علل لق شدن دندان ها

آیا به دلیل لق شدن دندان های خود نگران هستید؟ موارد زیادی وجود دارند که می توانند باعث لق شدن دندان در افراد بزرگسال شود، اما صرف نظر از علت یا اینکه کدام دندان لق شده است، این موضوعی است که باید فوراً به آن رسیدگی شود. لق شدن دندان می تواند باعث بروز ناراحتی و درد شود.

با وجودی که همه افراد در دوران کودکی لق شدن دندان را تجربه کرده اند، زمانی که دندان های دائمی شما وارد می شوند، قرار است تا آخر عمر در جای خود ثابت باقی بمانند. متأسفانه، بسیاری از افراد بزرگسال به دلایل مختلف دچار لق شدن دندان می شوند و البته دندان طبیعی آماده ای برای جایگزینی آن وجود ندارد.

ما در این مقاله می خواهیم به پرسش های شما پاسخ دهیم و در مورد نحوه مراقبت از دندان های لق خود به شما مشاوره دهیم تا بهترین سلامت ممکن دندان ها را داشته باشید. در این مقاله به بحث در مورد موضوعات زیر خواهیم پرداخت:

  • علل مختلف لق شدن دندان های دائمی
  • دیگر علائم مرتبط با آن علل
  • درمان ها
  • اقدامات پیشگیرانه ای که در وهله اول می توانید برای جلوگیری از لق شدن دندان ها انجام دهید.

مهم نیست علت لق شدن دندان های شما چیست یا شدت آن چقدر است، به محضی که متوجه شدید آنها لق می شوند یا حتی وقتی فقط یک دندان دارید که کمی تکان می خورد، باید فوراً با دندانپزشک تماس بگیرید. گرچه کارهایی وجود دارند که می توانید آنها را برای جلوگیری از لق شدن دندان ها یا مراقبت از آنها را در خانه انجام دهید، اما تنها راه برای اطمینان از بهبودی کامل، دریافت درمان از یک متخصص است.

چرا دندان دائمی من لق شده است؟

دندان های مولر یا دندان های جلوی افراد بزرگسال ممکن است در اثر بیماری، آسیب، استرس مداوم و ضعیف شدن توده استخوانی از دست بروند، اما در نهایت این اتفاق بیشتر به دلیل تخریب یا آسیب به استخوان و بافت است که رخ می دهد. اگر نمی دانید چرا دندان شما حرکت می کند، به این دلایل شایع نگاهی بیندازید:

پریودنتیت

پریودنتیت یا بیماری لثه شایع ترین علت لق شدن دندان در افراد بزرگسال است. بر اساس اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، 2/47% از افراد بزرگسال بالای 30 سال به بیماری لثه ناشی از بهداشت نامناسب دندان مبتلا هستند که گاهی اوقات به دلیل افسردگی یا سایر نگرانی های مربوط به سلامت روان ایجاد می شود. وقتی پلاک روی دندان های شما با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن برداشته نمی شود، می تواند سخت شود و به چیزی تبدیل شود که تحت عنوان تارتار شناخته می شود.

این ماده سخت شده می تواند انباشته شود و به آرامی بافت لثه در پایه دندان های شما را جدا کند. تارتار حاوی باکتری هایی است که با انباشته شدن و جداسازی آهسته بافت لثه، باعث ایجاد عفونت در لثه های شما می شود. برخی دیگر از علائم پریودنتیت عبارتند از:

  • تورم لثه ها
  • خونریزی لثه
  • چرک بین دندان ها و لثه ها
  • تحلیل لثه ها
  • گیر کردن راحت غذا بین لثه ها و دندان ها

اگر دندانپزشک این علائم را نسبتاً زود تشخیص دهد و برای درمان آنها اقدام کند، آنها قابل درمان هستند و سلامت لثه شما می تواند احیاء شود، به این معنی که دندان لق شما می تواند بدون جراحی دوباره سفت شود. با این حال، اگر تا مرحله پیشرفته مورد توجه قرار نگیرد، استخوان و بافتی که از دندان های شما حمایت می کنند ضعیف تر می شوند و به درمان شدیدتری نیاز دارند تا اثرات آن معکوس شود.

علل لق شدن دندان ها

علل لق شدن دندان ها

حوادث

گاهی اوقات ممکن است دندان ها به دلیل ضربه ای ناشی از یک حادثه ورزشی یا تصادف رانندگی لق شوند. چنین تصادفاتی اغلب می توانند باعث ترک خوردن دندان یا احتمالاً شکستن آن به طور کامل شوند. با این حال، گاهی اوقات یک زاویه ضربه خاص فقط به بافت و استخوان زیرین آسیب می رساند و در نتیجه باعث لق شدن دندان می شود.

اگر چنین آسیبی به دهان شما وارد شده است، باید فوراً با دندانپزشک تماس بگیرید تا در مورد نحوه اداره امور شما را راهنمایی کند. اگر آسیب شدید باشد و دندان شما بسیار لق شده باشد، بهتر است در اسرع وقت به مطب دندانپزشک مراجعه کنید.

بسیاری از دندانپزشکان عمومی می توانند درمان های اورژانسی انجام دهند، اما ممکن است بخواهید به متخصصانی مانند پریودنتیست (متخصص لثه) یا اندودنتیست (متخصص کانال ریشه) نیز مراجعه کنید.

دندان قروچه

دندان قروچه، که به طور رسمی تحت عنوان براکسیسم شناخته می شود، نیز می تواند به آرامی استخوان و بافت نرم اطراف دندان های شما را در مدت زمان طولانی تخریب کند. این اتفاق زمانی رخ می دهد که فرد به طور ناخودآگاه فک خود را روی یکدیگر فشار می دهد، گاهی اوقات تکان دادن آن تنها از یک سمت به سمت دیگر است و اغلب در حالی که فرد خواب است. گاهی اوقات افراد هنگام بیداری نیز دندان قروچه می کنند. این می تواند در نتیجه عوامل مختلفی ایجاد شود از جمله:

  • استرس (تا حد زیادی شایع ترین علت)
  • اختلالات خواب
  • ناهماهنگی دندان ها
  • استفاده از داروهای ضد افسردگی
  • شرایط عصبی مانند بیماری هانتینگتون
  • سیگار کشیدن
  • نوشیدن الکل
  • استفاده از محرک ها

از دندانپزشک بپرسید: علت لق شدن دندان چیست؟

دندان قروچه یکی از دلایل اصلی لق شدن دندان ها است. همچنین می تواند باعث بروز چندین مشکل دیگر شود، از درد در فک و صورت گرفته تا دندان های ترک خورده و مسطح شده که به چندین روکش ها و ونیر نیاز دارند.

شغل های پر استرس شایع ترین علت فشردن دندان ها روی یکدیگر هستند، اما عدم اطمینان در سال گذشته باعث افزایش دندان قروچه شده است. استرس باعث ترشح آدرنالین می شود که به عنوان بخشی از واکنش مبارزه یا گریز، باعث افزایش تنش در عضلات می شود. این امر باعث می شود فک منقبض شود و در نتیجه دندان قروچه انجام شود.

مهم نیست که علت چیست، علائم یکسان هستند و معمولاً قبل از اینکه دندان قروچه باعث لق شدن دندان شما شود، قابل شناسایی است. علائم عبارتند از:

  • سردرد
  • گوش درد یا وزوز گوش
  • سفتی و درد عضلانی اطراف فک
  • درد در اطراف گردن و شانه ها
  • خواب مختل شده
  • خونریزی لثه ها

استفاده از محافظ دندان شبانه می تواند به جلوگیری از دندان قروچه کمک کند.

سایر شرایط پزشکی که می توانند باعث لق شدن دندان های دائمی شوند

گاهی اوقات دندان ها ممکن است در نتیجه سایر شرایط پزشکی لق شوند. معمولاً این به دلیل ضعیف شدن بافت استخوان در نتیجه پوکی استخوان یا حتی بارداری است. دیابت نیز با شدیدتر شدن پریودنتیت ارتباط دارد زیرا روند بهبودی را کند می کند و آسیب پذیری در برابر عفونت ها را افزایش می دهد.

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم از لق شدن دندان در اثر بیماری لثه جلوگیری می کنند.

علل لق شدن دندان ها

علل لق شدن دندان ها

آیا می توان دندان لق را در خانه نجات داد؟

هیچ روشی برای سفت کردن دندان های لق در منزل وجود ندارد. بهترین کار این است که برای مشاوره و درمان با دندانپزشک تماس بگیرید.

برای پریودنتیت اولیه ممکن است به شما دستور داده شود که باکتری های دهان خود را با شستشوی منظم آب نمک پاک کنید و امیدوار باشید که استخوان و بافت بهبود یابند و دندان شما بعد از چند هفته سفت شود. با این حال، قبل از اینکه این کار را امتحان کنید، باید با دندانپزشک خود مشورت کنید تا او تأیید کند که به درمان فوری بیشتری نیاز ندارید.

اگر می خواهید بدانید چگونه دندان لق را از افتادن نجات دهید، این کار نسبتاً ساده است. هنگامی که برای مشاوره با دندانپزشک تماس گرفتید، رژیم غذایی خود را به غذاهای آبکی و فقط نرم ترین مواد جامد محدود کنید و تا حد امکان از جویدن با دندان لق خودداری کنید. در زمانی که منتظر مراجعه به دندانپزشک هستید، این کار تا حد امکان به حفظ بافت سالم کمک می کند.

چگونه دندان های لق شده در اثر بیماری لثه را ترمیم کنیم؟

صرف نظر از دلیل لق شدن دندان های شما، بهترین راه درمان شما همیشه تماس با دندانپزشک برای مشاوره و احتمالاً تعیین وقت دندانپزشکی فوری است. درمان لق شدن دندان ها بسته به علت و شدت بیماری شما می تواند متفاوت باشد، اما همیشه باید تحت نظارت یک دندانپزشک انجام شود.

درمان های غیر جراحی

اگر علت اولیه پریودنتیت تشخیص داده شود، درمان غیرجراحی می تواند برای معکوس کردن گسترش بیماری لثه کافی باشد و به لثه ها اجازه می دهد به طور طبیعی بهبود یابند. این درمان ها عبارتند از:

  • جرم گیری: زدودن جرم ایجاد شده از سطح دندان ها و زیر لثه ها . این کار توسط دندانپزشک با استفاده از جرم گیر دستی و پاک کننده اولتراسونیک انجام می شود.
  • روت پلنینگ یا تسطیح سطح ریشه: دندانپزشک شما سطح دندان ها را صاف و صیقلی می کند تا احتمال تجمع بیشتر تارتار و باکتری ها را کاهش دهد.
  • آنتی بیوتیک ها: این داروها برای جلوگیری از گسترش عفونت باکتریایی که به استخوان و بافت نگهدارنده دندان شما آسیب می رساند، استفاده می شود.

پس از این درمان ها، لثه های شما احتمالاً تا زمانی که مراقبت های منایب را دریافت کنند، می توانند به طور کامل بهبود یابند. با این حال، اگر دندان لق شما نتیجه یک بیماری جدی تری باشد، به احتمال زیاد برای احیاء لبخند خود به جراحی نیاز خواهید داشت.

درمان های جراحی

برای دندان های دائمی که در نتیجه پریودنتیت پیشرفته، آسیب یا دندان قروچه لق شده اند، احتمالاً به جراحی نیاز دارید که در آن دندانپزشک هم جرم و هم باکتری های انباشته شده را از بین می زداید و هم یکی از چندین روش را برای بهبود و بازسازی استخوان و بافت نرم فک شما انجام می دهد. جراحی های پریودنتیت عبارتند از:

جراحی فلپ

جراحی فلپ تحت عنوان جراحی کاهش پاکت نیز شناخته می شود. دندانپزشک برای انجام بهتر جرم گیری و تسطیح سطح ریشه، بخشی از لثه را بلند می کند.

پیوند لثه

بافتی از قسمت دیگری از دهان شما (یا از یک اهدا کننده) را به لثه ناحیه آسیب دیده پیوند می زند. این برای پوشاندن نواحی بدون پوشش باقی مانده دندان و کاهش تحلیل بیشتر لثه است.

پیوند استخوان

این فرایند زمانی لازم است که استخوانی که ریشه دندان های شما را در جای خود نگه می دارد آسیب دیده باشد. در این حالت، برای نگه داشتن دندان لق شما در جای خود و امکان بازسازی طبیعی استخوان، پیوند متصل می شود.

بازسازی هدایت شده بافت

این فرایند شامل پیوند ماده خاصی است که استخوان را از دندان شما مجزا می کند و به استخوان اجازه می دهد به جای بافت نرم رشد کند.

پروتئین های محرک بافت

دندانپزشک ژل یا دارو را روی ریشه بیمار دندان اعمال می کند. این دارو حاوی پروتئین هایی است که در مینای دندان در حال رشد یافت می شوند. این کار به منظور تحریک رشد استخوان و بافت نرم شما انجام می شود.

کشیدن دندان

اگر آسیب به دندان و لثه های شما خیلی زیاد باشد، ممکن است به کشیدن دندان نیاز داشته باشید. پس از بهبودی می توان بریج یا ایمپلنت دندان را جایگزین دندان شما کرد.

برای مرور اجمالی درمان های ممکن برای دندان دائمی لق، می توانید به این جدول مراجعه کنید:

درمان ها شرح
جرمگیری زدودن جرم از سطح دندان و زیر لثه ها
تسطیح سطح ریشه صاف کردن سطح ریشه دندان ها برای کاهش تجمع جرم
جراحی فلپ برداشتن قسمتی از لثه برای انجام درمان های غیر جراحی
پیوند لثه چسباندن بافت به لثه برای پوشاندن نواحی دندان که در معرض محیط دهان هستند و کاهش تحلیل رفتگی
پیوند استخوان برای تثبیت دندان لق و فعال سازی بازسازی، استخوان متصل می شود
بازسازی هدایت شده بافت مواد مخصوص به استخوان اجازه می دهند تا به جای بافت نرم رشد کند
پروتئین های محرک بافت پروتئین های حاصل از مینای دندان در حال رشد برای تحریک التیام استفاده می شوند
کشیدن دندان کشیدن دندان آسیب دیده، و جایگزینی آن با بریج یا ایمپلنت.
علل لق شدن دندان ها

علل لق شدن دندان ها

جلوگیری از لق شدن دندان ها

رسیدگی کردن به لق شدگی دندان ها به دلیل بیماری لثه قبل از اینکه به هر درمان دیگری نیاز باشد، بسیار آسان است. به راحتی با رعایت بهداشت دهان و دندان از جمله دو بار مسواک زدن (و یک بار نخ دندان کشیدن) در روز می توان از بروز پریودنتیت پیشگیری کرد.

علاوه بر مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، برای جلوگیری از ایجاد پلاک شما می توانید 30 دقیقه بعد از مسواک زدن نیز از دهانشویه استفاده کنید یا فقط بعد از صرف غذا دهان خود را بشویید. همچنین برای پاکسازی و ویزیت منظم باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا بیماری لثه بتواند در مراحل اولیه شناسایی و درمان شود.

شما هرگز نمی توانید تضمین کنید که دچار حادثه نخواهید شد. با این حال، با اقدامات احتیاطی ساده مانند اجتناب از ورزش های پرتحرک مانند بوکس و فوتبال می توان از آسیب های ورزشی جلوگیری کرد. در صورت انتخاب این بازی ها، می توانید از محافظ دهان نیز استفاده کنید.

نتیجه گیری

از میان علل مختلف ممکن برای لق شدن دندان های دائمی، پریودنتیت شایع ترین و خوشبختانه ساده ترین علت لق شدن دندان است که صرفاً با رعایت بهداشت دهان و دندان ها می توان از آن اجتناب کرد. کارهایی وجود دارند که می توانید برای درمان لق شدن دندان ها در خانه انجام دهید، اما برای همه موارد صدق نمی کنند.

علاوه بر این، اگر دندان لق و دردناکی دارید، ممکن است به این موضوع فکر کنید که دندان خود را چگونه بکشید. گرچه ممکن است وسوسه انگیز باشد، هرگز نباید خودتان دندان خود را بکشید- همیشه از یک متخصص کمک بگیرید.

بنابراین، اگر احساس کردید دندان شما لق شده است، باید در اسرع وقت با دندانپزشک تماس بگیرید تا مشاوره تخصصی را دریافت کنید.

اگر نمی توانید فوراً به دندانپزشک مراجعه کنید، اما باید همین الان با یک دندانپزشک صحبت کنید، ممکن است بخواهید گزینه دندانپزشکی از راه دور را در نظر بگیرید تا به مشکل شما رسیدگی شود.

علل لق شدن دندان ها

علل لق شدن دندان ها

پرسش های متداول در مورد لق شدن دندان

آیا می توان دندان لق را در خانه ترمیم کرد؟

بهترین کاری که می توانید برای جلوگیری از لق شدن دندان ها در منزل انجام دهید، مسواک زدن منظم و استفاده از نخ دندان برای جلوگیری از بروز پریودنتیت است. اگر از قبل یک دندان لق دارید، بدون توجه به هر چیزی باید فوراً با دندانپزشک تماس بگیرید.

بیماری های شما اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شوند، ممکن است به شما دستورالعمل هایی بدهند که با شستشوی مکرر دهان خود با آب نمک، مشکل خود را در خانه درمان کنید. مراقب باشید که دندان های لق را دستکاری نکنید. در حالت ایده آل، دندان شما پس از ۲ تا ۳ هفته شروع به سفت شدن می کند.

آیا تکان خوردن دندان های دائمی طبیعی است؟

گرچه دندان های دائمی معمولاً می توانند کمی تکان بخورند، اما دندان دائمی هرگز نباید به طور قابل مشاهده به جلو و عقب، یا به طرفین حرکت کند یا در حفره خود بچرخد. اگر این اتفاق افتاد باید با دندانپزشک تماس بگیرید.

آیا دندان لق می تواند دوباره سفت شود؟

دندان های جلو و دندان های مولر لق شده، در صورت مراقبت مناسب در طول زمان کافی می توانند دوباره سفت شوند و این اتفاق خواهد افتاد. با این حال، همیشه باید با دندانپزشک مشورت کنید تا بهترین روش را یاد بگیرید.

هنگامی که دندانی لق شد یا به وضوح تکان می خورد آیا می توان آن را نجات داد؟

آری. اغلب دندانپزشکان تمام تلاش خود را برای نجات دندان های لق انجام می دهند. با این حال، در موارد پیشرفته تر، دندان لق ممکن است دندان های مجاور را به خطر بیندازد، در این صورت باید کشیده شود.

دندان لق شده چقدر طول می کشد تا بهبود یابد؟

با مراقبت مناسب، دندان های لق حداقل دو هفته طول می کشد تا به طور طبیعی بهبود یابند و بسته به نوع درمان و شدت بیماری شما، احتمالاً ممکن است بیشتر طول بکشد. دندانپزشک شما می تواند بهترین نشانه را در مورد مدت زمان بهبودی کامل دندان ها به شما ارائه دهد.

‫0/5 ‫(0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *