درمان بیماری لثه با آنتی بیوتیک ها

بیماری لثه از جمله بیماری های دهان و دندان به شمار می روند که سهل انگاری در درمان آن ها می تواند مشکلات جدی تری در پی داشته باشد. با توجه به اینکه بافت های نرم داخل دهان از حساسیت و ظرافت زیادی برخوردار هستند، بنابراین بهتر است پیش از آن که بیماری لثه منجر به تحلیل بیش از حد گردد، برای درمان آن اقدام شود.

عمده بیماری های لثه به نوعی به بروز عفونت ربط پیدا می کنند و از تجمع بیش از اندازه پلاک و فعالیت باکتری های مضر بر روی دندان ها و لثه ناشی می شوند. بنابراین، مصرف آنتی بیوتیک هایی که می تواند عفونت را از بین ببرند، در از بین بردن بیماری لثه بسیار راهگشا خواهد بود. آنتی بیوتیک های تجویز شده می توانند از نوع مصرف موضعی و یا خوراکی باشند و تا زمانی که همه باکتری های مضر از بین بروند، باید مصرف شوند.

در این مقاله می خواهیم به منظور افزایش آگاهی درباره مصرف آنتی بیوتیک ها برای رفع بیماری های لثه نکاتی را ارائه دهیم.

درمان بیماری لثه با آنتی بیوتیک

درمان بیماری لثه با آنتی بیوتیک

بیماری لثه ناشی از عفونت چگونه شکل می گیرد؟

بیماری لثه ناشی از عفونت که در موارد شدید آن پریودنتیت نیز نامیده می شود، از جمله بیماری هایی است که کاملا به فعالیت باکتری های مضر داخل دهان بستگی دارد. در مواردی که بهداشت دهان و دندان به خوبی رعایت نشود، یک لایه پلاک بر روی دندان ها ایجاد می گردد که می توان گفت بهترین مامن برای فعالیت باکتری ها به شمار می رود.

وقتی باکتری ها در بیوفیلم یا پلاک انباشته شده، شروع به فعالیت می کنند، دستگاه ایمنی بدن با آن مقابله کرده و در اثر آن بیماری های لثه یا عفونت شدید لثه ایجاد می گردد. با توجه به اینکه باکتری ها در بیوفیلم موجود بر روی دندان ها لانه گزینی کرده و از خود محافظت می کنند، ممکن است حتی نسبت به برخی آنتی بیوتیک ها هم ایمن شوند.

برخی از پاتوژن هایی که می توانند منجر به بروز عفونت های شدید لثه شوند و بیماری های لثه را در پی داشته باشند عبارت اند از:  P. gingivalis، T. denticola، T. forsythia، A. actinomycetemcomitans، P. intermedia و C. rectus.

برای رفع هر یک از این باکتری ها باید از یک آنتی بیوتیک خاص استفاده نمود تا درمان بیماری لثه را تسریع کند. البته گاهی به دلیل مقاومت باکتری به یک نوع از آنتی بیوتیک ها، مصرف همزمان بیش از یک مورد آن ها تجویز می گردد که این مساله کاملا به نظر دندانپزشک معالج بستگی خواهد داشت.

درمان بیماری لثه با آنتی بیوتیک

درمان بیماری لثه با آنتی بیوتیک

بیماری لثه چگونه تشخیص داده می شود؟

بیماری لثه ممکن است در ابتدا و از روی ظاهر مشخص نشود. اما با تغییراتی که در فضای دهان به وجود می آید، می توان پی به وجود آن ها برد. در ادامه برخی از نشانه های مرتبط با بیماری های لثه را بیان می کنیم که در صورت مشاهده هر کدام از آن ها لازم است به دندانپزشک مجرب و ماهر مراجعه نمایید.

پیش از هر چیزی ممکن است با دردهای مداوم در ناحیه لثه مواجه شوید. دردناکی لثه ها یکی از اولین نشانه های بروز بیماری لثه در فرد به شمار می رود. بوی بد دهان دومین علامتی است که می تواند بیانگر بروز بیماری های دهان و دندان باشد. اگر به هنگام مسواک زدن دندان ها، لثه ها دچار خونریزی می شوند، این مساله نیز حتما باید مورد معاینه قرار گیرد.

بروز التهاب، تورم و تغییر رنگ در قسمت های مختلف لثه هم می تواند یکی از نشانه های مهم بروز بیماری لثه به حساب آید. ادامه دار شدن بیماری لثه و سهل انگاری در درمان آن ها می تواند منجر به تحلیل لثه و از بین رفتن انسجام آن گردد. در چنین شرایطی معمولا لقی دندان ها امری اجتناب ناپذیر خواهد بود.

از آن جا که بخش عمده ای از بیماری های لثه ای در اثر ایجاد عفونت های باکتریایی شکل می گیرند، بنابراین ممکن است مدتی بعد از ایجاد بیماری متوجه ترشحات عفونی در قسمت های مختلف لثه و دهان شوید.

یکی از مهم ترین نشانه هایی که شاید در ابتدا مورد توجه قرار نگیرد، ایجاد تورم در غدد لنفاوی گردن است. در اصل، ممکن است در اثر بروز بیماری های لثه، برخی غدد لنفاوی موجود در گردن دچار تورم شوند که باید حتما علت این مساله در اسرع وقت بررسی گردد.

درمان بیماری لثه با آنتی بیوتیک

درمان بیماری لثه با آنتی بیوتیک

انواع آنتی بیوتیک هایی که برای بیماری لثه تجویز می شوند کدام اند؟

عفونت های باکتریایی در ناحیه های مختلف دهان مخصوصا لثه ها می توانند مشکلاتی را به وجود آورند. بیماری لثه ای که از تجمع عفونت ناشی می گردد، با نشانه های ظاهری نظیر التهاب، قرمزی و تورم خود را آشکار ساخته و حتی در برخی موارد، می تواند منجر به خونریزی لثه گردد.

آنتی بیوتیک هایی که برای بیماری های لثه استفاده می شوند تا آن ها را رفع نمایند، باید توسط دندانپزشک و بر اساس تشخیص آن ها تجویز گردند. با توجه به نوع عفونت و شدت بیماری لثه لازم است آنتی بیوتیک هایی مناسب تجویز شود. برخی از شناخته شده ترین آنتی بیوتیک هایی که توسط دندانپزشکان مختلف تجویز می شوند را در ادامه معرفی خواهیم کرد.

درمان بیماری لثه با آنتی بیوتیک

درمان بیماری لثه با آنتی بیوتیک

آنتی بیوتیک تتراسایکلین

یکی از معروف ترین داروهایی که برای مقابله با باکتری های مضر مورد استفاده قرار می گیرند، آنتی بیوتیک های تتراسایکلین هستند. این داروها به واسطه خواص ضد باکتریایی قوی که از خود نشان می دهند قادر هستند تا ضمن از بین بردن عفونت ها، التهاب های موجود در لثه ها را کاهش داده و سلامتی را به محیط دهان برگردانند. فعالیت این آنتی بیوتیک های معروف، به مسدود کردن کلاژناز مربوط می شود و پروتئین هایی که تحلیل برنده استخوان و بافت های همبند هستند را از بین خواهند برد.

آنتی بیوتیک آزیترومایسین

داروی آنتی بیوتیک آزیترومایسین یکی دیگر از داروهای رایجی است که برای رفع عفونت های لثه ای مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع آنتی بیوتیک قادر است باکتری های به وجود آورنده بیماری لثه را از بین برده و رشد آن ها را به حداقل برساند. در مورد افرادی که مصرف سیگار بالایی دارند، بهتر است از این نوع آنتی بیوتیک استفاده شود تا التهابات لثه ای سریع تر و با عوارض کمتری از بین بروند.

درمان بیماری لثه با آنتی بیوتیک

درمان بیماری لثه با آنتی بیوتیک

آنتی بیوتیک مترانیدازول (Flagly)

در مواردی که بیماری لثه فرد خیلی شدید است، بهتر است از آنتی بیوتیک مترانیدازول استفاده شود. البته اگر شدت بیماری و عفونت خیلی زیاد باشد، بر اساس تشخیصی که دندانپزشک می دهد ممکن است فرد مجبور شود مترانیدازول را به همراه یکی از دو آنتی بیوتیک آموکسی سیلین و یا تتراسایکلین مصرف نماید. این کار تاثیر دارویی مترانیدازول را افزایش خواهد داد.

درمان بیماری لثه با آنتی بیوتیک

درمان بیماری لثه با آنتی بیوتیک

آنتی بیوتیک سیپروفلوکساسین

اگر التهاب و بیماری لثه ناشی از باکتری A. actinomycetemcomitans باشد، بهترین گزینه درمانی برای رفع این التهابات آنتی بیوتیک سیپروفلوکساسین است. باکتری یاد شده دارای رشدی کند است؛ اما در نهایت منجر به بیماری های لثه خواهد شد.

آنتی بیوتیک آموکسی سیلین

داروی آموکسی سیلین، در از بین بردن باکتری های مضری که منجر به عفونت می شوند، نقشی ندارد. اما گزینه مناسبی برای مقابله با آن ها بوده و از تشکیل دیواره های باکتریایی در اطراف آن ها جلوگیری می کند. این یعنی به مرور زمان از حجم عفونت کاسته شده و التهابات کمتر می شود. با این حال، با توجه به اینکه باکتری زنده می ماند و همچنان تولید مثل می کند احتمالا بهتر است با داروی دیگری مصرف شود.

درمان بیماری لثه با آنتی بیوتیک

درمان بیماری لثه با آنتی بیوتیک

داروی کلیندامایسین

عفونت های جدی و التهابات شدید لثه ای را باید با داروهایی مانند کلیندامایسین درمان نمود. آنتی بیوتیک کلیندامایسین باعث می شود تا شدت پیشرفت فعالیت باکتری ها کاهش یافته و حجم عفونت به مرور زمان کم شود.

درمان بیماری لثه با آنتی بیوتیک

درمان بیماری لثه با آنتی بیوتیک

چرا مصرف آنتی بیوتیک ها برای رفع بیماری لثه مفید است؟

با توجه به اینکه عمده بیماری های لثه با فعالیت باکتری های مضر در محیط دهان شکل می گیرند، بنابراین در ابتدای مسیر درمان حتما لازم است از نوعی آنتی بیوتیک استفاده شود. مصرف آنتی بیوتیک برای بیماری های لثه کمک می کند تا سطح فعالیت آن ها کاهش پیدا کرده و حتی حجم زیادی از باکتری ها از بین بروند.

مصرف آنتی بیوتیک های موضعی مزیت هایی دارد که باعث می شود برای استفاده از آن ها برای درمان بیماری لثه تمایل و ترغیب بیشتری ایجاد گردد. برای مثال، با توجه به اینکه آنتی بیوتیک در محل مشخصی استفاده می شود، بنابراین تمامی نواحی بدن را تحت تاثیر قرار نمی دهد. همین موضوع منجر به تاثیر مثبت بیشتر دارو و کاهش عوارض آن در بدن خواهد شد.

همچنین، برای مصرف آنتی بیوتیک های موضعی باید این داروها در محل مورد نظر قرار بگیرند و این یعنی می توان از مقدار دوز پایین تری استفاده نمود. در نتیجه، عوارض مصرف آنتی بیوتیک ها تا حد زیادی کاهش پیدا خواهد کرد. ناگفته نماند که تمامی دندانپزشکان باید برای آگاهی بیشتر افراد، هر گونه عارضه جانبی که ممکن است در اثر مصرف آنتی بیوتیک ها به وجود آید را با بیمار در میان بگذارند.

‫5/5 ‫(1 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *