ایمپلنت دندان یا پروتز مصنوعی: کدامیک برای شما بهتر است؟

هنگامی که به جایگزینی یک یا چند دندان از دست رفته نیاز دارید، چند گزینه از جمله پروتز و ایمپلنت دارید. انتخاب راه حل مناسب به عوامل مختلفی از جمله قیمت، اولویت و سلامت استخوان فک و دندان های باقی مانده بستگی دارد.

پروتزها و ایمپلنت ها هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند، بنابراین مهم است که گزینه های خود را با دندانپزشک خود در میان بگذارید. همچنین ارزش بررسی جایگزین های دیگر برای دندان های مصنوعی و ایمپلنت ها مانند بریج های دندانی را دارد.

پروتزهای مصنوعی و ایمپلنت ها در نهایت اهداف مشابهی را دنبال می کنند. آنها:

  • به شما کمک می کند غذاهایی را بجوید که در غیر این صورت ممکن است نتوانید بخورید
  • حمایت از عضلات صورت
  • بهبود گفتار
  • افزایش عزت نفس و کاهش حساسیت نسبت به ظاهر خود با دادن یک لبخند زیبا به شما

با این حال، تفاوت های قابل توجهی نیز بین دو راه حل جایگزینی دندان وجود دارند. در اینجا چند مزیت و نقطه ضعف برای هر راه حل وجود دارد که باید قبل از تصمیم گیری در نظر گرفته شوند.

فرایند دریافت پروتزها در مقایسه با ایمپلنت ها

فرایند دریافت پروتزها در مقایسه با ایمپلنت ها

فرایند دریافت پروتزها در مقایسه با ایمپلنت ها

ایمپلنت ها

ایمپلنت ها به استخوان کافی نیاز دارند تا بتوان ایمپلنت های پیچ مانندی که با روکش پوشانده شده اند را درون آن قرار داد. بر اساس یک مطالعه در سال 2018، آنها در سال های اخیر به طور فزاینده ای محبوب شده اند، بویژه در میان افراد بزرگسال 55 تا 64 ساله.

ایمپلنت دندانی ابتدا با کشیدن ریشه آسیب دیده انجام می شود. هنگامی که ریشه از بین رفت، یا اگر ریشه قبلاً برداشته شده بود، حفره ای درون استخوان فک ایجاد می شود. یک ریشه مصنوعی فلزی از جنس تیتانیوم که فیکسچر نامیده می شود، در عمق استخوان کاشته می شود. بالای فیکسچر یک قطعه دیگر تیتانیومی به اسم اباتمنت و سپس یک روکش نصب می شود، اما تا زمانی که استخوان در اطراف ایمپلنت شروع به رشد کرده باشد و آن را در جای خود محکم کرده باشد، ممکن است چند ماه طول بکشد تا فیکسچر برای دریافت اباتمنت، قطعه ای که روکش روی آن نصب می شود، آماده شود.

مرحله آخر این است که یک روکش – یک دندان مصنوعی ساخته شده متناسب با دندان های اطراف – به اباتمنت متصل شود.

پروتزهای دندان مصنوعی

پروتزها دندان های متحرک و مصنوعی هستند که می توان آنها را بدون توجه به مقدار استخوان موجود داخل دهان شما قرار داد. پروتزهای دندان مصنوعی می توانند مجموعه کاملی برای جایگزینی تمام دندان های دو فک بالا یا پایین باشند یا برای جایگزینی چند دندان از دست رفته ساخته شوند. به این دندان مصنوعی پروتز پارسیل می گویند.

اگر برای جایگزینی همه دندان ها به دندان مصنوعی نیاز باشد، ابتدا از لثه های فک بالا یا فک پایین یا هر دو قالب گرفته می شود.

دندانپزشک شما قبل از ساختن پروتز، بایت شما و هم ترازی دو فک بالا و پایین را بررسی می کند تا مطمئن شود که طول دندان مصنوعی امکان جویدن و گفتار بهینه را فراهم می کند.

سپس یک مجموعه اولیه از دندان مصنوعی در لابراتوار ساخته شده و برای دندانپزشک شما ارسال می شود. پروتزها در دهان شما قرار می گیرند و هر گونه تنظیمات لازم در تراز یا طول دندان ها قبل از تولید مجموعه نهایی دندان مصنوعی انجام می شود.

پروتزها به گونه ای ساخته می شوند که شبیه دندان ها و لثه های طبیعی به نظر برسند و با نوع خاصی از چسب که آنها را به لثه های شما می چسباند در جای خود نگه داشته می شوند.

هزینه پروتزها در مقایسه با ایمپلنت ها

هزینه پروتزها در مقایسه با ایمپلنت ها

هزینه پروتزها در مقایسه با ایمپلنت ها

ایمپلنت های دندانی گران تر از دندان های مصنوعی و سایر روش های درمانی مانند بریج ها هستند.

گرچه قیمت ها بر اساس محل فرایند دندانپزشکی و سایر عوامل متفاوت هستند، انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) گزارش می دهد که ممکن است هزینه ایمپلنت ها برای هر دندان بین 1600 تا 2200 دلار باشد.

ADA پیشنهاد می کند که هزینه متوسط ​​یک مجموعه کامل از پروتزهای دندانی کمی بیشتر از 1600 دلار است و پروتزهای دست دندان کامل فک پایین نیز تقریباً به همین میزان است.

نگهداری از دندان مصنوعی در مقایسه با ایمپلنت های دندانی

مراقبت از ایمپلنت های دندانی مشابه بهداشت استاندارد دندان برای دندان های طبیعی است. به این معنا که این کارها را حداقل دو مرتبه در روز با یک مسواک نرم مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و معاینات منظم انجام دهید.

با این حال، برای اینکه پروتزها برای طولانی مدت زنده بمانند، به نگهداری روزانه بیشتر نیاز است. مثلاً نباید آنها را در طول شب داخل دهان نگه دارید.آنها باید در این مدت درون آب یا محلول تمیز کننده مخصوص خیسانده شوند.

برای تمیز کردن پروتز دندان مصنوعی (که باید روزانه انجام شود)، پس از صرف غذا آنها را خارج کرده و مسواک بزنید. همچنین ممکن است لازم باشد تکه های چسبی را که روی لثه هایتان باقی می ماند، پاک کنید.

از آنجا که با گذشت زمان بایت شما تغییر می کند، پروتزهای مصنوعی باید هر از چند گاهی دوباره تنظیم شوند. از سوی دیگر، ایمپلنت های دندانی فیکسچرهای دائمی هستند که در صورت ترک خوردن یا شکستن روکش های اصلی ممکن است به روکش های جایگزین نیاز داشته باشند.

عوارض دندان های مصنوعی در مقایسه با ایمپلنت های دندانی

عوارض دندان های مصنوعی در مقایسه با ایمپلنت های دندانی

عوارض دندان های مصنوعی در مقایسه با ایمپلنت های دندانی

ایمپلنت های دندانی معمولاً راه حل های ایمن و مؤثری برای دندان های از دست رفته هستند، اما می توانند طیف وسیعی از عوارض مانند عفونت و مشکلات مکانیکی را ایجاد کنند. شکست ایمپلنت های دندانی در حدود 5 تا 10 درصد از موارد رخ می دهد.

شایع ترین عارضه ها با پروتزهای دندان مصنوعی عبارتند از:

  • دندان مصنوعی در جای خود نمی ماند.
  • ایجاد زخم روی لثه ها.

تصمیم گیری در مورد پروتز در مقایسه با ایمپلنت های دندانی

هنگامی که آماده تصمیم گیری در مورد آینده دندانپزشکی خود هستید، عوامل زیر را در نظر بگیرید:

سن

از آنجا که ایمپلنت های دندانی راه حل های دائمی تری هستند، افرادی که در سن ۶۰ سالگی یا کمتر هستند ممکن است بخواهند ایمپلنت ها را انتخاب کنند، زیرا می توانند انتظار داشته باشند که از چند دهه استفاده از دندان های مصنوعی خود لذت ببرند.

افراد مسن تر، بویژه آنهایی که مایل به انجام فرایندهای وقت گیرتر و تهاجمی تر با ایمپلنت ها نیستند، ممکن است پروتزهای مصنوعی را ترجیح دهند.

تراکم استخوان

ایمپلنت ها به مقدار معینی از مواد استخوان فک نیاز دارند تا از فیکسچر ها حمایت کنند. اگر مواد استخوانی را به دلیل آسیب، سن، بیماری لثه یا از دست دادن دندان از دست داده اید، ممکن است گزینه مناسبی برای ایمپلنت های دندانی نباشید.

پیوند استخوان دندان را می توان برای تقویت تراکم استخوان فک انجام داد، اما این فرآیند پر هزینه تر و پیچیده تر است.

عملکرد و احساس

ایمپلنت های دندانی ممکن است سطح راحتی بالاتر و جویدن بهتر از پروتز را فراهم کنند.

با این حال، یک مطالعه در سال 2019 نشان داد که افرادی که اوردنچر بر پایه ایمپلنت – ترکیبی از پروتزهای مصنوعی و ایمپلنت ها – را در مقایسه با داشتن پروتزهای معمولی داشتند، از جویدن راحت تر و بهتر رضایت بیشتری داشتند.

بهداشت

اگر نمی توانید یا بعید است که برای مراقبت مؤثر از پروتزهای خود وقت بگذارید، باید ایمپلنت هایی را در نظر بگیرید که به تعمیر و نگهداری کمتری نیاز دارند، هرچند گران تر باشند.

مهم است که در مورد تمایل و توانایی خود برای مراقبت روزانه از دندان مصنوعی خود صادق باشید.

جایگزین های دندان مصنوعی و ایمپلنت

جایگزین های دندان مصنوعی و ایمپلنت

جایگزین های دندان مصنوعی و ایمپلنت

دندان های مصنوعی و ایمپلنت ها تنها دو گزینه برای جایگزینی دندان های از دست رفته هستند. سایر درمان های جایگزین که باید درباره آنها با دندانپزشک خود صحبت کنید عبارتند از:

بریج دندان

اگر یک یا چند دندان از دست داده اید، بریج دندان می تواند یک روش مناسب برای پر کردن این شکاف باشد. یک بریج که همچنین به عنوان پروتز پارسیل ثابت شناخته می شود، برای حمایت به دندان های اطراف متصل می شود.

تحقیقات نشان می دهند که درصد بالایی از افرادی که بریج دندانی دارند از آنها راضی هستند، گرچه نیاز به آموزش بیشتر به بیمار در رابطه با مراقبت و نگهداری صحیح از این ابزارها وجود دارد.

پروتز پارسیل موقت

پروتز پارسیل موقت که اغلب به آن فلیپر می گویند، ابزاری متحرک مانند نگهدارنده است که حاوی یک یا چند دندان است. دندان های مصنوعی می توانند ظاهر یک لبخند کامل را ایجاد کنند اما برای تمیز کردن آسان می توان آنها را از دهان خارج کرد.

فلیپرها یکی از کم هزینه ترین راه حل ها برای جایگزینی دندان های از دست رفته هستند، اما در عین حال کمترین دوام را نیز دارند.

این ابزارها معمولاً توسط افرادی استفاده می شوند که منتظر ایمپلنت یا بریج ثابت هستند، اما می توانند راه حل هایی بلند مدت برای افرادی باشند که درک می کنند که فلیپرهای جایگزین احتمالاً در طول زمان ضروری خواهند بود.

سخن پایانی

انتخاب بین دندان های مصنوعی یا ایمپلنت ها را باید با دقت و با مشورت دندانپزشک خود انجام دهید.

گرچه ایمپلنت ها گران تر هستند، اما در مقایسه با دندان های مصنوعی می توانند 20 سال یا بیشتر خدمات ارائه دهند، که ممکن است در طول سال ها به تنظیمات یا تعویض گاه به گاه نیاز داشته باشند.

اگر به تمام گزینه های خود برای جایگزینی دندان های از دست رفته با دقت نگاه کنید و اولویت های خود و آنچه از پروتز می خواهید را در نظر بگیرید، باید بتوانید با اطمینان تصمیم نهایی را بگیرید.

‫0/5 ‫(0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما