آیا کاشت ایمپلنت دندان در دوران بارداری نیز قابل انجام است؟

دوران بارداری وضعیت جسمانی زنان را به میزان زیادی تحت تاثیر قرار می ‌دهد. از جمله تاثیرات دوران بارداری روی سلامت دهان و دندان بانوان می‌ توان به التهابات لثه‌ ها و تورم خفیف تا شدید در ناحیه لثه‌ ها و بروز عفونت اشاره کرد. معمولاً حدود ۳۰ تا نزدیک به ۱۰۰ درصد زنان باردار در دوران بارداری با مشکلات دهان و دندان از جمله خونریزی و التهاب لثه ‌ها رو به رو می ‌شوند.

متاسفانه ممکن است در صورت ‌عدم رسیدگی به موقع، این بانوان تعدادی از دندان­ های خود را در اثر عفونت و پوسیدگی از دست دهند. همچنین یک باور غلط در میان مردم وجود دارد که زن باردار به هیچ عنوان نباید تحت اقدامات درمانی برای بهبود سلامت خود قرار بگیرد زیرا این روش ‌های درمانی به سلامت جنین آسیب می­ رساند.

در این مطلب قصد داریم به فرایند کاشت ایمپلنت دندانی در دوران بارداری بپردازیم و ببینیم در صورتی که شرایط اضطراری برای یک زن باردار وجود داشته باشد، آیا می‌ تواند اقدام به کاشت ایمپلنت ‌های دندانی نماید و در این صورت عوارض آن چه خواهد بود؟

عده ‌ای از پزشکان استفاده از ایمپلنت ‌های دندانی در دوران بارداری را تایید نمی ‌کنند و توصیه می ‌کنند در صورتی که کاشت ایمپلنت ‌های دندانی برای یک زن باردار ضروری و اورژانسی نیست، این عمل را نه ماه به تعویق بیندازند و پس از زایمان اقدام به درمان دهان و دندان مادر نمایند. با ما همراه باشید تا در ادامه با جزئیات این مسئله بیشتر آشنا شوید.

کاشت ایمپلنت دندان در بارداری

کاشت ایمپلنت دندان در بارداری

ممنوعیت های دوران بارداری

سلامت مادر باردار در دوران بارداری به سلامت جنین او ارتباطی مستقیم دارد، لذا مراقبت از مادر باردار در این دوران از اهمیت ویژه ای برخوردار است. موارد خطر افرین برای سلامت مادر باردار و جنین شامل موار زیر می شود:

  • مصرف مواد مخدر نظیر سیگار و الکل
  • قرار گرفتن در معرض تشعشعات مضر مانند اشعه ایکس و امواج ماکروویو
  • مصرف مواد غذایی مضر مانند ؛ چای، نوشابه و گوشت خام یا نیمه پخته
  • قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مانند ضدعفونی کننده ها، شوینده ها و سموم گشاهی یا حشره کش ها
  • مصرف خودسرانه انواع داروها خصوصا مسکن و آنتی بیوتیک
  • قرار گرفتن در شرایط استرس زا و هیجانی

ایمپلنت ‌های دندانی

کاشت ایمپلنت ‌های دندانی یکی از بهترین و کم خطر‌ترین روش ‌ها برای جایگزینی دندان ‌های از دست رفته بیماران است. در این روش یک استوانه فلزی یا پایه درون استخوان فک قرار می گیرد و یک روکش شبیه دندان مصنوعی روی این پیچ قرار خواهد گرفت.

برای کاشت ایمپلنت دندانی باید یک بار برای جایگذاری پیچ ایمپلنت در استخوان فک به دندان پزشک مراجعه کرد و بار دوم برای قرار دادن روکش روی پیچ  اقدام نمود. توجه داشته باشید این دو مرحله با فاصله حداقل سه ماه اتفاق می ‌افتد، زیرا در این فاصله باید استخوان فک و ایمپلنت‌ های دندانی جوش بخورد و کاملا به یک­ دیگر متصل شود تا عمل کاشت ایمپلنت دندانی با موفقیت رو به رو شود.

کاشت ایمپلنت دندان در بارداری

کاشت ایمپلنت دندان در بارداری

آیا پزشکان کاشت ایمپلنت‌ های دندانی را برای زنان باردار تایید می ‌کنند؟

همانطور که پیش از این نیز به آن اشاره شد در صورتی که کاشت ایمپلنت ‌های دندانی یکی از کم خطر‌ترین و ایمن ‌ترین روش‌ ها برای جایگزینی دندان ‌های از دست رفته بیماران است با این وجود عده ‌ای از پزشکان به دلیل وضعیت خاص زنان باردار توصیه نمی‌ کنند که مادران باردار برای جایگزینی دندان ‌های از دست رفته خود در طول دوران بارداری اقدام به کاشت ایمپلنت دندانی نمایند.

یکی از دلایل این پزشکان این است که؛ در دوران بارداری تغییرات هورمونی در بدن زنان به شدت افزایش پیدا می ‌کند و این تغییرات هورمونی روی سلامت کلیه ارگان ‌های بدن تاثیر می‌ گذارد و از جمله تاثیرات این تغییرات هورمونی می ‌توان به کند شدن روند اتصال ایمپلنت به استخوان فک اشاره کرد.

توجه داشته باشید برای اتصال ایمپلنت به استخوان فک باید کلسیم لازم در بدن بیمار وجود داشته باشد اما با توجه به اینکه جنین در دوران بارداری برای تکامل خود از بدن مادر مواد معدنی لازم از جمله کلسیم را دریافت می‌ کند، این امر می ‌تواند موجب بروز اختلالاتی در روند اتصال استخوان فک و ایمپلنت‌ های دندانی شود.

مسئله‌ حائز اهمیت دیگر این است که متخصص ایمپلنتولوژی در طول عمل کاشت ایمپلنت‌ های دندانی باید چندین بار دهان و دندان بیمار را با استفاده از تصویر برداری با اشعه ایکس مورد بررسی قرار دهد تا وضعیت استخوان فک و ایمپلنت کاشته شده را به خوبی بررسی کند، بنابراین با توجه به اینکه اشعه ایکس روی جنین تاثیر منفی می­گذارد، همواره پزشکان توصیه می ‌کنند بهتر است کاشت ایمپلنت ‌های دندانی را به بعد از دوران بارداری موکول کرد.

علاوه بر این آخرین نکته ‌ای که موجب می‌ شود پزشکان از تایید کاشت ایمپلنت ‌های دندانی در دوران بارداری سر باز بزنند، ضرورت استفاده از داروهای مسکن و آنتی بیوتیک ‌ها است که پس از کاشت ایمپلنت دندانی برای کاهش درد و جلوگیری از بروز عفونت باید توسط بیمار مصرف شود. مصرف این داروها در دوران بارداری برای مادر باردار ممنوع است زیرا می ‌تواند از طریق خون وارد بدن جنین شده سلامت جنین را به خطر بیندازد.

اما با در نظر گرفتن همه این مسائل ممکن است برای یک بیمار شرایط اورژانسی پیش بیاید. آیا در شرایط ضروری نیز مادر باردار نمی ‌تواند اقدام به کاشت ایمپلنت ‌های دندانی نماید؟

کاشت ایمپلنت دندان در بارداری

کاشت ایمپلنت دندان در بارداری

کاشت ایمپلنت ‌های دندانی در شرایط اورژانسی برای مادران باردار

ممکن است وضعیت مادر باردار از نظر مشکلات و سلامت دهان و دندان به گونه‌ ای باشد که پزشک تشخیص دهد باید مادر باردار به صورت کاملاً اورژانسی اقدام به کاشت ایمپلنت ‌های دندانی نماید. با توجه به اینکه در سه ماهه اول بارداری رشد جنین به سرعت اتفاق می ‌افتد،  قرار گرفتن تحت درمان اشعه ایکس و یا مصرف داروهای مسکن و آنتی بیوتیک می ‌تواند به شدت به جنین آسیب بزند.

به همین دلیل پزشکان توصیه می ‌کنند بهتر است کاشت ایمپلنت‌ های دندانی در سه ماهه دوم بارداری و حتماً تحت نظر پزشک متخصص اتفاق بیفتد. همچنین برای مادران باردار یک سری لباس‌ های مخصوص و محافظ نسبت به اشعه ایکس مورد استفاده قرار می ‌گیرد ( شکم بند). توجه داشته باشید تابش اشعه ایکس به قدری برای سلامت جنین خطرناک است که حتی با وجودی که هنگام عکس برداری از دهان و دندان، شکم مادر تحت تاثیر اشعه قرار نمی ‌گیرد، با این وجود حتما باید از شکم بندهای محافظ هنگام عکس برداری با اشعه‌ ایکس استفاده شود تا از هر نظر سلامت جنین تحت حفاظت قرار بگیرد.

در سه ماهه سوم بارداری نیز جنین وزن می ­گیرد و در نتیجه مادر باردار سنگین می ‌شود. سنگین شدن زن باردار موجب می ‌شود فعالیت ‌های روزانه و نشست و برخاست برای او به شدت مشکل شود و همین مسئله می ‌تواند موجب شود مادر باردار ‌نتواند برای مدت طولانی روی صندلی دندانپزشکی بنشیند و تحت عمل جراحی قرار بگیرد. بنابراین توصیه می‌ شود در صورتی که به دلیل وجود شرایط اورژانسی نتوان کاشت ایمپلنت‌ های دندانی را به بعد از زایمان موکول کرد، از متخصص معالج بخواهید در سه ماهه دوم بارداری و با در نظر گرفتن تمام جوانب احتیاط اقدام به کاشت ایمپلنت ‌های دندانی برای مادر باردار نماید.

کاشت ایمپلنت دندان در بارداری

کاشت ایمپلنت دندان در بارداری

بهترین زمان برای کاشت ایمپلنت در مادران باردار

توجه داشته باشید همانطور که پیش از این نیز به آن اشاره شد، بهترین زمان اقدام به کاشت ایمپلنت ‌های دندانی با توجه به خطراتی که داروهای آنتی بیوتیک و مسکن و اشعه ایکس برای جنین و مادر باردار به همراه دارد، بعد از زایمان است.

به این منظور توصیه می‌ شود پس از زایمان زمانی که شرایط سلامت مادر باردار به گونه ‌ای بود که بتواند برای مدت طولانی روی صندلی دندانپزشکی بنشیند، اقدام به کاشت ایمپلنت ‌های دندانی نماید. البته عده‌ ای از پزشکان بیان می‌ کنند حتی در دوران شیردهی نیز نباید مادر باردار تحت تابش پرتو ایکس قرار بگیرد و یا آنتی‌بیوتیک مصرف کند زیرا این داروها می ‌تواند از طریق شیر وارد بدن نوزاد شود.

به همین دلیل توصیه می‌ شود قبل از اقدام به کاشت ایمپلنت دندان، حتماً با یک متخصص دندانپزشک و ایمپلنتولوژی در خصوص شرایط مادر باردار مشورت نموده، با در نظر گرفتن شرایط بارداری، شرایط دهان و دندان و تغذیه مادر باردار، بهترین زمان برای انجام عمل کاشت ایمپلنت ‌های دندانی با بالاترین میزان موفقیت تعیین شود.

توجه داشته باشید که حتی اگر کاشت ایمپلنت ‌های دندانی را به بعد از زمان زایمان موکول کنند نیز باید به صورت مرتب و حداقل هر سه ماه یک بار برای معاینه دهان و دندان و بررسی پیشرفت بیماری و یا عفونت لثه ‌ها و التهاب آن ‌ها به یک متخصص دندانپزشک مراجعه شده و در صورت لزوم کارهای سطحی دندانپزشکی روی دندان ‌های مادر باردار طی دوران بارداری انجام شود تا مانع از گسترش پوسیدگی و عفونت در ناحیه دهان و دندان زنان باردار شود.

کاشت ایمپلنت دندان در بارداری

کاشت ایمپلنت دندان در بارداری

اقدامات دندانپزشکی کم خطر در دوران بارداری

همانطور که در مطالب گفته شده تا کنون نیز به آن اشاره شده است، برخی از اقدامات دندان پزشکی مانند ترمیم و پرکردن برای مادر باردار ایمن و کم خطر است.

در ادامه سایر اقدامات کم خطر دندانپزشکی در دوران بارداری نیز به شما معرفی خواهد شد تا با خیال راحت بتوانید حتی در این شرایط خاص هم از این امکانات بهره ببرید:

  • استفاده از برخی آنتی بیوتیک های کم خطر در دوران بارداری مانند پنی سیلین، آموکسی سیلین و کلیندامایسین.
  • پر کردن دندان و ترمیم های ظاهری به منظور پیشگیری از عفونت
  • استفاده از لیدوکائین. دقت داشته باشید این دارو می تواند از طریق جفت هم عبور کند با این وجود عده ای مصرف این دارو را برای مادر باردار بی خطر در نظر می گیرندو بنابراین بهتر است قبل از مصرف این دارو حتما با متخصص زنان و زایمان مشورت شود.

نکات بهداشتی حائز اهمیت در دوران بارداری

رعایت بهداشت دهان و دندان خصوصا در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی بدن مادر بسیار حائز اهمیت است. با رعایت بهداشت می توان از التهاب و عفونت و همچنین خونریزی لثه ها که یک مشکل شایع در دوران بارداری محسوب می شود، جلوگیری کرد.

در ادامه برخی از نکات حائز اهمیت در رعایت بهداشت دهان و دندان به شما معرفی خواهد شد:

  • مراجعه منظم ( حداقل هر سه ماه یک بار) برای معاینه دهان و دندان به یک متخصص دندانپزشک
  • مسواک زدن به طور مرتب و حداقل روزی دو بار
  • استفاده روزانه از نخ دندان
  • استفاده از دهانشویه های غیر الکلی حاوی فلوراید و غرغره اب و نمک
  • کاهش مصرف شیرنی جات و داشتن رژیم غذایی سالم و مقوی

توجه داشته باشید چنانچه مادر باردار صبح ها حالت تهوع داشته و استفراغ می کند، حتما با استفاده از محلول حاوی یک قاشق جوش شیرین و اب ولرم دهان خود را شست و شو دهد تا اسیدیته دهان را کاهش داده و از پوسیدگی دندان ها جلوگیری کند.

نتیجه گیری

با توجه به تغییرات هورمونی و شرایط خاص دوران بارداری از نظر مصرف دارو و قرار گرفتن تحت درمان اشعه ایکس، ممکن است کاشت ایمپلنت ‌های دندانی در دوران بارداری با موفقیت روبرو نشود و یا برای سلامت جنین خطر آفرین باشد.

بنابراین عده زیادی از متخصصین ایمپلنتولوژی توصیه می ‌کنند برای اقدام به کاشت ایمپلنت‌ های دندانی پس از زایمان به این افراد مراجعه شود و در دوران بارداری تنها با اقدامات سطحی دندان پزشکی مانند جرم گیری و ترمیم، سلامت دهان و دندان مادر باردار را بهبود بخشید.

وم بارداری و با در نظر گرفتن تمام جوانب احتیاط اقدام به کاشت ایمپلنت ‌های دندانی برای مادر باردار نماید.

بهترین زمان برای کاشت ایمپلنت در مادران باردار

توجه داشته باشید همانطور که پیش از این نیز به آن اشاره شد، بهترین زمان اقدام به کاشت ایمپلنت ‌های دندانی با توجه به خطراتی که داروهای آنتی بیوتیک و مسکن و اشعه ایکس برای جنین و مادر باردار به همراه دارد، بعد از زایمان است.

به این منظور توصیه می‌ شود پس از زایمان زمانی که شرایط سلامت مادر باردار به گونه ‌ای بود که بتواند برای مدت طولانی روی صندلی دندانپزشکی بنشیند، اقدام به کاشت ایمپلنت ‌های دندانی نماید. البته عده‌ ای از پزشکان بیان می‌ کنند حتی در دوران شیردهی نیز نباید مادر باردار تحت تابش پرتو ایکس قرار بگیرد و یا آنتی‌بیوتیک مصرف کند زیرا این داروها می ‌تواند از طریق شیر وارد بدن نوزاد شود.

به همین دلیل توصیه می‌ شود قبل از اقدام به کاشت ایمپلنت دندان، حتماً با یک متخصص دندانپزشک و ایمپلنتولوژی در خصوص شرایط مادر باردار مشورت نموده، با در نظر گرفتن شرایط بارداری، شرایط دهان و دندان و تغذیه مادر باردار، بهترین زمان برای انجام عمل کاشت ایمپلنت ‌های دندانی با بالاترین میزان موفقیت تعیین شود.

توجه داشته باشید که حتی اگر کاشت ایمپلنت ‌های دندانی را به بعد از زمان زایمان موکول کنند نیز باید به صورت مرتب و حداقل هر سه ماه یک بار برای معاینه دهان و دندان و بررسی پیشرفت بیماری و یا عفونت لثه ‌ها و التهاب آن ‌ها به یک متخصص دندانپزشک مراجعه شده و در صورت لزوم کارهای سطحی دندانپزشکی روی دندان ‌های مادر باردار طی دوران بارداری انجام شود تا مانع از گسترش پوسیدگی و عفونت در ناحیه دهان و دندان زنان باردار شود.

کاشت ایمپلنت دندان در بارداری

کاشت ایمپلنت دندان در بارداری

اقدامات دندانپزشکی کم خطر در دوران بارداری

همانطور که در مطالب گفته شده تا کنون نیز به آن اشاره شده است، برخی از اقدامات دندان پزشکی مانند ترمیم و پرکردن برای مادر باردار ایمن و کم خطر است.

در ادامه سایر اقدامات کم خطر دندانپزشکی در دوران بارداری نیز به شما معرفی خواهد شد تا با خیال راحت بتوانید حتی در این شرایط خاص هم از این امکانات بهره ببرید:

          استفاده از برخی آنتی بیوتیک های کم خطر در دوران بارداری مانند پنی سیلین، آموکسی سیلین و کلیندامایسین.

          پر کردن دندان و ترمیم های ظاهری به منظور پیشگیری از عفونت

          استفاده از لیدوکائین. دقت داشته باشید این دارو می تواند از طریق جفت هم عبور کند با این وجود عده ای مصرف این دارو را برای مادر باردار بی خطر در نظر می گیرندو بنابراین بهتر است قبل از مصرف این دارو حتما با متخصص زنان و زایمان مشورت شود.

کاشت ایمپلنت دندان در بارداری

کاشت ایمپلنت دندان در بارداری

نکات بهداشتی حائز اهمیت در دوران بارداری

رعایت بهداشت دهان و دندان خصوصا در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی بدن مادر بسیار حائز اهمیت است. با رعایت بهداشت می توان از التهاب و عفونت و همچنین خونریزی لثه ها که یک مشکل شایع در دوران بارداری محسوب می شود، جلوگیری کرد.

در ادامه برخی از نکات حائز اهمیت در رعایت بهداشت دهان و دندان به شما معرفی خواهد شد:

          مراجعه منظم ( حداقل هر سه ماه یک بار) برای معاینه دهان و دندان به یک متخصص دندانپزشک

          مسواک زدن به طور مرتب و حداقل روزی دو بار

          استفاده روزانه از نخ دندان

          استفاده از دهانشویه های غیر الکلی حاوی فلوراید و غرغره اب و نمک

          کاهش مصرف شیرنی جات و داشتن رژیم غذایی سالم و مقوی

توجه داشته باشید چنانچه مادر باردار صبح ها حالت تهوع داشته و استفراغ می کند، حتما با استفاده از محلول حاوی یک قاشق جوش شیرین و اب ولرم دهان خود را شست و شو دهد تا اسیدیته دهان را کاهش داده و از پوسیدگی دندان ها جلوگیری کند.

نتیجه گیری

با توجه به تغییرات هورمونی و شرایط خاص دوران بارداری از نظر مصرف دارو و قرار گرفتن تحت درمان اشعه ایکس، ممکن است کاشت ایمپلنت ‌های دندانی در دوران بارداری با موفقیت روبرو نشود و یا برای سلامت جنین خطر آفرین باشد.

بنابراین عده زیادی از متخصصین ایمپلنتولوژی توصیه می ‌کنند برای اقدام به کاشت ایمپلنت‌ های دندانی پس از زایمان به این افراد مراجعه شود و در دوران بارداری تنها با اقدامات سطحی دندان پزشکی مانند جرم گیری و ترمیم، سلامت دهان و دندان مادر باردار را بهبود بخشید.

‫0/5 ‫(0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *