بعد از جراحی ایمپلنت دندان چه می توان خورد؟

در این نوشته می خوانید:

همواره داشتن رژیم غذایی مناسب برای هر فردی مهم است اما گاهی اوقات و در برخی شرایط خاص این اهمیت چند برابر می شود، از جمله بعد از دریافت ایمپلنت های دندانی.

بی شک یکی از مهم ترین مزایای ایمپلنت های دندانی این است که شما با داشتن آنها می توانید از تمام غذاهای مورد علاقه خود لذت ببرید بدون آنکه مطلقاً هیچ دردی احساس کنید. در واقع، ایمپلنت های دندانی تنها راه حل طولانی مدتی را ارائه می دهند که این امکان را برای شما فراهم می کند تا مانند زمانی که یک مجموعه کامل از دندان های طبیعی داشتید می توانستید صحبت کنید، غذا بخورید و لبخند بزنید. ما آماده ایم که مراقب لبخند زیبا و کاربردی شما باشیم. در این مقاله قصد داریم به یکی از متداول ترین پرسش هایی پاسخ دهیم که اغلب از بیماران خود دریافت می کنیم: “بعد از جراحی ایمپلنت دندان چه بخورم؟”

بعد از جراحی ایمپلنت دندانی چه چیزی می توانید بخورید؟

هنگامی که ایمپلنت های دندانی به طور کامل بهبود یافتند و با استخوان فک شما جوش خوردند، آنها می توانند قدرت جویدن مورد نیاز برای لذت بردن از تمام غذاهای مورد علاقه شما را به شما بدهند. با این حال، دنبال کردن یک رژیم غذایی نرم برای بهبود ایمپلنت های دندانی در طول هفته های بعد از جراحی بسیار مهم است.

روز بعد از جراحی ایمپلنت چه می توان خورد: رژیم غذایی آبکی خنک

بلافاصله پس از کاشت ایمپلنت های دندانی، فک و دندان های شما در حالت بسیار ظریف و شکننده ای قرار خواهند داشت. تقریباً یک ساعت بعد از جراحی کاشت ایمپلنت دندانی، ممکن است گاز استریلی که روی محل جراحی قرار داده شده است را بیرون بیاورید و بخواهید چیزی بخورید.

رژیم غذایی بعد ایمپلنت دندان

رژیم غذایی بعد ایمپلنت دندان

دستورالعمل های رژیم غذایی بعد از کاشت ایمپلنت دندانی

در طول 24 تا 48 ساعت نخست، باید به یک رژیم مایع خنک پایبند باشید، که به این معنا است:

  • از خوردن هر گونه غذا یا نوشیدنی گرم اجتناب کنید و به جای آن فقط مایعات خنک مصرف کنید.
  • با نی یا با بطری چیزی ننوشید زیرا به مکش نیاز دارد، زیرا ممکن است به محل کاشت ایمپلنت شما فشار وارد کند.
  • حداقل تا چند روز سیگار نکشید یا مشروبات الکلی ننوشید.

مواد غذایی که می توان بعد از ایمپلنت های دندانی خورد

روی خوردن مواد غذایی سرد که که به هیچ جویدنی نیاز ندارند و سرشار از مواد مغذی هستند تمرکز کنید:

  • اسموتی ها. اسموتی ها مغذی و سیر کننده هستند و برای بازیابی انرژی از دست رفته هود به راحتی می توان آنها را مملو از ویتامین های مهم کرد. آنها به جویدن نیاز ندارند، که باعث می شود آنها برای بعد از جراحی ایده آل باشند.
  • سوپ های سرد. بلافاصله بعد از جراحی، مهم است که از خوراکی های گرم خودداری کنید، اما می توانید با خیال راحت از سوپ های سرد لذت ببرید.
  • سس سیب. در این مرحله از درمان خود، قادر نخواهید بود سیب را گاز بزنید، اما سس سیب شامل تمام مواد مغذی یکسان به شکل ایمن برای ایمپلنت است.
  • سایر خوراکی های مایع خنک مانند آبمیوه و نکتار، پودینگ و ژله، شیر و میلک شیک ها.
رژیم غذایی بعد ایمپلنت دندان

رژیم غذایی بعد ایمپلنت دندان

در هفته های بعد از جراحی ایمپلنت چه باید بخوریم: رژیم غذایی نرم

در طول سه ماهه نخست دوره بهبود ایمپلنت دندانی، باید یک رژیم غذایی نرم را دنبال کنید. در طول این مدت، ایمپلنت های دندانی شما با استخوان فک شما جوش خواهند خورد و ممکن است از پروتزهای موقت استفاده کنید، که هدف از استفاده از آنها جویدن غذاهای ترد یا سفت نیست.

در این زمان، انتخاب وعده های غذایی غنی از پروتئین و سایر مواد مغذی مهم برای تسریع روند بهبودی مهم است. برخی از مواد غذایی توصیه شده که جویدن آنها آسان است عبارتند از:

  • تخم مرغ و املت ها. تخم مرغ ها نرم و سرشار از پروتئین هستند. برای یک وعده غذایی متعادل، می توانید آنها را با سبزیجاتی که ریز خرد شده اند مخلوط کرده و املت درست کنید.
  • شیر و ماست و پنیر. محصولات لبنی حاوی مقادیر زیادی کلسیم و پروتئین هستند که به بهبودی کمک می کنند و برای حفظ استحکام دندان ها ضروری هستند.
  • سیب زمینی ها. یکی از سخت ترین بخش های دنبال کردن رژیم غذایی نرم، عدم تنوع است. سیب زمینی ها بافت نرمی دارند و می توان آنها را به روش های مختلفی تهیه کرد که آن را به انتخابی عالی برای هفته های بعد از جراحی ایمپلنت تبدیل می کند.
  • ماهی، مرغ و گوشت چرخ شده. بعد از هفته اول، می توانید به آرامی گوشت را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. به سراغ گزینه های نرم تری مانند ماهی، مرغ و گوشت چرخ شده بروید و آنها را ریز خرد کنید تا به سالاد یا پاستا اضافه کنید.
  • سایر غذاهای نرم. راحت باشید و از میوه های نرم مانند موز یا هلو لذت ببرید، سبزیجات بخار پز شده، نان نرم، پاستا، بلغور جو دوسر و غیره بخورید.

غذاهایی که بعد از جراحی ایمپلنت دندان باید از آنها اجتناب کنید

برای جلوگیری از آسیب رساندن به ایمپلنت جدید خود، تا دو هفته اول بعد از جراحی از مصرف خوراکی های زیر اجتناب کنید:

  • خوراکی های ترد مانند چیپس و ذرت بو داده
  • خوراکی های سفت، مانند برخی از میوه ها و سبزیجات
  • خوراکی های جویدنی مانند نان شیرینی و آدامس
  • خوراکی های چسبنده، مانند تافی و کارامل
  • خوراکی های اسیدی مانند گوجه فرنگی و پرتقال
  • خوراکی های تند، مانند سالسا و فلفل تند
  • خوراکی ها و نوشیدنی های بسیار گرم مانند سوپ یا قهوه
رژیم غذایی بعد ایمپلنت دندان

رژیم غذایی بعد ایمپلنت دندان

دریافت مواد مغذی کافی پس از جراحی ایمپلنت دندانی

پس از جراحی ایمپلنت دندانی، شما به طرز باور نکردنی برای بازگشت به رژیم غذایی عادی خود هیجان زده خواهید بود. با این حال، مهم است که در هر مرحله از روند بهبودی خود از غذاهای مناسب استفاده کنید و توصیه های جراح خود را دنبال کنید.

  • به طور منظم غذا بخورید. در دوران نقاهت پس از جراحی ایمپلنت دندان، خوردن و نوشیدن منظم بسیار مهم است، زیرا این امر به شما کمک می کند تا سریع تر بهبود یافته و در کل احساس بهتری داشته باشید. همچنین به شما تغذیه و انرژی بیشتری می دهد.
  • مکمل های پروتئینی را اضافه کنید. بسیاری از بیماران ما با دریافت پروتئین کافی مشکل دارند. به این ترتیب، ما اغلب توصیه می کنیم مکمل های پروتئینی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.
  • به رژیم غذایی بعد از ایمپلنت دندان پایبند باشید. چند روز اول پس از جراحی ممکن است کمی ناراحت کننده باشد، بنابراین پیروی از رژیم غذایی نرم ایمپلنت دندان برای اطمینان از اینکه روند بهبودی خود را تشدید نمی کنید، مهم است.
  • اگر دیابت دارید، مرتباً قند خون خود را چک کنید. عادات غذایی منظم خود را حفظ کنید و سطح گلوکز خود را پیگیری کنید. این برای جلوگیری از عوارض مرتبط با دیابت و جلوگیری از عفونت مهم است.

با ایمپلنت های دندانی، عملکرد و زیبایی لبخند خود را احیاء کنید!

اگر یک یا چند دندان خود را از دست داده اید، دندانپزشک شما می تواند با ایمپلنت های دندانی لبخند شما را احیاء کند. همین امروز برای مشاوره مراجعه کنید تا تصمیم نهایی خود در مورد دریافت ایمپلنت های دندانی را بگیرید.

پرسش های متداول در مورد رژیم غذایی پس از جراحی ایمپلنت های دندانی

چرا نمی توان بعد از جراحی ایمپلنت های دندانی از نی استفاده کرد؟

به مدت حداقل سه روز پس از جراحی، اجتناب از استفاده از نی و نوشیدن مستقیم با لیوان به جای آن بسیار مهم است. استفاده از نی با حرکت مکیدن به محل جراحی فشار وارد می کند و می تواند باعث خونریزی اضافی شود. علاوه بر این می تواند باعث کنده شدن لخته خون تشکیل شده روی محل جراحی و حتی بخیه های اطراف زخم شود.

آیا بعد از جراحی ایمپلنت دندان می توانم نوشابه بنوشم؟

مهم است که طی 48 ساعت نخست بعد از جراحی از نوشیدن نوشابه های گازدار یا الکلی خودداری کنید، زیرا می توانند باعث تحریک محل جراحی شوند.

آیا بعد از جراحی ایمپلنت دندان می توان بستنی خورد؟

بستنی هم سرد و هم نرم است که باعث می شود گزینه ایده آلی برای خوردن بعد از کاشت ایمپلنت های دندانی شود. در روز جراحی ایمپلنت های دندانی خود با خیال راحت با بستنی از خود پذیرایی کنید، شما شایسته آن هستید!

آیا پس از کاشت ایمپلنت های دندانی می توان آجیل خورد؟

در حالی که در طول فرآیند بهبودی کاشت ایمپلنت های دندانی باید از مصرف آجیل اجتناب کنید، پس از بهبود کامل ایمپلنت های دندانی، می توانید آنها را دوباره به رژیم غذایی خود اضافه کنید. شما قادر خواهید بود به سراغ خوردن ذرت بو داده، سیب، آجیل، هویج و حتی تافی بروید!

رژیم غذایی بعد ایمپلنت دندان

رژیم غذایی بعد ایمپلنت دندان

چرا تمرکز بر مصرف پروتئین بعد از جراحی ایمپلنت های دندانی بسیار مهم است؟

دریافت مقادیر کافی پروتئین در طول فرآیند بهبودی بسیار مهم است. پروتئین نه تنها به ساخت و ترمیم بافت هایی که تحت تأثیر جراحی قرار گرفته اند کمک می کند، بلکه برای مبارزه با عفونت نیز به بدن شما کمک می کند.

با بهبودی پس از جراحی، توصیه می کنیم پروتئین بیشتری نسبت به آنچه که معمولاً دریافت می کرده اید مصرف کنید تا توانایی های بهبود بدن خود را ارتقاء دهید.

چگونه می توان پروتئین را به رژیم غذایی نرم اضافه کرد؟

اکثر افراد وقتی به خوراکی های حاوی پروتئین فکر می کنند، ابتدا گوشت و مغزها به ذهن آنها خطور می کنند. در حالی که هیچ یک از این خوراکی ها برای بهبودی بعد از کاشت ایمپلنت های دندانی عالی نیست، راه های دیگری وجود دارند که می توانید پروتئین مصرفی خود را بالا نگه دارید:

  • از لوبیا یا تخم مرغ سرشار از پروتئین لذت ببرید.
  • مقادیر زیادی لبنیات نرم مانند ماست یا پنیر کوتیج مصرف کنید.
  • سعی کنید کره بادام زمینی، آووکادو یا پودر پروتئین را به اسموتی ها اضافه کنید.

در هفته های بعد از جراحی، می توانید به آرامی گوشت را دوباره به رژیم غذایی خود وارد کنید- فقط مطمئن شوید که گوشت های نرم تری مانند مرغ، گوشت چرخ شده و ماهی را انتخاب کنید.

اگر بعد از جراحی ایمپلنت های دندانی اشتها نداشته باشیم چه باید بکنیم؟

برای بیماران عادی است که بلافاصله بعد از جراحی دهان اشتهای زیادی نداشته باشند. اگر نگران باشید که ممکن است به محل جراحی شما آسیب برساند یا به آن صدمه وارد کند، ممکن است از خوردن غذا عصبی شوید.

با این حال، بسیار حیاتی است که سوخت لازم برای بهبودی و احیاء را به بدن خود بدهید! برای کاهش ناراحتی به شما دارو داده خواهد داد و بسیاری از بیماران واقعاً متوجه می شوند که غذاهای نرم و سرد روی بافت ظریف لثه آنها احساس خوبی ایجاد می کند. ممکن است متوجه شوید که بویژه بستنی، میلک شیک و ماست تسکین دهنده هستند.

وقتی تصمیم می گیرید بعد از جراحی ایمپلنت های دندانی چه بخورید، غذاهای نرمی که دوست دارید را انتخاب کنید و هر جا که می توانید پروتئین اضافی را اضافه کنید. با گذشت زمان، اشتهای شما به تدریج باز خواهد گشت و قادر خواهید بود غذاهای متنوع تری بخورید.

‫0/5 ‫(0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *