می شود، در آن دندانپزشک پلاک ها را از روی دندان های شما جدا می کند و سپس ریشه دندان های شما را صاف و صیقلی می کند تا لثه ها بتوانند دوباره بچسبند.

افزایش طول تاج

افزایش طول تاج دندان فرآیندی است که در آن بافت اضافی لثه ای که فرد دارد برداشته می شود تا قسمت بیشتری از تاج دندان نمایان شود. این فرآیند ممکن است از دو بخش تشکیل شود: ژنژیوکتومی (برداشتن لثه)، و جراحی استخوان (برداشتن استخوان اضافی و شکل دادن به استخوان فک).

کانتورینگ لثه

کانتورینگ لثه معمولاً با لیزر انجام می شود. طی این فرایند، لثه های شما به گونه ای شکل داده خواهند شد که زیبایی ظاهری بیشتری داشته باشند. این یک فرایند تهاجمی است، که معمولاً فقط برای دلایل زیبایی انجام می شود.

تغییر موقعیت لب یا بوتاکس

اگر لب های بیش فعالی دارید که باعث می شود هنگام لبخند زدن، لب بالای شما بالاتر از حد معمول بالا برود و در نتیجه خط لثه تان بیشتر نمایان شود، ممکن است بخواهید یک فرایند تغییر موقعیت لب را در نظر بگیرید. طی این فرایند، لب بالای شما با جراحی به سمت پایین حرکت داده می شود تا مقدار بیشتری از لثه های شما پنهان شود.

بوتاکس نیز می تواند به عنوان یک درمان برای لبخند لثه ای استفاده شود. در این صورت، بوتاکس بین بینی و لب بالای شما تزریق می شود و عضلات لب شما را به گونه ای منجمد می کند که هنگام لبخند زدن، لب های شما مقدار زیادی از خط لثه شما را نشان نمی دهد.

جراحی ارتوگناتیک

طی جراحی ارتوگناتیک، متناسب با مقداری که می خواهید ظاهر لبخند لثه ای شما کاهش یابد، مکان فک بالای شما تغییر داده می شود. در اصل، جراحی ارتوگناتیک طول فک های شما را متعادل می کند. این یک فرآیند طولانی است و قبل از آن ممکن است بریس ها نیاز باشند.

ابزارهای تکیه گاه موقت (TAD ها)

TAD ها مانند شاخه ها هستند، زیرا آنها دندان های شما را به سمتی حرکت می دهند که لبخند لثه ای شما را کاهش می دهد. با این حال، آنها نسبت به بریس ها تهاجمی تر هستند، زیرا پیچ های کوچکی داخل استخوان فک شما قرار داده می شوند. با این حال، این گزینه نسبت به جراحی ارتوگناتیک کمتر تهاجمی است.

هزینه درمان لبخند لثه ای

هزینه اصلاح لبخند لثه ای شما بسته به نوع درمانی که انجام می دهید بسیار متفاوت خواهد بود. اگر جرمگیری و تسطیح سطح ریشه به عنوان بخشی از یک روش پاکسازی عمقی تنها چیزی باشد که نیاز دارید، هزینه درمان شما چندان زیاد نخواهد بود، اما اگر یک فرایند گسترده تر مانند جراحی نیاز داشته باشید، ممکن است هزینه زیادی داشته باشد.

این هزینه همچنین به این بستگی دارد که آیا درمان شما به دلایل پزشکی انجام شود یا صرفاً زیبایی، که در این صورت تحت پوشش بیمه قرار نخواهد گرفت.

برای خلاصه ای از برخی از گزینه های درمانی و جزئیات دیگر در مورد آنها به جدول زیر نگاه کنید:

درمان تهاجمی بودن مدت زمان نتیجه
جراحی ارتوگناتیک آری دائمی
بوتاکس خیر 3 تا 9 ماه
افزایش طول تاج کم تهاجم دائمی (با برداشتن استخوان)
کانتورینگ لثه خیر دائمی
TAD ها آری دائمی
لبخند لثه ای یا گامی اسمایل

لبخند لثه ای یا گامی اسمایل

آیا لبخند لثه ای بد است؟

تا زمانی که لثه های سالمی داشته باشید، لبخند لثه ای لزوماً بد نیست. اینکه لبخند شما از نظر زیبایی ظاهری دلپذیر باشد یا خیر، کاملاً به شما بستگی دارد. همانطور که گفته شد، لبخند لثه ای ممکن است به اصلاح نیاز داشته باشد. این زمانی است که یک مشکل زمینه ای مانند ناهماهنگی فک یا بیماری لثه وجود داشته باشد که باعث بزرگ شدن لثه های شما می شود.

نتیجه گیری

لبخند لثه ای به حالتی گفته می شود که وقتی شما لبخند می زنید، لثه های شما بیش از حد معمول نمایان شوند. این بیماری می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد، از شرایط ژنتیکی گرفته تا برخی داروها، تا روتین ضعیف بهداشت دهان و دندان ها.

در بیشتر موارد، لبخند لثه ای یک مسئله زیبایی است و تنها زمانی باید به فکر درمان آن باشید که از ظاهر لبخند خود ناراضی باشید. با این حال، زمانی که بزرگ شدن لثه ها به دلیل بیماری لثه یا سایر مشکلات زمینه ای پزشکی ایجاد می شود، باید به دنبال درمان باشید.

درمان لبخند لثه ای شامل ارتودنسی، جراحی لیزر، پاکسازی عمقی، تغییر موقعیت لب و غیره است. اگر در مورد اندازه لثه های خود نگران هستید و می خواهید راه حلی پیدا کنید، با دندانپزشک خود صحبت کنید.

پرسش های متداول در مورد لبخند لثه ای

آیا لبخند لثه ای جذاب نیست؟

اگر لثه های سالمی دارید، اما لبخند لثه ای دارید، فقط در صورتی جذابیتی ندارد که فکر کنید اینطور است. لبخندهای لثه ای ممکن است حتی قابل توجه نباشند؛ با این حال، ممکن است بخواهید موارد شدیدتر را درمان کنید. گاهی اوقات لبخند لثه ای نتیجه مشکلات زمینه ای مانند بیماری لثه است، که در این صورت باید به دنبال درمان باشید.

لبخند لثه ای را چگونه اصلاح می کنید؟

شما می توانید لبخند لثه ای را با هر چیزی اصلاح کنید، از بهبود روتین بهداشت دهان و دندان گرفته تا مداخله با جراحی لیزر. همه چیز به این بستگی دارد که لبخند شما چقدر لثه ای است و چرا لثه های بزرگ دارید.

آیا لبخند لثه ای طبیعی است؟

اکثر لبخندهای لثه ای یک اتفاق طبیعی هستند و فقط جنبه زیبایی دارند. اگر از ظاهر لبخند خود راضی هستید، پس جای نگرانی ندارد که لثه های شما تنها اندکی بزرگتر باشند. با این حال، گاهی اوقات لبخند لثه ای نتیجه بیماری لثه، مشکلات تراز فک یا مشکلاتی مانند فیبروماتوز لثه است. اگر مشکل این است، پس باید به دنبال درمان باشید.

‫5/5 ‫(1 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *