افزایش مرگ و میر ناشی از کووید-19 با داشتن بیماری لثه

امروزه  مردم سراسر دنیا در حال دست و پنجه نرم کردن با بیماری کووید ۱۹ هستند. برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری می توان از ماسک استفاده کرد و دست ها را مرتب شستشو نمود و در محیط های اجتماعی فاصله گذاری را رعایت کرد. جالب است بدانید بهداشت دهان و دندان در پیشگیری از ابتلا به کووید-19 بسیار موثر است. توجه داشته باشید رعایت بهداشت دهان و دندان می ‌تواند از ابتلا به بیماری کرونا جلوگیری کند، اما مطالعات جدید نشان می دهند که بیماری کووید-19 و بیماری لثه با یکدیگر ارتباط نزدیکی دارند.

این تحقیقات نشان می دهد به دلیل آنکه بیماری لثه موجب ایجاد مشکلات تنفسی می ‌شود، در صورتی که فردی مبتلا به بیماری های لثه ( مانند پریودنتیت) باشد و درگیر بیماری کرونا شود، احتمال بیشتری دارد که با خطر مرگ روبرو شود. رعایت مراقبت های بهداشتی دهان و دندان مانند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن می ‌تواند تا حد زیادی از ابتلا به بیماری ‌های لثه جلوگیری نماید. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با ارتباط بین بیماری لثه و سایر مشکلات جانبی برای بیماران و افزایش خطر مرگ و میر آن ها هنگام ابتلا به بیماری کرونا آشنا شوید.

کووید-19

بیماری کووید-19 که به شکل عمومی به آن کرونا نیز گفته می شود، یک بیماری عفونی است که موجب سندروم حاد تنفسی می شود. شایع ترین علائم ابتلا به این بیماری شامل تب، سرفه و تنگی نفس، احساس خستگی و دردهای عضلانی، گلو درد، حالت تهوع، اسهال و استفراغ است. نرخ مرگ و میر بر حسب سن و سایر شرایط سلامتی بیماران متفاوت است. این ویروس معمولاً از طریق عطسه، سرفه و تماس با افراد آلوده سرایت پیدا می کند و با واکسینه شدن، ماسک زدن، رعایت فاصله اجتماعی و شستشوی دست ها و ضدعفونی کردن آن ها با ژل های حاوی الکل می توان تا حد زیادی از ابتلا به این بیماری جلوگیری نمود.

بیاری لثه و کرونا

بیاری لثه و کرونا

بیماری های لثه

بیماری های لثه بیشتر شامل خونریزی و التهاب لثه ها هستند. چنانچه لثه ها عفونی شوند، این امر می ‌تواند حتی موجب از دست دادن دندان ‌ها شود. متاسفانه بیماری لثه بیماری شایعی در میان مردم سراسر جهان است. خبر خوب این است که با مراقبت های صحیح بهداشتی دهان و دندان می ‌توان از ابتلا به بیماری ‌های لثه جلوگیری نمود و یا در صورت ابتلا و تشخیص به موقع، این بیماری را درمان کرد. علاوه بر این رژیم غذایی فاقد مواد مغذی و سرشار از مواد قندی و کربوهیدرات احتمال ابتلا به عفونت و بیماری ‌های لثه را افزایش می ‌دهد. علاوه بر این بیماری ‌هایی مانند دیابت و مصرف دخانیات نیز افراد را بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌ های لثه قرار می ‌دهد. توصیه می ‌شود برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های لثه مراقبت های بهداشتی دهان و دندان را به درستی انجام داده، از نخ دندان و مسواک و دهان شویه برای پاکیزه کردن دهان و دندان استفاده شود.

پروتئین کشنده و طوفان سیتوکین

مطالعاتی که توسط دکتر شروین ملایم بنیانگذار مجله تحقیقات دندانپزشکی  UCLA  و دکتر کارلا پونتز دانشمند و محقق در زمینه مراقبت های بهداشتی در آفریقای جنوبی انجام شد، نشان داد یک نوع پروتئین کشنده با عنوان IL-6 وجود دارد که در بدن بیماران مبتلا به بیماری های لثه آزاد می شود. در نتیجه این پروتئین می ‌تواند به ریه ها منتقل شده، موجب التهاب و تحریک ریه ها شود. بنابراین پروتئین های IL-6 می توانند به بافت ریه ها بچسبند و موجب طوفان سیتوکین شوند. طوفان سیتوکین واکنش بیش از حد سیستم ایمنی بدن به یک عامل خارجی است که منجر به التهاب شدید بافت ریه‌ ها می‌ شود. در نتیجه با توجه به این که شایع ‌ترین مشکل در بیماران مبتلا به کووید-19 مشکلات تنفسی است، وجود بیماری های لثه می ‌تواند احتمال طوفان سیتوکین در آن ها را به شدت افزایش دهد.

افزایش احتمال استفاده از ونتیلاتور ( دستگاه تنفس مصنوعی) و مرگ

همانطور که در بخش قبلی به آن اشاره شد، بیماران مبتلا به کووید-19 که سابقه بیماری لثه داشته باشند، دارای پروتئین

IL-6 هستند که همین مسئله ۲۲ برابر احتمال نیاز به دستگاه تنفس مصنوعی را در این بیماران، افزایش می دهد. بر اساس گزارشی که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها ارائه کرده است، هشتاد درصد بیماران مبتلا به کرونا که از دستگاه تنفس مصنوعی ( ونتیلاتور ) استفاده کرده بودند، جان خود را از دست ‌دادند. با وجودی که تحقیقات زیادی در این زمینه انجام گرفته است، اما هنوز نمی توان پیش بینی ای در خصوص احتمال افزایش ابتلا به بیماری کووید-19 ارائه کرد. با این وجود شواهد حاکی از آن است که بیماران با هر سن و جنسی چنانچه بیماری لثه داشته باشند و مبتلا به کرونا شوند، احتمال مرگ و میر آن ها افزایش می یابد.

بیاری لثه و کرونا

بیاری لثه و کرونا

محافظت از گروه های آسیب پذیر

در نتیجه مطالعات انجام گرفته در زمینه وجود ارتباط بین بیماری های لثه و ابتلا به کووید-19 ، محققان درخواست کردند تا گروه های آسیب پذیر مانند افراد مسن و بیماران بستری در بیمارستان ها، تحت غربالگری های منظم دندان پزشکی قرار بگیرند، تا قبل از مبتلا شدن به بیماری کووید-19 ، در صورت وجود، بیماری لثه آن ها شناسایی شده و هرچه سریع تر درمان آغاز شود. با توجه به اینکه سالمندان قشر آسیب پذیری نسبت به بیماری های لثه هستند، متاسفانه بیشترین مرگ و میر در اثر ابتلا به بیماری کرونا نیز مربوط به این دسته از بیماران خصوصاً افرادی بالای ۶۵ سال گزارش شده است.

بیاری لثه و کرونا

بیاری لثه و کرونا

روش های پیشگیری

محققان توصیه می ‌کنند همه افراد بدون در نظر گرفتن سن و جنس مراقبت های بهداشتی دهان و دندان را به خوبی انجام دهند و از مصرف زیاد مواد قندی و کربوهیدرات که زمینه را برای رشد باکتری ها در دهان و دندان فراهم می کند، جلوگیری نمایند. علاوه بر این محققان توصیه می ‌کنند که روزانه به طور مرتب ویتامین سی، ویتامین دی 3 و زردچوبه مصرف کنند تا از ابتلا به کرونا جلوگیری شود. توجه داشته باشید این کار به طور مستقیم از ابتلا به کووید-19 جلوگیری نمی ‌کند اما احتمال نیاز به استفاده از ونتیلاتور در صورت ابتلا به کرونا و مرگ بیمار را به شدت کاهش می دهد. با توجه به احتمال تاثیر بیماری لثه در کشنده بودن ابتلا به بیماری کرونا توصیه می ‌شود به طور منظم برای معاینات دندانپزشکی به دندانپزشک مراجعه کنید و جان خود را نجات دهید.

بیاری لثه و کرونا

بیاری لثه و کرونا

معاینات دندانپزشکی تعیین کننده بیماری لثه

توجه داشته باشید رعایت مراقبت های بهداشتی مانند مسواک زدن به طور منظم، نخ دندان کشیدن و استفاده از دهانشویه نقش زیادی در کاهش ابتلا به بیماری های لثه دارد. اما نکته حائز اهمیت، لزوم حداقل دو بار مراجعه در سال به یک پریودنتیست برای معاینه سلامت لثه ها است. چنانچه لثه ها قرمز و متورم باشند یا حساس شده فوراً هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن دچار خونریزی شوند، احتمال دارد فرد دچار بیماری لثه باشد. در صورت مشاهده این علائم توصیه می ‌شود خیلی سریع به یک دندانپزشک مراجعه کرده، دندان‌ ها و لثه های خود را معاینه کنید و از وخیم شدن بیماری لثه و التهاب آن جلوگیری نمایید.

‫0/5 ‫(0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *