چه ارتباطی بین پوکی استخوان و انجام فرآیند ایمپلنت وجود دارد؟

همان طوری که قبلاً و در مقالات قبلی برایتان شرح دادیم فرآیند ایمپلنت روش درمانی جهت درمان دندان های از دست رفته می باشد. در واقع به منظور انجام ایمپلنت پیچ فلزی درون استخوان های فک جایگذاری می شود و روکشی متناسب با دندان های فرد بر روی آن قرار می گیرد. حال برخی افراد که مستعد استفاده از فرآیند ایمپلنت هستند به بیماری پوکی استخوان مبتلا هستند. روش درمانی ایمپلنت برای این افراد باید چگونه انجام شود؟ آیا افراد مبتلا به بیماری پوکی استخوان می توانند دندان های خود را ایمپلنت کنند؟ اگر با وجود ابتلا به بیماری پوکی استخوان دندان هایمان را ایمپلنت کنیم چه پیش می آید؟ احتمالاً هم اکنون چنین سؤالاتی ذهن شما را نیز به خود مشغول کرده است. با ما همراه باشید تا به پاسخ سؤالات ذهنی خود دسترسی پیدا کنید.

ایمپنت در بیماران پوکی استخوان

ایمپنت در بیماران پوکی استخوان

شرح کاملی از بیماری پوکی استخوان

همه ما می دانیم که پوکی استخوان مربوط به عملکرد و تضعیف قدرت استخوان ها می باشد. در واقع استخوان ها قدرت و استحکام خود را از دست می دهند و ممکن است با کوچک ترین ضربه ای دچار تخلخل شوند و بشکنند. بیماری پوکی استخوان به تمام استخوان های اعضای بدن آسیب وارد می کند و استخوان های فک از این قضیه مستثنی نیستند. لازم به ذکر است که بیماری پوکی استخوان در خانم ها بسیار رایج تر از آقایان است. دلیل این امر گذراندن دوره شیردهی و بارداری خانم ها می باشد. کاهش توده استخوانی از جمله علائم اولیه این بیماری به شمار می رود. بسیاری از افراد معتقد هستند که اگر فردی به بیماری پوکی استخوان مبتلا شود دیگر نمی تواند دندان های خود را ایمپلنت کند. ما در این مقاله قصد داریم به شما بگوییم اگر چه با تأثیرگذاری بیماری پوکی استخوان بر روی استخوان های فک کاملاً موافق هستیم اما این امر سبب ممانعت از انجام فرآیند ایمپلنت نخواهد شد.

ایمپنت در بیماران پوکی استخوان

ایمپنت در بیماران پوکی استخوان

بیماران مبتلا به پوکی استخوان و مستعد بهره گیری از ایمپلنت

اگر فردی به بیماری پوکی استخوان مبتلا شود قطعاً تمام استخوان های بدن وی دچار تحلیل خواهد شد. به همین منظور لازم است داروهایی جهت درمان این عارضه استفاده شود و آن داروها چیزی نیست جز بیس فسفونات ها. اگر دندان شما دچار شکستگی شده یا دندان خود را از دست داده اید بهتر است نزد متخصص و جراح ایمپلنت بروید. او به خوبی فک و دندان های شما را بررسی خواهد کرد. در صورتی که تراکم استخوان های فک شما به اندازه کافی نباشد لازم است دندانپزشک برای شما داروهایی را جهت درمان این عارضه تجویز کند.

پس از آن که فرد داروها را مصرف کرد و استحکام استخوان های فک او به حد نرمالی رسید قطعاً دندانپزشک قادر خواهد بود از روش درمانی ایمپلنت برای بیمار استفاده کند. جالب است بدانید در برخی تحقیقات انجام شده گفته شده است که انجام فرآیند ایمپلنت می تواند به افزایش استحکام استخوان های فک نیز تأثیرگذار باشد؛ بنابراین لازم است بگوییم در صورتی که به بیماری پوکی استخوان مبتلا هستید و قصد انجام ایمپلنت را دارید در انتخاب متخصص جراحی لثه و ایمپلنت خود دقت کنید. یک جراح ایمپلنت حرفه ای قادر است به بهترین نحو ممکن دندان های شما را ایمپلنت کند بدون اینکه آسیب جدی به فک و استخوان های فک شما وارد شود.

ایمپنت در بیماران پوکی استخوان

ایمپنت در بیماران پوکی استخوان

چه زمانی نمی توانیم از فرآیند ایمپلنت گذاری استفاده کنیم؟

همان طوری که در بالا اشاره کردیم در صورتی که از بیماری پوکی استخوان رنج می برید، با انتخاب یک جراح ایمپلنت متبحر قادر هستید بدون هیچ گونه خدشه ای فرآیند ایمپلنت گذاری را بر روی دندان های خود انجام دهید؛ اما اگر فرد به بیماری های خاصی از جمله بیماری حاد کلیوی یا بیماری های قلبی مانند سکته قلبی و دیابت و… مبتلا شده باشد باید با نظر متخصص از انجام ایمپلنت دندان هایش خودداری کند. افرادی که از اختلالات هورمونی رنج می برند نباید دندان های خود را ایمپلنت کنند. اگر فردی به مصرف مواد مخدر و دخانیات و همچنین مصرف بیش از حد الکل اعتیاد دارد به هیچ وجه نباید از ایمپلنت استفاده کند. لازم به ذکر است اگر فردی به عارضه نرمی استخوان مبتلا شده است نباید از فرآیند ایمپلنت گذاری جهت جایگزینی دندان های از دست رفته خود استفاده کند. جالب است بدانید اگر مدت زمان طولانی در حال استفاده از داروهای تزریقی یا خوراکی بیس فوسفونات ها هستید به هیچ عنوان نباید از ایمپلنت استفاده کنید.

استخوان های ضعیف شده فک و انجام ایمپلنت دندان

همان طوری که می دانید اگر فردی در حالت عادی به سر ببرد لازم است پس از کشیدن دندان و خارج نمودن آن از دهان، فرآیند ایمپلنت و جایگذاری دندان را استفاده کند. اگر جایگذاری دندان به موقع انجام نشود قطعاً استخوان های فک ضعیف می شوند. از این رو انجام فرآیند ایمپلنت بر روی فکی با استخوان های ضعیف ممکن نخواهد بود؛ بنابراین بهتر است قبل از آن که آسیبی به استخوان های فک وارد شود فرآیند ایمپلنت را بر روی دندان ها انجام دهید. در غیر این صورت لازم است دندانپزشک در ابتدا استخوان های فک را بازسازی کند و در صورت نیاز پیوند استخوان فک را انجام دهد و پس از آن به دنبال انجام ایمپلنت و جایگذاری دندان برود.

ایمپنت در بیماران پوکی استخوان

ایمپنت در بیماران پوکی استخوان

چگونه می توان تشخیص داد به بیماری پوکی استخوان مبتلا هستیم یا خیر؟

اگر مدتی است که استخوان های شما درد می کند یا در عملکرد آن ها متوجه ضعفی شده اید لازم است به پزشک متخصص ارتوپدی مراجعه کنید. در آن جا پزشک معالج از شما سؤالات متداولی جهت عملکرد استخوان ها خواهد پرسید. پس از آن نوبت به انجام آزمون تراکم استخوان می شود. پزشک متخصص ارتوپدی به کمک این روش قادر خواهد بود بدون هیچ گونه دردی عارضه پوکی استخوان را در بدن فرد مبتلا تشخیص دهد. اگر پاسخ این تست مثبت شد لازم است جهت تشخیص نوع درمان از تست های دیگری استفاده شود. تراکم سنجی استخوان و بررسی میزان مواد معدنی موجود در آن به کمک رادیوگرافی از جمله اقداماتی است که می توان به منظور تشخیص درمان این عارضه به کار گرفت‌.

چگونه می توان پوکی استخوان را درمان کرد؟

در وحله اول باید بگوییم که به هیچ عنوان نگذارید با انجام عادات نادرست به بیماری پوکی استخوان مبتلا شوید؛ اما اگر به هر دلیلی به این بیماری مبتلا شدید حتماً غذاها و مکمل های کلسیم دار استفاده کنید. ورزش کردن به منظور رسیدن به وزن متعادل می تواند از بروز عوارض خطرناک بعدی جلوگیری کند. مراجعه به پزشک متخصص ارتوپدی و استفاده از داروهای بیس فسفونات ها می تواند در درمان این عارضه کمک کننده باشد. جالب است بدانید با بهره گیری از روش درمانی میدان الکترومغناطیسی به درمان این عارضه کمک خواهید کرد. در این روش درمانی در واقع برای شما یک میدان الکترومغناطیسی ایجاد می شود که به کمک آن می توان سطح BMD و میزان تراکم استخوان ها را افزایش داد. داروهایی همچون بیس فسفونات ها می توانند سبب بازسازی بافت از دست رفته استخوان ها شوند. روش درمانی این داروها به این صورت است که به محض وارد شدن به بدن در قسمت های که استخوان تحلیل شده است جذب می شوند و شروع به بازسازی آن قسمت می کند. خوشبختانه تأثیر این داروها به صورت طولانی مدت بر روی استخوان های تحلیل شده باقی می ماند.

‫0/5 ‫(0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *