سرطان های دهان | انواع و درمان

همان طوری که از نام بیماری سرطان های دهان مشخص است، معمولاً این نوع سرطان در بین بافت های دهان و گلو رخ می دهد. در واقع اگر بخواهیم به طور کلی تر بررسی کنیم سرطان دهان در گروه سرطان های سر و گردن جای گرفته است. اکثر افراد مبتلا سنی بالای ۴۰ سال دارند و تقریباً میان سال هستند. اگر این بیماری به موقع و زود هنگام تشخیص داده شود روند درمان با نتیجه مطلوب تری ارائه خواهد شد؛ اما متاسفانه در اکثر اوقات زمانی این بیماری تشخیص داده می شود که غدد لنفاوی به ناحیه گردن منتشر شده باشند. اگر می خواهید با انواع سرطان دهان و روش های درمان آن ها آشنا شوید حتماً مطالب مقاله را به دقت بخوانید.

انواع سرطان های دهان

سرطان های دهان ممکن است قسمت های مختلفی از اعضای سر و گردن را درگیر کند. به همین روال ممکن است سرطان در قسمت های نواحی لب یا بر روی خود لب ها رخ دهد‌. عضو دیگری که ممکن است با غدد سرطانی درگیر شود زبان می باشد. سرطان در قسمت های داخلی گونه نیز ممکن است رخ دهد و سبب ایجاد زخم شود. کف دهان و لثه ها بخش دیگری هستند که احتمالاً با سرطان درگیر شوند. به منظور ابتلا به سرطان دهان ممکن است کام دهان افراد نیز به این بیماری مبتلا شود.

سرطان دهان درمان آن

چرا به سرطان دهان مبتلا می شویم؟

هر جایی سخن از سرطان است عواملی چون دخانیات نیز در آن دخیل هستند. مصرف دخانیاتی همچون سیگار، پیپ، سیگار برگ و تنباکو و حتی مصرف بی رویه الکل سبب ابتلا به بیماری سرطان دهانی می شود. افرادی که دو یا چندین محصول را به طور همزمان با یکدیگر استفاده می کنند بیش از سایر افراد در معرض خطر ابتلا به بیماری سرطان دهان هستند. عوامل و بیماری های ویروسی مانند HPV یا همان پاپیلومای انسانی از جمله مواردی است که خطر ابتلا به سرطان دهان را در افراد بالا می برد. جالب است یدانید برخی از اشعه های مضر آفتاب نیز سبب بروز این بیماری در بدن افراد خواهد شد؛ بنابراین بهتر است بیش از حد صورتتان را در مقابل آفتاب قرار ندهید. در صورتی که تمایل به آفتاب گیری و جذب ویتامین D دارید یا در وضعیتی هستید که به اجبار باید مدت زمانی را در محل آفتابی قرار بگیرید حتماً از ضدآفتاب مرغوبی استفاده کنید.

علل ابتلا به سرطان دهان

در صورتی که سابقه بیماری سرطان چه سرطان دهانی چه سرطان دیگری را در بین افراد خانواده دارید احتمال ابتلا به آن در بدن شما نیز افزایش خواهد یافت. اگر سیستم ایمنی بدن شما ضعیف باشد احتمال اینکه با این بیماری درگیر شوید بالا می رود. سندروم های ژنتیکی یکی دیگر از عواملی است که ممکن است فرد به سرطان دهان مبتلا شود. تغذیه نامناسب و عدم بهره گیری از رژیم غذایی اصولی و صحیح می تواند خطر ابتلا به سرطان دهان را د. افراد بالا ببرد. جالب است بدانید آقایان بیشتر از خانم ها در معرض خطر ابتلا به بیماری سرطان دهان قرار دارند. در واقع می توان گفت تمایز جنسیتی در این نوع بیماری در آقایان نسبت به خانم ها نسبت دو به یک دارد.

سرطان دهان درمان آن

نشانه های ابتلا به سرطان دهان چیست؟

در وحله اول ممکن است بر روی لب های شما یا داخل دهانتان زخم هایی ایجاد شود و به مدت طولانی بر روی لب هایتان باقی بماند. در این صورت باید زخم ها به طور کامل بررسی شوند و در صورت تشخیص زخم سرطانی سریعاً درمان شوند. در برخی مواقع در بخش هایی از دهان توده ها و غدد کوچک و بزرگی رشد می کنند که می توانند نشانه ای از بیماری سرطان دهان به شمار روند. به دنبال رشد این توده ها در دهان و لثه ها دندان های مصنوعی نمی توانند به طور صحیحی بر روی لثه قرار بگیرند. از این رو می توان گفت عدم قرار گیری صحیح دندان های مصنوعی نیز یکی دیگر از علائم سرطان دهان به شمار می رود. لق شدن بی دلیل دندان ها یکی دیگر از علائم این بیماری می باشد. خونریزی دهان و لثه ها از جمله علائم اولیه در بین نشانه های بیماری سرطان دهان به شمار می رود که البته در کنار سایر نشانه ها باید بررسی گردد.

احتمالاً افراد مبتلا به سرطان دهان به هنگام جویدن یا قورت دادن غذا احساس درد می کنند. گوش دردهای مکرر و احساس درد در زبان و گلو و فک و… از جمله علائم ناراحت کننده در بین بیماران مبتلا به سرطان دهان می باشد. ایجاد و رشد غدد سرطانی در داخل گردن و حلق و همچنین بی حس شدن عضلات فک، لب ها و گردن نیز می تواند از نشانه های این بیماری باشد. در برخی مواقع فرد مبتلا در قسمت های اطراف دهان و بر روی لب ها ممکن است دچار لکه های سفید یا قرمز رنگ شوند. البته اکثر این علائم به منظور نشان دادن بیماری های دیگری نیز می باشند. به همین دلیل در صورتی که با یکی از این نشانه ها رو به رو شدید حتماً به دندانپزشک مجربی مراجعه کنید و علائم را برای او بازگو کنید.

سرطان دهان درمان آن

چگونه می توان سرطان دهان را تشخیص داد؟

به منظور تشخیص این بیماری در دهان لازم است با بروز هر یک از علائم فوق سریعاً نزد دندانپزشک بروید. وی با بررسی های کامل در نواحی دهان، لثه، لب ها و غدد لنفاوی در گردن و… قادر خواهد بود این بیماری را در بدن افراد تشخیص دهد. در صورتی که این کار از عهده وی خارج شود و یا به وجود بیماری در بدن شک کند قطعاً شما را به پزشک متخصص داخلی یا پزشک متخصص گوش و حلق و بینی معرفی خواهد کرد. در صورتی که پزشکان متخصص به هنگام بررسی ها به تشکیل غدد یا بروز هر گونه ناهنجاری در بدن بربخورند احتمالاً انجام فرآیند بیوپسی را برای شما لازم می دانند.

بیوپسی نوعی آزمایش است که می توان به کمک آن قسمتی از بافت های مشکوک را جدا کرد و در زیر میکروسکوپ بررسی کرد. در صورتی که سلول های سرطانی در زیر میکروسکوپ دیده شود احتمال ابتلا به بیماری بسیار بالا می رود. علاوه بر این می توان به کمک آزمایشاتی همچون سی تی اسکن و تصویربرداری با اشعه ایکس از وجود سلول های سرطانی در بدن آگاه شد. علاوه بر این احتمالاً پزشک معالج از شما بخواهد فرآیند آندوسکوپی را در نواحی بینی، نای و حلق انجام دهید تا بافت اندام های این قسمت ها نیز مورد بررسی قرار بگیرد.

روش های درمانی سرطان دهان

درمان بیماری های سرطانی کاملاً وابسته به مرحله ای است که تومورها در آن قرار دارند، می باشد. در سرطان دهان نیز در صورتی که غدد سرطانی کوچک باشند و زودهنگام تشخیص داده شوند، درمان آن راحت تر و سریع تر انجام خواهد شد. نوع سرطان و محل قرارگیری توده سرطانی نیز در انجام این فرآیند تأثیرگذار می باشد. عمل جراحی، انجام پرتو درمانی و شیمی درمانی و بهره گیری از رژیم غذایی اصولی از جمله روش های درمانی سرطان دهان به شمار می رود. به کمک برخی داروها می توان پروتئین هایی خاص به سلول های سرطانی منتقل کرد. بدین وسیله رشد این تومورها و سلول ها با اختلال روبه رو خواهد شد. در نتیجه می توان آن ها را سرکوب کرد و از بین برد. اگر مراحل بیماری به حد کافی اوج نگرفته باشد می توان از پرتو درمانی جهت درمان این بیماری کمک گرفت.

در این روش پزشک معالج از شما می خواهد در نوبت های منظم به مدت پنج روز در هفته و حدود دو ماه به مطب پزشک متخصص داخلی مراجعه کنید و با انتقال پرتوهایی خاص به سمت تومورهای سرطانی آن ها را مورد اصابت قرار دهند. اگر این بیماری کمی از حد نرمال فراتر رفته باشد و رشد کرده باشد لازم است در کنار پرتو درمانی از شیمی درمانی نیز استفاده کرد. در برخی مواقع لازم است عمل جراحی به منظور برداشتن غدد سرطانی انجام شود.