تاثیر ویپ یا همان سیگار های الکترونیکی بر بیماری لثه

در چند سال اخیر محبوبیت سیگار های الکترونیکی در بین مردم سراسر جهان به طرز شگفت آوری افزایش یافته است. بسیاری از مردم به این باور غلط اعتقاد دارند که سیگار های الکترونیکی کم خطرتر از سیگار های معمولی هستند. این در حالی است که مصرف این نوع سیگارها نه تنها کم خطر نیستند بلکه تاثیرات منفی زیادی روی سلامت دهان و دندان افراد می گذارند. با وجودی که سیگار های الکترونیکی تنباکو ندارند اما حاوی نیکوتین هستند و نیکوتین می ‌تواند سلامت کلی بدن را به خطر بیندازد. بسیاری از تحقیقات اخیر روی ارتباط بین بیماری های ریوی و کشیدن سیگار های الکترونیکی متمرکز شده اند.

علاوه بر تاثیرات منفی این سیگارها روی بیماری های ریوی که ممکن است برخی اوقات منجر به مرگ شود، استفاده از این نوع سیگارها  می ‌تواند روی سلامت کلی دهان و دندان و لثه ها نیز تاثیرات منفی بر جای بگذارد. چنانچه شما یکی از افرادی هستید که از سیگار های الکترونیکی استفاده می کنید، پیشنهاد می شود در ادامه‌ی این مطلب با ما همراه باشید و از خطراتی که استعمال این سیگارها برای سلامتیتان دارد، آگاهی پیدا کنید.

ویپ یا سیگار الکترونیکی

ویپ ها یا سیگار های الکترونیکی دستگاهی هستند که با باتری کار می کنند و دود آن ها شبیه بخار آب است، اما این دود حاوی نیکوتین، اسانس و بیش از ۳۰ نوع ماده شیمیایی دیگر است. بنابراین افراد با استنشاق بخار سیگار های الکترونیکی نیکوتین و مواد شیمیایی زیادی را از طریق ریه وارد جریان خون خود می کنند. این سیگارها اشکال مختلفی دارند و به دلیل این که تنباکو در ترکیب آن ها وجود ندارد و دودی تولید نمی کنند، عده ای بر این باورند که برای سلامت انسان بی ضرر هستند. متاسفانه این کاملا باور نادرستی است و نیکوتین موجود در این سیگارها می ‌تواند از طریق استنشاق وارد ریه و جریان خون شود و تاثیرات منفی زیادی روی سلامت بدن می گذارد.

تاثیر سیگار الکترونیکی بر سلامت دهان و دندان

تاثیر سیگار الکترونیکی بر سلامت دهان و دندان

ارتباط بین ویپ یا سیگار های الکترونیکی بر سلامت افراد

همانطور که پیش از این نیز به آن اشاره شد، در سیگار های الکترونیکی به جای تنباکو، نیکوتین مورد استفاده قرار می گیرد. نیکوتین موجود در این سیگارها به وسیله یک بخار منتقل می شود و وارد ریه ‌های مصرف کننده شده، وارد جریان خون شود و بنابراین می‌ تواند روی سلامت کلی بدن تاثیر بگذارد. نحوه مصرف نیکوتین هیچ تاثیر و تفاوتی روی عوارض آن برای سلامت بدن ایجاد نخواهد کرد و همواره این ماده می تواند سلامت کلی بدن افراد را به خطر بیندازد. به عنوان مثال نیکوتین موجود در سیگار های الکترونیکی سلامت دهان و دندان را تحت الشعاع قرار داده، موجب خشک شدن دهان، تحلیل لثه ها، افزایش حساسیت و پوسیدگی دندان ها، ایجاد حفره، تشدید دندان قروچه و ابتلا به بیماری‌ های لثه می شود.

تاثیر سیگار الکترونیکی بر سلامت دهان و دندان

تاثیر سیگار الکترونیکی بر سلامت دهان و دندان

تاثیر سیگار های الکترونیکی روی ناحیه دهان و دندان

مصرف نیکوتین تولید بزاق را در دهان افراد کاهش می دهد. کاهش تولید بزاق موجب می‌ شود ناحیه دهان و دندان پر از پلاک ها و جرم شده، باکتری های مضر در دهان تجمع بیایند. این مسئله احتمال پوسیدگی دندان را به شدت افزایش می دهد. علاوه بر این نیکوتین نوعی ماده محرک است و مصرف آن می تواند عضلات فک را فشرده کرده و موجب بروز دندان قروچه شود. دندان قروچه به دلیل سائیدن و فشردن فک و دندان ها به روی هم موجب آسیب رسیدن به دندان ها و بافت لثه ها شده، می‌ تواند مشکلات جدی ‌تری برای سلامت دهان و دندان به دنبال داشته باشد. در ادامه به طور مجزا تاثیر استفاده از سیگار های الکترونیکی روی بیماری های لثه، دندان ها و زیبایی افراد بررسی خواهد شد.

تاثیر سیگار های الکترونیکی روی لثه ها

نیکوتین موجب کاهش جریان خون در دندان ‌ها و لثه ‌ها می‌ شود. در نتیجه این امر، اکسیژن و مواد مغذی که برای سلامت دندان ها و لثه ها ضروری هستند، به میزان کافی به آن ها نمی رسد. این مسئله موجب از بین رفتن بافت لثه ها شده، در نتیجه لثه ها عقب نشینی پیدا می کنند. لازم است بدانید در برخی موارد افراد هنگام استفاده از سیگار های الکترونیکی دچار خونریزی لثه می شوند. متاسفانه بسیاری از افراد به این مسئله توجه نمی کنند، اما این خونریزی می ‌تواند نشانه وجود التهاب و تورم و بیماری در ناحیه لثه ‌ها باشد. دلیل این اتفاق هم نیکوتین است. به دلیل وجود نیکوتین در سیگار های الکترونیکی، استفاده از ویپ به اندازه سیگار های معمولی می تواند موجب التهاب و تورم لثه ها شود. با تورم لثه ها سطح باکتری های مضر برای سلامت دهان و دندان در ناحیه دهان افزایش می یابد. این مسئله با کمبود بزاق در اثر استفاده از این نوع سیگارها تشدید پیدا می کند. میزان زیاد باکتری های مضر در ناحیه دهان نیز موجب بروز بیماری‌ های لثه می شود. علاوه بر این بوی بد دهان را نیز افزایش می دهد.

تاثیر سیگار الکترونیکی بر سلامت دهان و دندان

تاثیر سیگار الکترونیکی بر سلامت دهان و دندان

تاثیر سیگار های الکترونیکی روی دندان ها

علاوه بر تاثیرات منفی نیکوتین روی سلامت لثه ها، سیگار های الکترونیکی احتمال ایجاد حفره و پوسیدگی در دندان ها را نیز افزایش می دهند. ویپینگ یا استفاده از سیگار های الکترونیکی حساسیت دندان ها را نیز زیاد می کند. این مسئله به این دلیل است که با عقب رفتن لثه ها، بخش هایی از دندان که لایه مینای آن نسبت به سایر بخش ها نازک تر است، در معرض تماس با مواد غذایی قرار می گیرد و بنابراین موجب افزایش حساسیت دندان ها نسبت به خوراکی های سرد و گرم می شود.

تاثیر سیگار های الکترونیکی روی زیبایی

همانطور که در بخش های قبل به آن اشاره شد، سیگار های الکترونیکی احتمال ابتلای افراد به بیماری‌ های لثه را افزایش می ‌دهد و همین مسئله می‌ تواند زمینه‌ساز از دست دادن دندان ها و یا ابتلای افراد به سرطان دهان و دندان شود. دندان ها تاثیر چشمگیری در زیبایی افراد دارند و به همین دلیل از دست دادن دندان ها می تواند زیبایی افراد را به خطر بیندازد. علاوه بر این مسئله، مصرف نیکوتین می ‌تواند لکه های تیره رنگی روی دندان‌ های افراد ایجاد کند که در این صورت لبخند آن ها دیگر زیبایی نخواهد داشت. یکی دیگر از مواردی که روی ظاهر دندان ها می ‌تواند تاثیرگذار باشد، دندان ‌قروچه است، زیرا دندان ‌قروچه می‌تواند موجب شکستن و ساییده شدن سطح دندان ها شده، زیبایی لبخند افراد را از بین ببرد. همین مسئله می ‌تواند زیبایی ظاهری بیمار را تحت تاثیر قرار داده، اعتماد به نفس او را کاهش دهد. بنابراین توصیه می ‌شود در صورتی که از سیگار های الکترونیکی استفاده می کنید، هرچه سریعتر مصرف آن را ترک نمایید.

تاثیر سیگار الکترونیکی بر سلامت دهان و دندان

تاثیر سیگار الکترونیکی بر سلامت دهان و دندان

روش های پیشگیری از بروز بیماری های لثه در اثر استفاده از سیگار های الکترونیکی

متاسفانه هیچ راه حلی به جز ترک استعمال سیگار های الکترونیکی وجود ندارد. به همین دلیل توصیه می شود چنانچه به طور منظم از سیگار های الکترونیکی استفاده می کنید، در صورت مشاهده لثه های قرمز، متورم، حساس و تحریک شده، خونریزی لثه، عقب رفتن لثه و لق شدن دندان ها و بوی بد دهان که حتی با مصرف دهانشویه یا خوشبو کننده نیز برطرف نمی ‌شود، فوراً به یک متخصص لثه مراجعه نمایید. همه این نشانه ها حاکی از وجود بیماری لثه است و در صورت عدم درمان به موقع، عواقب جبران ناپذیری مانند از دست دادن دندان ‌ها را به دنبال خواهد داشت.

سخن نهایی

برخلاف باور عموم که عقیده دارند سیگار های الکترونیکی به دلیل اینکه حاوی تنباکو نیستند برای سلامت انسان بی خطرند، این سیگارها به دلیل داشتن نیکوتین می توانند تاثیرات زیادی روی سلامت افراد خصوصاً ناحیه دهان و دندان آن ها بگذارند. نیکوتین به دلیل تاثیر محرکی که دارد، می ‌تواند احتمال بروز دندان قروچه را افزایش داده و با کاهش بزاق و جریان خون در ناحیه دهان موجب افزایش باکتری های مضر و در نتیجه ابتلای افراد به انواع بیماری های لثه و در نهایت از دست دادن دندان ها شود. به همین دلیل توصیه می شود چنانچه از سیگار های الکترونیکی استفاده می کنید، فوراً نسبت به ترک استعمال این سیگارها اقدام نمایید و سلامت خود را به خطر نیندازید.

‫0/5 ‫(0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *