علت درد دندان هنگام بستن بایت و تحت فشار

دلایل زیادی وجود دارند که هنگام گاز زدن یا بستن بایت ممکن است در دندان خود درد احساس کنید. طیف وسیعی از شرایط باعث بروز این نوع دندان درد می شوند، از جمله حفره های دندانی و آسیب به دندان ها، عفونت سینوسی و بیماری لثه.

این مسائل علاوه بر ایجاد درد شدید هنگام جویدن یا فشار دادن دندان، می تواند منجر به از دست دادن دندان و سایر مشکلات شود.

این مقاله به شرایطی می پردازد که هنگام بستن بایت منجر به درد دندان می شوند، زمانی که باید برای دریافت کمک اقدام کرد و گزینه های درمانی.

چرا با گاز زدن دندانم درد می گیرد؟

در اغلب موارد، درد هنگام گاز زدن، ناشی از عوارض بهداشت نامناسب دهان یا آسیب به دندان است. همچنین می تواند ناشی از فشار سینوسی ناشی از عفونت باشد. موارد زیر علل شایع دندان درد هستند:

حفره های دندانی

شایع ترین علل بایت دردناک حفره ها (سوراخ های روی دندان ها ناشی از پوسیدگی دندان) هستند. بر اساس مرکز کنترل بیماری ها (CDC) تقریباً 90% از افراد بزرگسال بالای 20 سال حداقل یک حفره داشته اند. این مشکل زمانی رخ می دهد که پوسته خارجی سخت دندان (مینای دندان) زمانی که باکتری های موجود در پلاک از قندهای موجود در دهان شما تغذیه می کنند، فرسوده می شود.

حفره ها می توانند هر بخشی از دندان را تحت تأثیر قرار دهند؛ در موارد تحلیل لثه در نتیجه بیماری لثه، ریشه دندان ها نیز می تواند تحت تأثیر قرار گیرد. درمان حفره ها ضروری است زیرا آنها می توانند پیشرفت کنند و به مشکلات جدی تر، از جمله عفونت و از دست رفتن دندان تبدیل شوند.

دندان ترک خورده یا آسیب های دیگر

دندان درد هنگام گاز زدن یا بستن بایت بعلاوه می تواند ناشی از آسیب فیزیکی باشد. لق شدن یا ترک خوردگی دندان دلایل زیادی دارد، از جمله:

• تصادف یا زمین خوردن
  • ضربه
  • ساییدگی و فرسایش طبیعی
  • دندان قروچه (براکسیسم)
  • جویدن یخ یا خوراکی های خیلی سفت

پریودنتیت

پریودنتیت یا بیماری پریودنتال، شکل پیشرفته ای از ژنژیویت (التهاب لثه) است که در آن عفونت باعث می شود لثه ها از دندان ها دور شوند، و استخوان زیرین شروع به از دست دادن حجم و ضعیف شدن می کند. دندان درد می تواند ناشی از لق شدن و پوسیدگی دندان ها باشد که معمولاً از این شرایط ناشی می شود.

پریودنتیت بسیار شایع است و تقریباً نیمی از افراد بزرگسال آمریکایی بالای 30 سال را تحت تأثیر قرار می دهد. این یک بیماری پیش رونده و عامل مهمی برای از دست دادن دندان است.

مال اکلوژن

دندان ها هنگامی که به درستی همراستا باشند، دندان های فک بالا باید روی مجموعه دندان های فک پایین قرار بگیرند و دندان های مولر باید با یکدیگر تماس داشته باشند. اگر آنها همراستا نباشند، وضعیتی که تحت عنوان مال اکلوژن شناخته می شود، ممکن است فرسایش پیدا کنند و آسیب ببینند و ثبات آنها تحت تأثیر قرار بگیرد. این می تواند منجر به لق شدن و ترک خوردن دندان ها، پوسیدگی دندان ها و افزایش خطر ابتلا به ژنژیویت و پریودنتیت شود، که همگی با دندان درد همراه هستند.

پر شدگی یا روکش شل

پر شدگی های دندانی برای ترمیم حفره ها یا روکش های دندانی- کلاهک های مخصوصی که روی دندان های آسیب دیده قرار می گیرند- نیز می توانند علت زمینه ای دندان درد باشند.

اگر اینها شل یا شکسته باشند یا درست قرار نگرفته باشند، ممکن است ساختارهای زیرین آنها تحت تأثیر قرار بگیرند و باعث بروز ناراحتی هنگام گاز زدن شوند. این به دلیل فرسایش و ساییدگی طبیعی، قرار گیری نامناسب، عفونت دندان، پوسیدگی دندان در زیر روکش یا دندان قروچه ایجاد می شود.

آبسه دندان

پوسیدگی دندان، پریودنتیت و آسیب به دندان ها می تواند باعث ملتهب شدن پالپ دندان و از دست رفتن آن شود.

این امر می تواند منجر به تشکیل آبسه- یک کیسه از مایع غلیظ تر یا چرک- در جایی شود که دندان ها با استخوان تماس پیدا می کنند. این وضعیت دردناک و جدی در صورت عدم درمان می تواند باعث انتشار عفونت به استخوان، دندان و بافت های اطراف شود.

نکروز پالپ

یکی از نتایج شایع پوسیدگی دندان، پالپیت است، عفونت پالپ، که عصب و بافت پر از عروق خونی اطراف ریشه دندان است. این می تواند منجر به از دست رفتن این بافت ها شود، شرایطی که تحت عنوان نکروز پالپ شناخته می شود.

نکروز پالپ در کنار سایر مشکلات جدی دندانی، می تواند باعث بروز درد هنگام بستن بایت و تشکیل آبسه دندان شود.

درد دندان هنگام بستن بایت بعلاوه می تواند از جمله عوارض بیماری لثه یا ژنژیویت باشد. این یک عفونت باکتریایی بافت های اطراف استخوان ها و دندان ها است که مشخصه اصلی آن خونریزی و التهاب در لثه ها و بوی بد دهان است.

درمان دندانی که با قرار گرفتن تحت فشار درد می گیرد

مانند سایر مشکلات دندانی، درمان خاص برای دندان درد به علت اصلی آن بستگی دارد. دندانپزشکان و متخصصان دندانپزشکی طیف وسیعی از درمان ها را برای مراقبت از این مشکل به کار می گیرند.

حفره دندان

درمان خاص حفره، به دامنه آسیب و پوسیدگی دندان بستگی دارد. چندین درمان ممکن است کمک کنند، از جمله موارد زیر:

• پرکردن دندان: این یک فرایند استاندارد برای حفره های معمولی است که پیشرفت نکرده اند. دندانپزشک مینای دندان پوسیده را می تراشد و شکاف را با سمان دندانپزشکی یا مواد کامپوزیتی پر می کند.
  • درمان ریشه: اگر حفره دندان باعث عفونت پالپ شده باشد، دندانپزشک درمان ریشه را انجام می دهد. بافت آسیب دیده تخلیه می شود و داخل دندان به طور کامل تمیز می شود. سپس، یک پر شدگی موقت قرار داده می شود، و قبل از قرار دادن ترمیم دائمی در جای خود، به بافت زمان داده می شود تا بهبود یابد.
  • کشیدن: در موارد وخیم، پالپ دندان را نمی توان نجات داد و ممکن است دندانپزشک شما کشیدن دندان را توصیه کند. بعد از کشیدن دندان، ممکن است به ایمپلنت یا بریج های دندانی برای جایگزینی آن نیاز داشته باشید.

دندان ترک خورده یا آسیب های دیگر

فرایندهای دندانپزشکی می توانند در ترمیم دندان های ترک خورده یا لب پر شده بسیار موفق باشند، که می تواند دندان درد و سایر علائم را درمان کند. از جمله فرایندهایی که در نظر گرفته می شوند عبارتند از:

• باندینگ دندانی: دندانپزشک از یک رزین مخصوص برای پر کردن ترک یا لب پر شدگی استفاده می کند، و آسیب را ترمیم می کند و شکل دندان را احیاء می کند.
  • ونیرها: در برخی موارد می توان یک پوسته نازک پرسلن یا پلاستیکی (ونیر) روی دندان آسیب دیده قرار داد و آن را به صورت دائمی ترمیم کرد.
  • روکش های دندانی: روکش یک کلاهک سفارشی است که می تواند روی قسمت های باقی مانده از دندان های آسیب دیده یا ترک خورده قرار بگیرد. رنگ آن به گونه ای انتخاب می شود و به شکلی در می آید که با دندان های اطراف تناسب داشته باشد.

مال اکلوژن

اگر هم تراز نبودن دندان ها باعث بروز درد می شود یا روی سلامت دندان ها تأثیر می گذارد، درمان های ارتودنسی می تواند کمک کننده باشند. متداول ترین رویکردها شامل موارد زیر هستند:

• بریس ها یا الاینرها: ارتودنتیست شما ممکن است سعی کند از براکت های شفاف یا فلزی استفاده کند، براکت هایی که با یک سیم به یکدیگر متصل شده اند تا به دندان ها فشار وارد کنند تا تراز آنها را اصلاح کنند. همچنین ممکن است از نگهدارنده ها یا دیگر انواع الاینرهای قابل پوشیدن استفاده شود.
  • کشیدن دندان: در صورتی که مال اکلوژن نتیجه فشردگی بیش از حد دندان ها باشد، ممکن است کشیدن دندان در نظر گرفته شود. بعد از کشیدن دندان، دندان های اطراف جابجا می شوند تا فضا را پر کنند، که می تواند مشکلات تراز را برطرف کند.
  • تغییر شکل دندان ها: در برخی موارد، دندانپزشک زیبایی می تواند دندان ها را سوهان بکشد، کلاهک روی آنها روکش بگذارد یا شکل دندان ها را تغییر دهد تا ناهمراستایی آنها را برطرف کند. برای حمایت از این اقدام، همچنین ممکن است از ونیرها یا روکش های دندانی استفاده شود.
  • جراحی فک: به ندرت، نیاز است موقعیت دندان ها با کوتاه کردن، بلند کردن یا تغییر شکل فک تنظیم شود. گاهی اوقات باید استخوان را با پیچ، سیم یا صفحه تقویت کرد.

پریودنتیت

پریودنتیت، بیماری لثه پیشرفته تر، پیش رونده و غیر قابل برگشت است. این وضعیت با جرم دندان- پلاک سخت شده و کلسیفیه شده روی دندان- مرتبط است، که تنها با کمک روش های دندانپزشکی قابل برداشتن است.

مهم ترین روش ها جرمگیری و تسطیح سطح ریشه (روت پلنینیگ) هستند که تحت عنوان پاکسازی عمقی نیز شناخته می شوند. جرمگیری شامل برداشتن فیزیکی جرم از بالا و زیر خط لثه است، در حالی که روت پلنینگ برای حذف پاکت های پلاک نزدیک ریشه دندان عمل می کند.

پر شدگی ها یا روکش های دندانی شل

به طور کلی، پر شدگی ها یا روکش های دندانی شل به راحتی قابل ترمیم هستند. اگر پر شدگی شل شود یا بیفتد، دندانپزشک اغلب می تواند آن را در جای خود قرار داده یا آن را تعویض کند. با این حال، اگر پوسیدگی دندان زیر پر شدگی باشد، ممکن است به درمان های اضافی مانند کانال درمان نیاز باشد.

به طور مشابه، اگر ساختار زیرین دندان تحت تأثیر پوسیدگی یا آسیب قرار نگرفته باشد، با یک روش ساده می توان روکش های دندانی را در جای خود قرار داد.

آبسه دندان

مبارزه با عفونت عامل آبسه دندان هدف اولیه درمان این عارضه است. رویکردهای خاص به علت مشکل بستگی دارند و می توانند شامل موارد زیر باشند:

• مصرف آنتی بیوتیک برای از بین بردن باکتری ها
  • تخلیه مایعات از آبسه برای کاهش فشار و بهبودی
  • جرمگیری و روت پلنینگ برای تمیز کردن فضای بین لثه ها و دندان ها
  • درمان ریشه، اگر عفونت ناشی از پوسیدگی یا آسیب دندان باشد

نکروز پالپ

اندودنتیست ها- دندانپزشکان متخصص در درمان پالپ- می توانند نکروز پالپ را به روش های مختلفی درمان کنند، از جمله:

• پر کردن: برای درمان هرگونه حفره ای که منشاء عفونت است، ممکن است به پر کردن دندان نیاز باشد. در صورتی که پر شدگی مشکل داشته باشد، می توان آن را احیاء یا تعویض کرد.
  • درمان ریشه: در درمان ریشه، دندانپزشک در جلسه اولیه، بافت های عفونی پالپ را برمی دارد، دندان را ضد عفونی می کند و دندان را تمیز می کند. در جلسه دوم، دندان را پر کرده و ترمیم می کند.
  • پالپکتومی: این فرایند شامل تخلیه غیرقابل برگشت پالپ آسیب دیده از طریق حفره کوچکی است که با دریل درون دندان ایجاد شده است. این فرایند ممکن است در کنار درمان ریشه انجام شود.
  • ایمپلنت های دندان: در موارد وخیم، ممکن است کشیدن دندان و جایگزینی آن با پروتز نیاز باشند. این ترمیم می تواند یک ایمپلنت یا بریج دندان باشد.

چه زمانی باید به دندانپزشک مراجعه کرد؟

اگر هنگام گاز زدن غذا درد احساس می کنید، باید برای چکاپ دندان های خود اقدام کنید. علائمی که باعث می شوند لازم باشد به یک دندانپزشک مراجعه کنید عبارتند از:

• درد و علائمی که 48 ساعت یا بیشتر طول بکشند.
  • داروهای مسکن نتوانند درد را کاهش دهند.
  • تب، لثه های قرمز روشن
  • تورم در گونه یا فک

اگر درد دندان شما با تورم در اطراف چشم، گردن یا دهان همراه است یا در تنفس مشکل دارید، به اورژانس مراجعه کنید.

خلاصه

درد هنگام بستن بایت یک مشکل مهم دندانی است که به درمان نیاز دارد. این می تواند ناشی از پوسیدگی یا آسیب دندان، بیماری لثه، شل شدن پر شدگی یا روکش دندان، و نامرتبی دندان ها (مال اکلوژن) باشد.

دندانپزشکان از طیف وسیعی از درمان ها، از جمله پرکردن دندان، درمان ریشه، روکش دندان، و پالپکتومی برای کاهش درد و درمان بیماری های زمینه ای استفاده می کنند.

درد ناشی از بستن بایت یا فشار آوردن به دندان چیزی بیشتر از یک درد آزار دهنده است. این درد می تواند نشانه مشکلات جدی دندانی باشد که می تواند سلامت و ظاهر دندان های شما را تحت تأثیر قرار دهد.

اگر این نوع دندان درد را تجربه می کنید، ضرورت دارد که به دنبال مراقبت و درمان دندانپزشکی باشید. مانند بسیاری از جنبه های سلامتی، هر چه زودتر کمک دریافت کنید، برای وضعیت شما و لبخندتان بهتر خواهد بود.

پرسش های متداول

اگر دندان با دست زدن به آن درد می گیرد چه باید کرد؟

اگر در پاسخ به فشار درد احساس می کنید، مانند زمانی که آن را لمس می کنید یا دهان خود را می بندید، مهم است که برای چکاپ دندان های خود اقدام کنید. علائم را با مصرف داروهای ضد درد بدون نسخه، مانند ادویل (ایبوپروفن) یا یک داروی ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAID ها)، مانند آسپرین، یا قرار دادن یخ روی آن ناحیه کاهش دهید. اگر علائم بیش از دو روز طول بکشند و با تب یا تورم در دهان یا گردن همراه باشد، تماس با دندانپزشک و مراقبت از آن بسیار مهم است.

آیا درد دندان خود به خود از بین می رود؟

در بسیاری از موارد، دندان درد تا زمانی که علت اصلی آن درمان نشود، از بین نخواهد رفت. با این حال، اگر این درد به دلیل باقی مانده ها یا ذرات مواد غذایی بین دندان ها ایجاد شود، پس از برداشتن مواد زائد برطرف می شود. توقف ناگهانی دندان درد همچنین می تواند نشان دهنده این باشد که اعصاب در پالپ دندان از بین رفته اند. دریافت درمان ضروری است، زیرا عفونت های زمینه ای می توانند به گسترش خود ادامه دهند.

آیا درد ضربان دار دندان به معنای عفونت است؟

اگر دندان دردی که تجربه می کنید دارای کیفیت ضربان دار یا ضربانی است، این می تواند نشانه عفونت باشد. این امر با مسائل مهم دندانی، بویژه آبسه های دندانی (که در آنها عفونت باعث تجمع مایع در ریشه دندان یا مراحل اولیه نکروز پالپ (عفونت و مرگ اعصاب دندان) می شود، مرتبط است.

این مسائل به مراقبت فوری پزشکی نیاز دارند.