علت زرد شدن دندان ها و راهکارهای درمان آنها

در این نوشته می خوانید:

آیا دندان های زرد دارید؟ آیا به این فکر می کنید که چه چیزی باعث زرد شدن دندان ها می شود، حتی اگر بهداشت دهان را به صورت بی عیب و نقص رعایت می کنید؟ طبیعی است که مراقب لبخند خود باشید، اما زرد بودن یا سفید نبودن دندان ها لزوماً نشانه عدم سلامت دهان و دندان ها نیستند.

عوامل زیادی هستند که باعث تغییر رنگ دندان ها می شوند. برخی تحت کنترل شما هستند، اما برخی دیگر خیر.

برای یافتن راه حل ها و پاسخ به پرسش های زیر، به خواندن این مقاله ادامه دهید:

  • چرا دندان ها زرد می شوند؟
  • چگونه دندان های زرد را تمیز کنیم؟
  • علت زرد شدن دندان در کودکان چیست؟
  • چگونه از شر لکه های دندان ها خلاص شویم؟
  • چگونه دندان های لکه دار را به طور طبیعی سفید کنیم؟
  • رنگ دندان های طبیعی شما چگونه باید باشد؟
  • دندان های زرد رنگ بعد از بریس ها

بنابراین دریابید که چه چیزی باعث زرد شدن دندان ها می شود، و چگونه دندان های زرد خود را دوباره سفید کنید. با تعداد زیاد راه حل های مختلف موجود، چه طبیعی و چه شیمیایی، امیدواریم راه حلی را پیدا کنید که برای شما مفید باشد تا بتوانید دوباره با اعتماد به نفس لبخند بزنید.

افسانه های دندان های زرد

بسیاری از ایده هایی که مردم در مورد دندان های زرد و سفید دارند، لزوماً صحت ندارند. همین امر در مورد افسانه های سفید کردن دندان ها نیز صدق می کند. به افسانه های زیر درباره زرد شدن دندان ها نگاهی بیندازید و ببینید آیا هیچ یک از این افسانه ها به شما مربوط می شود یا خیر.

افسانه 1: دندان ها به طور طبیعی سفید روشن هستند.

ممکن است خدا تنها به تعداد اندکی از افراد خوش شانس دندان های سفید مرواریدی بخشیده باشد، اما دندان های اکثر افراد به طور طبیعی چند درجه تیره تر است. در واقع، دندان هایی که در واقع سفید روشن هستند می توانند واقعاً غیر طبیعی به نظر برسند. دندان های طبیعی معمولاً دارای سایه هایی از رنگ های زرد یا خاکستری هستند.

برای درک علت این امر، بیایید نگاهی داشته باشیم به آناتومی دندان:

در قسمت بیرونی دندان یک لایه مینا داریم که رنگ آن سفید متمایل به آبی است. اما مینای دندان نیمه شفاف است، که به لایه عاج زیرین اجازه می دهد خود را نشان دهد. عاج، رنگ زرد تیره تری دارد، و این همان چیزی است که به دندان ها ظاهری می دهد که چندان سفید نیست.

بنابراین، این واقعاً رنگ و ضخامت مینای دندان شما است که رنگ دندان شما را تعیین می کند. اگر هر روز مسواک می زنید و نخ دندان می کشید اما دندان های شما هنوز زرد هستند، ممکن است به این دلیل باشد که آنها به طور طبیعی به این رنگ هستند.

علت زرد شدن دندان

علت زرد شدن دندان

باور غلط 2: دندان های زرد سالم نیستند.

این افسانه ای است که توسط شرکت هایی به ما تحمیل شده است که از مردم می خواهند صدها دلار خرج کنند تا یک لبخند هالیوودی “بی نقص” داشته باشند.

گرچه رسوبات پلاک های زرد و لکه های سنگین سالم نیستند، اما این امکان وجود دارد که دندان های کاملاً تمیز و سالم سایه ای از رنگ زرد داشته باشند. فرایندهای سفید کردن دندان ها اغلب با برداشتن یک لایه از مینای دندان، یا نفوذ به لایه خارجی آن عمل می کنند که اگر چندین مرتبه تکرار شوند، دندان ها را ضعیف می کنند. بنابراین در بسیاری از موارد، دندان هایی که رنگ کاملاً سفید ندارند، قوی تر از دندان های سفید روشن هستند، به شرطی که تمیز نگه داشته شوند.

البته همچنان ممکن است بخواهید با سفید کردن دندان های خود ظاهر زیبای لبخند خود را بهبود ببخشید و ما در زیر اطلاعات بیشتری در مورد آن ارائه خواهیم داد.

باور غلط 3: با استفاده از بریس دندان زرد خواهید شد.

برخی از افراد پس از برداشتن بریس های ارتودنسی، درمان آنها با دندان های لکه دار و حتی لکه های سفید به اتمام می رسد، اما الزاماً خود بریس ها مقصر آن نیستند. باکتری ها می توانند به راحتی در اطراف براکت های بریس های شما انباشته شوند، بنابراین در طول این مدت مهم است که مراقب تمیز کردن دندان ها و نخ دندان کشیدن خود باشید. اگر یک روتین بهداشتی دهان و دندان را دنبال می کنید، استفاده از بریس ها الزاماً باعث تغییر رنگ دندان ها نمی شود.

اگر نگران تغییر رنگ دندان های خود بعد از برداشتن براکت های ثابت هستید، می توانید سبک متفاوتی از بریس ها را در نظر بگیرید. بریس های لینگوال، پشت دندان های شما ثابت می شوند، بنابراین هر گونه ردی که بر جای می گذارند، داخل دهان شما پنهان است. از سوی دیگر، بریس های “نامرئی” قابل جابجایی و متحرک هستند تا بتوانید دندان های خود را مثل همیشه تمیز کنید.

نکته جانبی، اگر از بریس های فلزی با بندهای رنگی استفاده می کنید، آیا می دانستید رنگی که انتخاب می کنید می تواند دندان های شما را درخشان تر یا زردتر نشان دهد؟

علت زرد شدن دندان

علت زرد شدن دندان

پس چرا دندان های من زرد شده اند؟

پس، دندان های شما زرد هستند.

خبر خوب این است که اگر دندان های زرد یا نه چندان سفید دارید، شما تنها نیستید و ممکن است الزاماً چیز بدی نباشد.

اما چرا دندان های شما زرد هستند؟ در بخش بعدی، نگاهی خواهیم داشت به مواردی که ممکن است باعث زرد شدن دندان های شما شوند. اما قبل از شروع، می توانید نگاهی به این فهرست داشته باشید که بزرگ ترین مقصران لکه های دندان را خلاصه می کند:

  • آیا زردچوبه دندان ها را لکه دار می کند؟ آری! زردچوبه می تواند به طور موقت یک رنگ زرد زیبا به دندان های شما اضافه کند. از قضا، برخی افراد از زردچوبه به عنوان یک درمان خانگی سفید کننده دندان استفاده می کنند.
  • آیا قهوه دندان های شما را زرد می کند؟ قطعاً! قهوه به دلیل رنگی که دارد، علاوه بر قهوه ای یا زرد کردن رنگ دندان های شما، حاوی تانن هایی است که باعث می شوند چسبیدن رنگ به دندان ها را آسان تر کند. به همین ترتیب، چای نیز دندان ها را لکه دار می کند.
  • آیا سیگار الکترونیک دندان های شما را زرد می کند؟ مطمئناً! شاید نه به اندازه سیگارهای معمولی، اما سیگارهای الکترونیک هنوز هم حاوی نیکوتین هستند که می تواند باعث زردی دندان ها شود.
  • آیا شکلات دندان ها را لکه دار می کند؟ آری! شکلات به دلیل رنگی که دارد می تواند دندان ها را لکه دار کند و شکلات تیره به دلیل داشتن تانن می تواند دندان ها را لکه دار کند.

اکنون که در مورد برخی از مقصران اصلی بازی رنگ آمیزی دندان ها اطلاعات بیشتری دارید، بیایید نگاهی دقیق تری به این موضوع داشته باشیم که چرا برخی غذاها و فعالیت های خاص باعث لک شدن دندان ها می شوند.

دندان های لک شده با تنباکو

سیگار کشیدن، به دلیل تار، نیکوتین و سایر مواد شیمیایی موجود در دود خود، باعث زرد شدن دندان های شما می شود. این مواد در منافذ مینای دندان های شما نفوذ کرده و رنگ طبیعی آنها را لکه دار می کنند.

مطالعه ای که در سال 2005 انجام شد نشان داد که 28 درصد از افراد سیگاری دارای سطوح متوسط ​​تا شدید تغییر رنگ دندان ها هستند که به نام دندان های سیگاری شناخته می شود، در مقایسه با 15 درصد افراد غیرسیگاری. این مطالعه همچنین نشان داد که افراد سیگاری به طور کلی کمتر از وضعیت دندان های خود رضایت دارند.

افرادی که سیگار الکترونیک می کشند نیز ممکن است به همان میزان تغییر رنگ دندان ها را تجربه نکنند، اما دود آن همچنان حاوی نیکوتین است که وقتی با اکسیژن مخلوط می شود، زرد می شود.

علاوه بر لکه های ناشی از سیگار روی دندان ها، مشکلات دیگری نیز مربوط به سلامت دهان و دندان در ارتباط با سیگار کشیدن وجود دارند. به عنوان مثال، نیکوتین باعث تحلیل رفتن لثه ها می شود و می تواند منجر به ژنژیویت (التهاب لثه) و پریودنتیت شود.

بهداشت بد دهان

اگر متوجه یک توده زرد رنگ روی دندان های خود شدید، احتمالاً پلاک یا تارتار است. پلاک زمانی شکل می گیرد که باکتری های موجود در ذرات غذا و نوشیدنی به درستی از روی دندان های شما پاک نمی شوند. به مرور زمان، پلاک ها سفت می شوند و تارتار را تشکیل می دهند، که تنها توسط دندانپزشک یا دستیار او قابل برداشتن است.

اگر اغلب به اندازه کافی مسواک نمی زنید یا این کار را با دقت کافی انجام نمی دهید، این پوشش زرد می تواند روی دندان ها یا اطراف آنها ایجاد شود. این پوشش زرد رنگ نه تنها بد به نظر می رسد، بلکه با ایجاد بوی بد دهان و بسیاری از دیگر عوارض سلامت دهان نیز ارتباط دارد.

علت زرد شدن دندان

علت زرد شدن دندان

رژیم غذایی شما

جای تعجبی ندارد که چیزهایی که داخل دهان خود قرار می دهید روی رنگ دندان های شما تأثیر می گذارند. اگر دندان های شما سفید نیستند، ممکن است از موارد زیر رنج ببرید:

  • دندان های لک شده ناشی از قهوه
  • دندان های لک شده ناشی از چای
  • دندان های لک شده ناشی از شراب قرمز
  • لکه های ناشی از ادویه کاری
  • لکه های ناشی از سس گوجه فرنگی
  • لکه های ناشی از توت
  • لکه های ناشی از سس سویا
  • لکه های ناشی از سرکه بالزامیک
  • لکه های ناشی از چغندر

خوراکی ها و نوشیدنی های دیگری نیز وجود دارند که گرچه خود باعث ایجاد لکه نمی شوند، اما حاوی اسیدهایی هستند که باعث از بین رفتن مینای دندان های شما می شوند. این اتفاق باعث کاهش “سفیدی” رنگ دندان های شما می شود و همچنین آنها را مستعد لک شدن می کند. مراقب خوردن موارد زیر باشید:

  • نوشابه های گازدار (نوشیدنی های پر رنگ نیز می توانند باعث ایجاد لکه شوند)
  • مرکبات و آبمیوه ها
  • نوشیدنی های ورزشی
  • غذاهای شیرین
  • شیرین کننده های مصنوعی
  • شراب سفید و بسیاری از نوشیدنی های الکلی دیگر

شستشوی دهان با آب پس از مصرف این محصولات به کاهش آسیب هر گونه اسید کمک می کند.

بالا رفتن سن و زرد شدن دندان ها

همانطور که پیر شدن چندان بد نیست، طبیعی است که با افزایش سن دندان های شما زرد شوند. علت این است که لایه محافظ مینای دندان نازک تر می شود و عاج زرد رنگ زیر آن بیشتر نمایان می شود.

ژنتیک و زردی دندان ها

اگر در تمام طول عمر خود دندان های زردی داشته اید، ممکن است والدین شما مقصر آن باشند. تغییرات ژنتیکی می توانند روی رنگ دندان ها و میزان تخلخل مینای آنها تأثیر بگذارند، و مینای دندان هر چه بیشتر متخلخل باشد احتمال لکه دار شدن آن بیشتر است.

دارو یا بیماری

برخی از آنتی بیوتیک ها مانند آموکسی سیلین و تتراسایکلین می توانند باعث ایجاد لکه روی دندان ها شوند، بخصوص در کودکان کوچکتر. رنگ این لکه ها تیره تر است.

داروهایی که برای بزرگسالان برای آلرژی و فشار خون بالا تجویز می شوند نیز ممکن است این عارضه جانبی را داشته باشند. اگر در این مورد نگران هستید با پزشک خود صحبت کنید.

برخی از بیماری های خاص، بویژه آنهایی که بر کبد تأثیر می گذارند، می توانند منجر به تغییر رنگ دندان ها شوند. دندان های بیمارانی که برای سرطان تحت شیمی درمانی یا پرتو درمانی قرار می گیرند نیز ممکن است قهوه ای رنگ شوند.

علت زرد شدن دندان

علت زرد شدن دندان

چگونه از شر زردی دندان ها خلاص شویم؟

آیا شما هم به این موضوع فکر می کنید که چگونه از شر دندان های لکه دار خلاص شوید؟ تغییر رنگ دندان ها از زرد به سفید اغلب به زبان ساده تر از انجام آن است. با این حال، اگر به این فکر می کنید که چگونه دندان های زرد را اصلاح کنید، یا چگونه دندان های لکه دار را اصلاح کنید، چندین رویکرد وجود دارند که شما بسته به بودجه خود، نتایجی که می خواهید، و اینکه چقدر سریع می خواهید تفاوت را مشاهده کنید، می توانیداز آنها استفاده کنید.

دندان های زرد را چگونه تمیز کنیم؟

آیا می خواهید به سفید شدن دندان های زرد خود کمک کنید؟ شما باید هر شش ماه یک مرتبه برای جرمگیری و پولیش به دندانپزشک مراجعه کنید، مگر اینکه دندانپزشک شما غیر از این را توصیه کند. جرمگیری دندان شامل زدودن تارتار تشکیل شده و سپس پولیش کردن سطوح دندان با ابزارهای مخصوص است.

شاید شگفت زده شوید از اینکه بعد از این کار دندان های شما چقدر درخشان تر می شوند. اما اگر می خواهید نتایج باور نکردنی تری داشته باشید، باید به گزینه های خود برای سفید کردن دندان ها نگاه کنید.

رفع لکه دندان در منزل

آیا در حال فکر کردن به این موضوع هستید که لکه های دندان را چگونه در منزل برطرف کنید؟ راه های مقرون به صرفه و مؤثر زیادی برای سفید کردن دندان ها در منزل، با درمان های خانگی برای دندان های زرد، وجود دارد. شما می توانید نوارها و قلم های سفید کننده دندان، تری های بلیچ کننده، کیت های ال ای دی، سرم اصلاح کننده رنگ و موارد دیگر را خریداری و استفاده کنید تا لبخندتان روشن شود. همچنین راه های طبیعی مختلفی برای از بین بردن لکه ها از روی دندان ها در منزل وجود دارد. هر یک از این روش ها از نظر هزینه، اثربخشی و سهولت استفاده متفاوت است.

چگونه دندان های زرد را با کیت سفید کننده خانگی سفید کنیم؟

آیا می خواهید بدانید چگونه دندان های زرد را سفید کنید؟ یا چگونه لکه های دندان را در منزل پاک کنید؟ به طور کلی، درمان های خانگی به اندازه درمان های تخصصی، روی دندان هایی که به شدت زرد رنگ شده اند مؤثر نیستند، مگر اینکه گزینه ای را با بالاترین قیمت انتخاب کنید. خوشبختانه، حتی این گزینه ها بسیار مقرون به صرفه تر از روش های سفید کردن تخصصی در مطب هستند.

برخی از این محصولات دارای سرم سفید کننده مخصوص هستند که حتی برای دندان های حساس نیز قابل استفاده هستند و دارای یک قطعه دهانی LED هستند که روند سفید شدن را تسریع می کند.

از خمیر دندان پاک کننده لکه استفاده کنید.

خمیردندان های زیادی در بازار وجود دارند که ادعا می کنند می توانند به شما کمک کنند از شر دندان های زرد خلاص شوید، اما نتایج می توانند بسیار متفاوت باشند. برخی از این خمیر دندان ها حاوی پراکسید نیستند، بنابراین برای استفاده روزمره ملایم هستند. برخی دیگر نیز فرمولاسیون آنها حاوی حاوی سیلیس و هیدروکسید آلومینیوم است و بسیاری از استفاده کنندگان متوجه می شوند که ظرف چند روز پس از شروع استفاده از آنها، از بین بردن لکه های دندان را آغاز می کند. بسیاری از آنها حاوی سطوح فلوراید توصیه شده توسط دندانپزشک است، بنابراین در حالی که لکه های زرد را از بین می برید، به تقویت و محافظت از مینای دندان شما ادامه می دهند.

چگونه دندان های لکه دار را به طور طبیعی سفید کنیم؟

قبل از اینکه به روش های سفیدکننده شیمیایی روی بیاورید، ممکن است بخواهید بدانید که چگونه دندان های زرد رنگ را به طور طبیعی سفید کنید. پس چرا راه های طبیعی برای رفع لکه های زرد روی دندان ها را امتحان نکنید؟ یک جستجوی آنلاین سریع، انواع تکنیک های جایگزینی که مردم به آن سوگند می خورند را نشان می دهد، اما در اینجا برخی از محبوب ترین آنها ارائه شده اند:

  • زغال فعال
  • چرخاندن روغن نارگیل داخل دهان
  • جوش شیرین
  • سرکه سیب

جوش شیرین یکی از آزمایش شده ترین و واقعی ترین روش های طبیعی برای سفید کردن دندان ها است، و مطالعاتی مانند یک مورد که درباره نحوه استفاده از جوش شیرین برای سفید کردن دندان ها توسط ADA انجام شده است، پشتیبان علمی آن هستند.

علاوه بر این، برخی از خمیر دندان های طبیعی شامل موادی مانند جوش شیرین یا زغال چوب هستند که به سفید شدن کمک می کنند، گرچه ساینده بودن آنها ممکن است باعث حساس شدن دندان ها با استفاده طولانی مدت شود.

پودر زغال هایی وجود دارند که از زغال چوب فعال نارگیل با کیفیت بالا ساخته شده اند و به جای پودر خام، با بنتونیت (برای رمینرالیزیشن یا معدنی سازی مجدد) و روغن دانه پرتقال (برای خواص ضد التهاب آن) مخلوط شده اند. طعم نعناع برای برخی افراد جذاب تر از یک محصول بدون طعم است.

درمان های سفید کننده در مطب

برای نتایج شدیدتر باید به دندانپزشک مراجعه کنید. لکه های قهوه ای یا سیاه روی دندان ها می توانند به درمان هایی که خودتان انجام می دهید دیرتر پاسخ دهند.

نحوه سفید کردن تخصصی دندان های زرد رنگ

آیا شما نیز به این موضوع فکر می کنید که چگونه فوراً لکه ها را از روی دندان های خود پاک کنید؟ احتمالاً مؤثرترین راه برای سفید کردن دندان هایی که زرد شده اند، مراجعه به دندانپزشک برای یک دوره سفید کردن تخصصی دندان ها است. با استفاده از لیزر یا ال- ای- دی ها با محصولات سفید کننده غلیظ، می توانید در یک مرتبه مراجعه به نتیجه برسید. جای تعجبی نخواهد داشت که این درمان ها گران تر نیز هستند.

ونیرها برای دندان های زرد

اگر دندان های شما نه تنها تغییر رنگ داده اند، بلکه کج یا ترک خورده نیز هستند، ممکن است بخواهید با یک تیر دو هدف را بزنید. این پوشش های نازک مستقیماً روی دندان های موجود شما قرار می گیرند. اگر فقط به یک یا دو دندان نیاز دارید، می توان آنها را متناسب با دندان های طبیعی شما ساخت، یا می توانید لبخند خود را با قرار دادن ونیر روی تمام دندان های قابل مشاهده خود تغییر دهید.

چگونه از زرد شدن دندان ها جلوگیری کنیم؟

چه دندان های شما در نتیجه نوشیدن قهوه لک شده باشند، چه دندان های شما به طور طبیعی زرد شده باشند، با مراقبت خوب از آنها می توانید به جلوگیری از زرد شدن بیشتر آنها کمک کنید. به این بدان معنا که دندان های خود را دو مرتبه در روز به درستی مسواک بزنید و حداقل یک مرتبه به صورت روزانه از نخ دندان استفاده کنید. از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید زیرا به تقویت مینای دندان کمک می کند. شما همچنین می توانید از دهانشویه استفاده کنید، اما بلافاصله پس از مسواک زدن دهان را نشویید، زیرا می تواند فلوراید را با خود ببرد.

آیا فهرست غذاها و نوشیدنی هایی که دندان ها را لکه دار می کنند یا به آنها آسیب می رسانند را به خاطر دارید؟ سعی کنید مصرف آنها را محدود کنید یا حداقل بعد از مصرف آنها دهان خود را با آب بشویید.

از دندانپزشک بپرسید: آیا می توان از زرد شدن دندان ها جلوگیری کرد؟

آنچه می خورید نه تنها در سلامت عمومی شما نقش دارد، بلکه ممکن است رنگ لبخند شما را نیز تعیین کند. بسیاری از افراد هر روز غذا می خورند و مایعات مختلف می نوشند، غافل از اینکه برخی از این خوراکی ها به آرامی دندان های آنها را لکه دار می کنند. با این حال، شما می توانید برای جلوگیری از لک شدن دندان ها با موارد زیر کار کنید:

  • محدود کردن نوشیدنی هایی که باعث ایجاد لکه می شوند، مانند قهوه، چای، نوشابه و شراب.
  • پس از مصرف میوه هایی مانند زغال اخته، انار و سایر میوه هایی که دارای رنگ های طبیعی هستند که می توانند دندان های شما را لکه دار کنند، حتماً دهان خود را با آب بشویید.
  • صبح و شب هر بار به مدت دو دقیقه مسواک بزنید و در صورت تمایل از خمیر دندان سفید کننده استفاده کنید.
  • نخ دندان کشیدن به صورت روزانه.
  • در صورت نیاز برای پاکسازی عمقی و درمان های سفید کننده به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

در صورت زرد شدن دندان های کودکان چه باید کرد؟

آیا کودک یا فرزند نوپایی با دندان های زرد دارید؟ به خاطر داشته باشید که دندان های شیری کودکان معمولاً سفیدتر از دندان های دائمی است. اگر اولین دندان های دائمی آنها در مقایسه با دندان های شیری باقی مانده کاملاً زرد به نظر می رسد نگران نباشید.

کودک شما چه دندان های شیری زرد یا دندان های دائمی زرد داشته باشد، زرد شدن دندان های کودکان ممکن است به دلایلی مانند تغییر رنگ دندان ها در افراد بزرگسال اتفاق بیفتد، مانند رژیم غذایی، بهداشت نامناسب دهان، عوامل ژنتیکی، داروها و بیماری ها.

همان اقدامات احتیاطی که برای خودتان انجام می دهید را انجام دهید. دو مرتبه در طول روز خوب مسواک بزنید و تنقلات شیرین و سایر خوراکی هایی که ممکن است به مینای دندان آسیب برسانند را محدود کنید. اگر در مسواک زدن کامل دندان های فرزند خود مشکل دارید، روی یک مسواک برقی سرگرم کننده برای کودکان سرمایه گذاری کنید که ممکن است این کار را لذت بخش تر کند.

علاوه بر این، کودک خود را برای معاینات منظم نزد دندانپزشک ببرید تا بتواند هر گونه مشکل دندانی را زودتر برطرف نماید. اگر نگران سایه دندان های کودک خود هستید، در ویزیت بعدی خود آن را با دندانپزشک خود در میان بگذارید. از استفاده از هرگونه محصولات سفید کننده، حتی مواد طبیعی، روی دندان های کودک خود اجتناب کنید، مگر اینکه دندانپزشک شما این کار را به شما توصیه کرده باشد.

دندان های من زرد نیستند، قهوه ای هستند!

لکه های قهوه ای روی دندان ها و لکه های قهوه ای بین دندان ها، احتمالاً ناشی از همان عواملی هستند که باعث زرد شدن دندان ها می شوند، به استثناء برخی موارد. لکه های قهوه ای روی دندان ها معمولاً به دلایل زیر ایجاد می شوند:

  • استفاده از فراورده های دخانی
  • غذاها و نوشیدنی های تیره
  • فلوئروزیس شدید
  • تشکیل تارتار
  • داروها
  • سن
  • قرار گرفتن در معرض کلر ناشی از شنا در استخر
  • داروهای روان گردان
  • مولتی ویتامین ها

لکه های سیاه روی دندان ها نیز دلایل مشابهی دارند. و خبر خوب این است که اگر در حال فکر کردن به این موضوع هستید که چگونه لکه های قهوه ای را از روی دندان ها پاک کنید (یا همینطور لکه های سیاه را!)، روش های انجام آن، همان روش هایی هستند که در بالا برای لکه های زرد دندان ذکر کردیم.

نتیجه گیری

دندان های ما ممکن است به دلایل مختلفی زرد شوند، چه رنگ طبیعی آنها باشد، چه به دلیل نازک شدن مینای دندان یا تجمع پلاک اتفاق بیفتد. اگر دندان های شما سالم هستند اما دوست دارید سفیدتر شوند، کارهای مختلفی می توانید انجام دهید، از جمله سفید کردن تخصصی، کیت های سفید کننده خانگی یا استفاده از خمیر دندان سفید کننده. به خاطر داشته باشید که دندان ها به طور طبیعی کاملاً سفید نیستند، اما باید مطمئن شوید که به طور منظم به دندانپزشک مراجعه می کنید تا بتواند هر گونه مشکلی که ممکن است فراتر از زیبایی ظاهری باشد را تشخیص دهد.

پرسش های متداول در مورد زرد شدن دندان ها

علت زرد شدن دندان ها چیست؟

زردی دندان ها می تواند در اثر کشیدن سیگار یا سیگار الکترونیک، خوردن غذاهای تیره رنگ یا حاوی تانن مانند شراب، قهوه و شکلات تیره ایجاد شود. شما با افزایش سن یا به دلیل ژنتیک نیز می توانید زردی دندان ها را تجربه کنید. و حتی برخی داروها می توانند باعث زرد شدن دندان ها شوند.

به طور معمول، دندان ها به طور طبیعی کمی زرد هستند و لزوماً به این معنی نیست که تمیز و سالم نیستند.

علت زرد شدن دندان

علت زرد شدن دندان

راه های سفید کردن دندان های زرد به طور طبیعی کدامند؟

ممکن است بتوانید دندان های زرد را به طور طبیعی با استفاده از زغال فعال، چرخاندن روغن نارگیل داخل دهان، جوش شیرین یا سرکه سیب سفید کنید. هیچ یک از این درمان ها به احتمال زیاد نتایج چشمگیری ایجاد نمی کند. هنگام استفاده از مواد ساینده مانند جوش شیرین باید مراقب باشید.

آیا ممکن است دندان ها به طور طبیعی زرد باشند؟

شاید خیالتان راحت شود اگر بدانید کمی زرد شدن دندان ها طبیعی است. علت این است که دندان ها تا حدی از عاج ساخته شده اند که زرد رنگ است و توسط مینای شفاف پوشانده شده است. بسیاری از افرادی که عادات بهداشتی دهان و دندان را به خوبی رعایت می کنند ممکن است هنوز دندان هایی داشته باشند که کاملاً سفید نیستند، زیرا زردی عاج از زیر مینای دندان خود را نشان می دهد.

اگر کودک نوپای من دندان های زرد داشته باشد چطور؟

این ممکن است نشانه نیاز به بهداشت بهتر دهان و دندان ها باشد. دندان های شیری معمولاً سفیدتر از دندان های دائمی هستند و این زمان مهمی برای انجام عادات صحیح تمیز کردن دندان ها است.

چرا روی دندان هایم لکه های زرد وجود دارند؟

لکه های زرد روی دندان ها ممکن است به دلیل هیپوکلسیفیکاسیون، فلوئوروزیس یا دمینرالیزیشن بوجود آمده باشند. دندانپزشک شما ممکن است بتواند در معاینه بعدی اطلاعات بیشتری به شما بدهد.

  • هیپوکلسیفیکاسیون: زمانی که مینای دندان به طور کامل تشکیل نشده باشد، ممکن است دندان آسیب دیده حساس تر باشد.
  • فلوئوروزیس: دریافت بیش از حد فلوراید در دوران کودکی.
  • دمینرالیزیشن: کلسیم فسفات بخش اصلی ماده معدنی روی دندان است و ممکن است به دلیل پلاک زیاد شروع به حل شدن کند. اگر این اتفاق رخ دهد، ممکن است کمی تغییر رنگ را تجربه کنید.

چرا با وجود اینکه مسواک می زنم، دندان هایم سفید نمی شوند؟

گاهی اوقات ممکن است لکه های زردی روی دندان های خود داشته باشید، حتی اگر تمیز و سالم باشند. گاهی اوقات نیز مسواک زدن برای سفید کردن دندان های زرد کافی نیست. اگر روزی دو مرتبه مسواک بزنید و نخ دندان بکشید و دندان های شما هنوز زرد هستند، ممکن است رنگ طبیعی دندان های شما زرد باشد. به طور طبیعی زردی دندان ها یک نگرانی پزشکی نیست، بلکه صرفا جنبه زیبایی دارد. اگر مورد شما این است و واقعاً دندان های سفیدتری می خواهید، ممکن است بخواهید لکه های دندان را با سفید کردن دندان ها از بین ببرید.

آیا بعد از برداشتن بریس ها دندان ها زرد هستند؟

براکت ها به خودی خود رنگ دندان های شما را تغییر نمی دهند، اما اگر اطراف براکت ها را به درستی تمیز نکنید، ممکن است پلاک ایجاد شود که می تواند منجر به ناهمواری رنگ شود.

چگونه بین دندان ها را سفید می کنید؟

می توانید بین دندان های خود را به همان روشی که جلوی دندان ها را سفید می کنید، سفید کنید: رعایت بهداشت خوب دهان و دندان، و سفید کردن خانگی یا داروهای سفیدکننده تخصصی را مد نظر قرار دهید.

‫0/5 ‫(0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *