آیا می دانید تفاوت های بین ایمپلنت و لمینت چیست؟

ایمپلنت و لمینت دندان ها هر دو به منظور رفع نقص های ظاهری و زیبایی بخشیدن به دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد. ایمپلنت روشی برای جایگزینی دندان ‌های از دست رفته است و لمینت به منظور اصلاح طرح لبخند و بهبود رنگ و فرم بد دندان ها به کار برده می شود. در ادامه این مطلب لمینت و ایمپلنت به طور جداگانه معرفی شده تفاوت های آن ها با یکدیگر مورد بررسی قرار می گیرد.

تفاوت ایمپلنت و لمینت

تفاوت ایمپلنت و لمینت

لمینت

لمینت کردن دندان ها یکی از روش هایی است که امروزه طرفداران زیادی را از سراسر جهان به خود جلب کرده است. به خصوص افراد مشهور تمایل دارند با استفاده از لمینت، بدرنگی، لکه ها و بد فرمی دندان های خود را اصلاح کنند. هنگام لمینت کردن در ابتدا باید کمی سطح مینای دندان ها را تراشید. میزان تراش دندان ها در لمینت هایی با جنس مختلف، متفاوت است.

جنس لمینت دندان ها کامپوزیتی یا سرامیکی است و در لمینت های کامپوزیتی، کمتر سطح دندان را تراش می دهند و یا اصلاً نیازی به تراشیدن مینای دندان نیست. چنانچه دندان ها عیوب ظاهری کمی داشته باشند، لمینت های کامپوزیتی گزینه مناسبی هستند اما برای اصلاح نواقص ظاهری، بیشتر لمینت های سرامیکی توصیه می شوند که متعاقبا به تراش بیشتری نیز نیاز دارند.

تفاوت ایمپلنت و لمینت

تفاوت ایمپلنت و لمینت

روش های مراقبت از لمینت

از لمینت برای زیبایی بخشیدن و اصلاح  عیوب ظاهری خصوصاً در دندان های جلویی استفاده می ‌شود، اما هنگام استفاده از لمینت افراد باید مراقب رژیم غذایی خود باشند و از خوردن مواد غذایی ترد و گاز زدن آن ها با دندان های جلو خودداری کنند. رعایت بهداشت دهان و دندان نیز تاثیر چشم‌گیری در میزان ماندگاری و دوام لمینت ها دارد.

هر چقدر مراقبت های بهداشتی دهان و دندان بهتر صورت بگیرد، مسواک زدن به صورت مرتب، نخ دندان کشیدن و استفاده از دهانشویه به صورت روزانه انجام شود، طول عمر و دوام لمینت افزایش خواهد یافت. توجه داشته باشید مراقبت از سلامت دهان و دندان در طول عمر لمینت نقش چشمگیری دارد و در صورتی که دندان دچار حفره و پوسیدگی شود، می ‌تواند به روکش لمینت خود نیز آسیب برساند.

تفاوت ایمپلنت و لمینت

تفاوت ایمپلنت و لمینت

کاندیدهای استفاده از لمینت

افراد دارای دندان های نا منظم و نامرتب و کسانی که مبتلا به مشکلات درمانی خاص هستند و یا افرادی که از ظاهر دندان های خود خجالت می کشند می توانند از لمینت برای اصلاح عیوب ظاهری خود استفاده کنند. همچنین افرادی که فاصله بین دندان های آن ها زیاد است و یا کسانی که روی دندان هایشان به خاطر جنس آن ها دارای لکه ها و تیرگی هایی هستند و یا به دلیل پوسیدگی، دندان های خود را با مواد سیاه  رنگ پر کرده و بنابراین از ظاهر آن ها راضی نیستند می توانند با استفاده از لمینت زیبایی لبخند خود را بهبود دهند.

توجه داشته باشید شرط لازم همه موارد فوق این است که دندان ها و لثه های بیمار سالم باشد تا بتواند لمینت را روی خود تحمل کند. افراد مبتلا به بیماری ‌های لثه، عفونت در کانال ریشه و پوسیدگی دندان نمی ‌توانند تا قبل از رفع مشکلات دهان و دندان خود،  از لمینت برای اصلاح ظاهر دندان های خود استفاده کنند.

تفاوت ایمپلنت و لمینت

تفاوت ایمپلنت و لمینت

ایمپلنت

ایمپلنت روشی است که برای جایگزینی دندان ‌های از دست رفته مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش پایه هایی از جنس تیتانیوم در داخل استخوان فک پیچ می شود و پس از مدت زمانی به استخوان فک جوش خورده، مانند ریشه دندان می شوند. این ریشه های مصنوعی برای نگهداری از تاج مصنوعی دندان (روکش ایمپلنت) در داخل فک جایگذاری می شوند. تاج های مصنوعی دندان به صورت روکش هایی روی این ریشه های مصنوعی قرار می گیرند.

ظاهر این دندان ها کاملاً مشابه دندان ‌های طبیعی است و بیمار می تواند مانند قبل صحبت کند، غذا بخورد و هیچ مشکلی نخواهد داشت. خوشبختانه این روش هیچ گونه عارضه و یا ناراحتی برای بیمار به دنبال نخواهد داشت و جزو بهترین روش ها برای جایگزین کردن دندان از دست رفته به شمار می رود.

از ایمپلنت به منظور پر کردن فاصله بین دندان های جلویی ناشی از، از دست رفتن دندان برای زیبایی بخشیدن و جایگزینی دندان‌ های از دست رفته فک پایین، فک بالا یا هر دو فک و پر کردن جای خالی یک یا چند دندان استفاده می شود.

کاندیدهای استفاده از ایمپلنت

افرادی که با دندان های مصنوعی متحرک هنگام جویدن و صحبت کردن دچار مشکل می ‌شوند و افرادی که دندان های خود را از دست داده اند و تمایل به استفاده از دندان های مصنوعی متداول ندارند می توانند از ایمپلنت استفاده کنند. همچنین کسانی که یک یا چند دندان خود را از دست داده و نمی‌خواهند از بریج برای جایگزینی دندان ‌های از دست رفته خود استفاده کنند نیز کاندید استفاده از ایمپلنت هستند.

به طور کلی می توان گفت ایمپلنت برای افرادی که تمایل دارند دندان ‌های از دست رفته خود را با دندان هایی با ظاهر طبیعی جایگزین کنند روش بسیار مناسبی است.

تفاوت ایمپلنت و لمینت

تفاوت ایمپلنت و لمینت

تفاوت لمینت و ایمپلنت

با توجه به مطالب ارائه شده در این مقاله می توان دریافت ایمپلنت روشی برای جایگزینی دندان‌ های از دست رفته است اما لمینت روی دندان های طبیعی به صورت یک لایه قرار می‌ گیرد تا ظاهر آن ها را بهبود ببخشد. ماندگاری و طول عمر ایمپلنت های دندانی بیشتر از لمینت است و پس از قرار گرفتن تحت درمان با لمینت وایمپلنت باید مراقبت های بهداشتی روزانه و رژیم غذایی بیماران به گونه ‌ای باشد که از آسیب رسیدن به لمینت و ایمپلنت ها خودداری شود.

‫0/5 ‫(0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *