عفونت لثه و بیماری های لثه در بارداری

خانم ها در دوران بارداری به دلیل بهم خوردن تعادل هورمونی یک سری از واکنش های خاص بر روی بدن آن ها اتفاق می افتد که یکی از آنها تشکیل پلاک های دندانی در دهان است و می تواند بر روی سلامت دهان و دندان تاثیر بگذارد! اما اگر شما باردار هستید میتوانید با آگاهی از علائم و نشانه های مشکلات لثه در بارداری، سلامت دهان و دندان خود را به خوبی حفظ کنید

حتما توجه داشته باشید که در دوران بارداری، توجه به سلامت دهان و دندان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. از این رو حتما سعی کنید در این دوران فرایند های بهداشتی را با بهترین کیفیت انجام دهید تا بتوانید از بروز بیماری های عفونی جلوگیری کنید چراکه این بیماری ها در نهایت می تواند بر روی سلامت جنین شما تاثیر منفی بگذارد.

آیا تمامی زنان باردار دچار بیماری و عفونت لثه میشوند؟

تمامی زنان در دوران بارداری مستعد هستند که به عارضه پریودنتیت در بارداری مبتلا شوند. در صورت ابتلا به این عارضه، پلاک ها در اطراف دهان و لثه جمع شده و تاثیر منفی ای بر روی سلامت لثه، دهان و دندان شما خواهند گذاشت.

چرا در دوران بارداری خطر ابتلا به پریودنتیت بیشتر است؟

توجه داشته باشید که در دوران بارداری خطر مبتلا شدن به این بیماری در مقایسه با دوران عادی بیشتر است! چراکه در دوران بارداری سطح هورمونی بدن به شدت تغییر می کند که در نهایت این تغییر باعث افزایش تولید پلاک دندان خواهد شد. همین موضوع در نهایت می تواند تورم لثه، خون ریزی، التهاب و …. را به همراه داشته باشد.

در صورت عدم کنترل بیماری لثه در بارداری چه خطراتی کودک را تهدید می کند؟

همان طور که اشاره نمودیم پریودنتیت در بارداری یکی از اتفاقات شایعی است که باید در طول دوران بارداری کنترل شود، در غیر این صورت می تواند بر روی سلامت جنین شما تاثیر گذار باشد. به عنوان مثال می توان موارد زیر را به عنوان شایع ترین تهدید های این بیماری بر روی سلامت جنین دانست.

  • در هنگام زایمان، وزن نوزاد شما در مقایسه با سایر نوزادان دیگر به شدت کم خواهد بود.
  • در برخی از موارد می توان شاهد زایمان زودرس در برخی از خانم های باردار بود.
  • مادر ممکن است در حین بارداری دچار افزایش فشار خون شود.
  • و…
بیماری لثه در بارداری

بیماری لثه در بارداری

چطور عفونت لثه در بارداری می تواند سلامت نوزاد را به خطر بیاندازد؟

بیماری پریودنتیت درست هنگامی رخ می دهد که لثه ها توسط پلاک های باکتری ها کاملا درگیر شده باشند. باکتری های موجود در بافت لثه، وارد جریان خون می شوند. همچنین هرگونه تحریک از جانب شما همانند جویدن آدامس، نخ دندان و… می تواند باعث بدتر شدن اوضاع و عفونت شود.

در نهایت این باکتری ها از طریق بند ناف به جنین در درون رحم می رسد و در صورت تغذیه جنین از خون موجود در بدن مادر، می تواند شاهد خطراتی همچون موارد بالا بود.

پس بهتر است در صورت مشاهده علائم اولیه عفونت و مشکلات لثه حتما در اولین فرصت به یک متخصص جراح لثه مراجعه کنید تا بتوانید ضمن حفظ سلامت جنین، سلامت خود را نیز به صورت کامل حفظ کنید.

درمان بیماری لثه در بارداری به چه صورت است؟

همان طور که اشاره نمودیم شما در صورت مشاهده و بروز چنین علائمی باید در اولین فرصت به دندان پزشک مراجعه کنید تا متخصص مربوطه با معاینه تخصصی وضعیت سلامت لثه و دندان شما را به خوبی بررسی کند. در صورت بروز بیماری حاد لثه نیز دستور العمل های لازم برای کنترل بیماری قطعا اجرا خواهد شد. چنانچه بتوانید در زمان درست به مطب دندانپزشکی مراجعه کنید و جلوی این عارضه را بگیرد، می توانید میزان خطر وارد شد ه به نوزاد را بسیار کاهش دهید.

بیماری لثه در بارداری

بیماری لثه در بارداری

چطور می توان از بروز پریودنتیت در بارداری پیشگیری نمود؟

پریودنتیت تنها برای مواقع بارداری نیست! بلکه زنان  غیر باردار و همچنین مردان نیز می توانند به این بیماری دچار شوند و در صورت تشکیل پلاک باکتری شاهد تورم لثه و همچنین بوی نامطبوع و خون ریزی لثه شوند. با این حال توصیه می کنیم حتما شرایط مناسب و ایده آل بهداشت دهانی را حفظ کنید.

به این منظور تنها کافی است در طول روز حداقل دو بار از مسواک استفاده کنید، نخ دندان و همچنین استفاده از دهانشویه را از یاد نبرید. اجرای درست تمامی این موارد در نهایت می تواند شما را از خطر پریودنتیت دور کند!

جمع بندی بیماری لثه در بارداری

همان طور که می دانید خانم ها در هنگام بارداری به دلیل سلامت جنین باید بر روی سلامت خود توجه ویژه ای داشته باشند، از این رو در زمان بارداری رژیم های متنوعی برای مادران وجود دارد تا آن ها بتوانند در بهترین حالت ممکن، روند بارداری را به اتمام برسانند.

یکی از خطراتی که می تواند سلامت جنین را به خطر بیندازد، پریودنتیت است که در این مقاله به صورت مفصل در این موضوع صحبت نمودیم. حتما و حتما سعی کنید در صورت بروز چنین مواردی به دندانپزشک مربوطه مراجعه کنید تا شیوه های درمانی مناسبی به جهت درمان و رفع مشکلات لثه در بارداری اتخاذ شود.

‫0/5 ‫(0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *